تبیان، دستیار زندگی
«پهلوان رسول بخش زنگشاهی» یک سال پیش پای راستش را از دست داد و قادر به خرید پای مصنوعی نیست. در سی ودومین جشنواره موسیقی فجر با اهدای سه سکه طلا از او تجلیل شد. تهیه پای مناسب برای او ۱۰ میلیون تومان هزینه دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زنگشاهی همچنان پا ندارد

«پهلوان رسول بخش زنگشاهی» یک سال پیش پای راستش را از دست داد و قادر به خرید پای مصنوعی نیست. در سی‌ودومین جشنواره موسیقی فجر با اهدای سه سکه طلا از او تجلیل شد. تهیه پای مناسب برای او ۱۰ میلیون تومان هزینه دارد.

بخش هنری تبیان
پهلوان رسول بخش زنگشاهی

اکنون حدود یک سال از قطعِ پایِ «پهلوان رسول بخش زنگشاهی» نوازنده قیچک می‌گذرد. او ساکن ایرانشهر در استان سیستان و بلوچستان است. پایِ این استادِ موسیقی نواحی بر اثر بیماری دیابت و گسترش یک زخم کوچک قطع شده است.

اکنون او یک سال است که زمین‌گیر شده و قادر به حرکت نیست. وقتی هم می‌خواستند از او در اختتامیه‌ی سی‌ودومین جشنواره موسیقی فجر تقدیر کنند، او با کمک همراهش و البته با پایی چوبی به روی صحنه آمد.

زنگشاهی برای داشتنِ توانِ حرکت باید پایی مصنوعی داشته باشد تا بتواند به تحرک‌های عادی روزانه خود بازگردد. اما او توان مالی برای خریدنِ یک پای مصنوعی را ندارد...

چندی پیش خبرِ عدمِ توانایی این نوازنده پیشکسوت موسیقی نواحی در خریدِ پای مصنوعی بر روی خروجی یکی از خبرگزاری‌های کشور قرار گرفت. پس از انتشار این خبر بود که برخی از خیران دست به کار شدند تا برای این هنرمند پایی مصنوعی تهیه کنند.

ندیم زنگشاهی فرزند استاد پهلوان رسول بخش زنگشاهی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم می‌گوید: برخی از خیران می‌خواستند برای پدرم پای مصنوعی تهیه کنند و این کار را هم کردند. از طریق هلال احمر زاهدان این «پا» برای پدرم تهیه شد اما وقتی پای مصنوعی را به پای پدرم بستند بدنش ورم کرد و زخم شد. پزشکان گفتند جنسِ پای مصنوعی که تهیه شده با بیمار دیابت سازگار نیست.

او با اشاره به قیمتِ پای مناسبِ مصنوعی برای پدرش ادامه می‌دهد: پای مناسب برای پدرم 10 میلیون تومان خرج دارد و متاسفانه ما توان مالی لازم برای پرداخت این پول را نداریم.

به این ترتیب خبری که چندی پیش منتشر شد و حکایت از تهیه‌ پای مناسب برای زنگشاهی داشت، با شکست روبه‌رو شده است.

ندیم زنگشاهی در پاسخ به این پرسش که چرا از معاون هنری وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی کمک نمی‌خواهید، می‌گوید: به آقای علی مرادخانی معاون هنری وزیر نامه نوشتیم و از او کمک خواستیم. چند روز پیش که پیگیر نامه شدیم گفتند نامه‌تان به صندوق حمایت از هنرمندان رفته است و باید از آنجا پیگیر باشید. در واقع آقای مرادخانی ما را به این صندوق معرفی کرده تا به ما وام بدهند تا شاید بتوانیم پای مصنوعی را تهیه کنیم. اما تا کنون هیچ خبری نشده است. نامه‌ ما را 6 آذر به صندوق حمایت از هنرمندان فرستاده‌اند.

او ادامه می‌دهد: در شبی که به اختتامیه‌ جشنواره موسیقی فجر آمدیم نامه‌ای هم به آقای فریدون دادیم تا برای تهیه‌ پای مصنوعیِ پدرم به ما کمک کند، اما از آن شب تاکنون هم هیچ پاسخی از سوی او دریافت نکرده‌ایم؛ با این که شماره‌ تماسمان هم در نامه بوده است.

فرزندِ استاد قیچک‌نواز درباره کمک‌های خانه موسیقی هم می‌گوید: پیش آقای نوربخش (مدیرعامل خانه موسیقی) هم رفتیم. ایشان مدارک پدرم را گرفت تا او را به عضویت خانه موسیقی درآورد. پس از آن دیدار هم دیگر خبری از خانه موسیقی نشده است.

پهلوان رسول بخش زنگشاهی بیمه ندارد. تنها منبع درآمد او حقوق ماهیانه 150 هزار تومان مستمری اداره ارشاد است. دانشگاه پاریس در فرانسه به این نوازنده قیچک دکترای افتخاری داده است.

پس از چندین دهه فعالیت هنریِ این نوازنده‌ موسیقی جنوب شرق ایران، بالاخره سی‌ودومین جشنواره موسیقی فجر تصمیم به تجلیل از او گرفت. در مراسم اختتامیه‌ این جشنواره او تقدیر و سه سکه بهار آزادی سهمش شد.

زنگشاهی وقتی در مراسم اختتامیه موسیقی فجر به روی صحنه‌ تالار وحدت آمد، به جای داشتنِ پای مصنوعی، چوبی جای پایش بود. او دیابت دارد. چند سال پیش در پایش زخمی کوچک پدیدار می‌شود. هر چه دارند خرجِ درمان می‌کنند اما در نهایت پزشکان مجبور به قطع پایش می‌شوند. او اکنون پای راستش قطع شده است.


منبع: تسنیم