تبیان، دستیار زندگی
مدیر دفتر منطقه ای یونسکو در تهران «میراث فرهنگی و گردشگری پایدار» را زیرشاخه ی اقتصاد مقاومتی می داند و می گوید: زیرشاخه های مربوط به حفظ و ترویح میراث فرهنگی، توسعه گردشگری پایدار و مبارزه با جابجایی غیرقانونی کالاهای فرهنگی (قاچاق) شامل تحقق هدف دولت د
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ارتباط اقتصاد مقاومتی و میراث‌فرهنگی و گردشگری

مدیر دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران «میراث فرهنگی و گردشگری پایدار» را زیرشاخه‌ی اقتصاد مقاومتی می‌داند و می‌گوید: زیرشاخه‌های مربوط به حفظ و ترویح میراث فرهنگی، توسعه گردشگری پایدار و مبارزه با جابجایی غیرقانونی کالاهای فرهنگی (قاچاق) شامل تحقق هدف دولت در توریسم پایدار فزاینده می‌شود.

بخش گردشگری تبیان

ارتباط اقتصاد مقاومتی و میراث‌فرهنگی و گردشگری

به گزارش تبیان ایسنا؛ «استر لاروش کیش» در نخستین جلسه‌ی چارچوب کمک توسعه‌ای ملل متحد – آندف (UNDAF) با حضور معاونان سازمان میراث فرهنگی، کارشناسان سازمان‌های تخصصی بین‌المللی وزارت امورخارجه، نماینده UNDP و نماینده دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران با ارائه توضیحاتی درباره‌ی سند «آندف» و ارتباط آن با سه حوزه گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی گفت: «آندف» سند بالادستی است که در بین کشورهای مختلف و در پنج حوزه محیط زیست، سلامت و بهداشت، اقتصاد مقاومتی و کنترل مواد مخدر تدوین شده است.

اقتصاد مقاومتی؛ میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

به گفته وی، میراث فرهنگی و گردشگری پایدار، زیرشاخه‌ای است که در حوزه‌ی اقتصاد مقاومتی قرار می‌گیرد و در این میان زیرشاخه‌های مربوط به حفظ و ترویج ملی و جهانی، به روزرسانی برنامه جامع گردشگری ملی ایران، آموزش راهنمایان تخصصی گردشگری میراث و ارتقای گردشگری جامعه محور است.

زیر شاخه های اقتصاد مقاومتی

مدیر دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران اضافه کرد: تقویت نظام‌های آماری برنامه‌ریزی در بخش میراث فرهنگی، گردشگری، حمایت و افزایش کیفیت، حفاظت و پایداری محوطه‌های میراث و محیط پیرامون آنها، حراست از میراث فرهنگی ناملموس، ترویج صنایع خلاق به ویژه صنایع دستی به عنوان یک معیشت پایدار برای زنان و مردان در مناطق روستایی و ترویج بکارگیری بخش خصوصی در مرمت بناها و محوطه‌های تاریخی، ایجاد ظرفیت نهادین برای مبارزه با قاچاق اموال فرهنگی و گسترش و بهبود زیرساخت گردشگری به شیوه پایدار زیست محیطی نیز در این بخش از میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، زیرشاخه‌ی اقتصاد مقاومتی قرار می‌گیرند.

ارتباط میراث فرهنگی و محیط زیست زیر سایه اقتصاد مقاومتی

لاروش تاکید کرد: موضوع میراث فرهنگی علاوه بر حوزه اقتصاد مقاومتی می‌تواند با محبث محیط زیست نیز مرتبط باشد و این ارتباط به دلیل مباحث مشترکی مانند میراث طبیعی، اکوتوریسم، ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره و نقش جوامع محلی و میراث فرهنگی ناملموس در حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی است.

بهره‌مندی از حمایت «آندف» در مقابل تعریف پروژه برای میراث فرهنگی

محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز به همکاری‌های مستمر سازمان میراث فرهنگی با سازمان ملل و 18 آژانس مستقر در تهران اشاره کرد.

وی افزود: سازمان میراث فرهنگی از سال 2000 برای «مستر پلان گردشگری» با UNDP همکاری داشته است و هم اکنون نیز معاونت گردشگری و معاونت صنایع دستی نیز با UNDO با امضای تفاهم‌نامه درحال همکاری هستند.

او ادامه داد: درحال حاضر «آندف» یک سند بالادستی است که ما می‌توانیم با تعریف پروژه‌هایی مانند ثبت آثار طبیعی و فرهنگی، مباحث مدیریتی و حفاظت از میراث ناملموس، اکوتوریسم، توسعه صنایع دستی و کمک به جوامع محلی و حتی پروژه‌هایی که مربوط به مدیریت بحران می‌شود، از حمایت‌های آن بهره‌مند شویم.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ادامه داد: اتفاقاتی که در حوزه مدیریت منابع طبیعی و انسانی می‌افتد خارج از حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیست، این سه حوزه بر معیشت مردم و توسعه پایدار بسیار تاثیرگذارند.

وی گفت: برنامه SDG (Sustainble development Goals  ) سازمان ملل نیز نشان می‌دهد که همه فعالیت‌ها با یکدیگر در ارتباط هستند، بنابراین برنامه سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تا سال 2030 تعریف شده که ایران نیز جزو کشورهایی است که داوطلبانه قرار است فعالیت‌های مرتبط با آن را گسترش دهد.

او توضیح داد: در این برنامه 17 موضوع مطرح است که همگی با هم مرتبط هستند. به عنوان مثال بند یک در زمینه تلاش در جهت فقرزادیی است و بند 11 مرتبط با میراث فرهنگی و توسعه پایدار است. بنابراین SDG برنامه بالادستی فراگیری است که به همه حوزه‌ها مربوط می‌شود و فرصت بسیار مناسبی است تا نمایندگان بخش‌های مختلف UN با حوزه‌های ملی برای ارتقاء کیفیت زندگی، حفظ فرهنگ و طبیعت همراهی یکپارچه‌ای داشته باشند.

این نشست تخصصی به منظور آشنایی با سند آندف که میان دولت جمهوری اسلامی ایران و 18 آژانس بین المللی با هدف کمک ارگان های بین المللی به دولت ایران در تحقق اهداف برنامه ششم توسعه منعقد شده برگزار شده بود.


منبع: ایسنا