تبیان، دستیار زندگی
یکی از مسابقات مهمی که قرار است به میزبانی ایران طی یک ماه آینده برگزار شود، جام جهانی کشتی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زیرگیری ترامپ از جام جهانی کشتی ایران!

یکی از مسابقات مهمی که قرار است به میزبانی ایران طی یک ماه آینده برگزار شود، جام جهانی کشتی است.

بخش ورزشی تبیان

ترامپ

میزبانی هر دو رشته کشتی آزاد و فرنگی به ایران سپرده شده است. این مسابقات با حضور هشت کشور برتر مسابقات جهانی هر ساله برگزار می‌شود که حالا قرار شده مسابقات کشتی آزاد در سال 2017 هم با حضور کشورهای روسیه، گرجستان، آمریکا، آذربایجان، مغولستان، هند و ترکیه به میزبانی کرمانشاه برگزار شود. این در حالی است که با دستور اخیر ترامپ مشکلات و ابهامات زیادی در راه برگزاری این مسابقات به وجود آمده است.

اولین ابهام به حضور تیم آمریکا در ایران بر می‌گردد. بعد از بیانیه وزارت امور خارجه ایران مبنی بر اینکه اقدام متقابل از سوی ایران هم انجام خواهد شد حالا این ابهام به وجود می‌آید که آیا تیم کشتی آمریکا به ایران خواهد آمد یا نه؟

رضا لایق، دبیر فدراسیون کشتی ایران اعلام کرده که اقدامات لازم از قبل برای حضور همه کشورها در ایران انجام شده است: «کارهای لازم را برای میزبانی از تمام تیم‌ها انجام داده‌ایم و مراحل اداری برای صدور روادید کشتی‌گیران آمریکایی نیز انجام شده است. مراجع قانونی درباره حضور آمریکایی‌ها در ایران تصمیم‌گیرنده هستند و ما هم از سیاست‌های نظام و دولت تبعیت می‌کنیم.»

این کارها اما مربوط به زمانی بود که هنوز ترامپ دستوری درباره اتباع ایرانی و شش کشور دیگر صادر نکرده بود و حالا با دستور ترامپ و بیانیه وزارت امور خارجه ایران کمی شرایط متفاوت شده است.

البته در اینجا هم چند ابهام جدی وجود دارد. آیا دستور العمل ترامپ فقط شامل حال اتباع عادی می‌شود یا ورزشکاران را هم که برای حضور در مسابقات بین‌المللی راهی آمریکا می‌شوند، دچار مشکل خواهد کرد؟ به نظر می‌رسد که سفارتخانه‌های آمریکا هم در برخورد با این موارد تکلیف خود را نمی‌دانند. برای نمونه می‌توان به ایمیل سفارتخانه آمریکا در مجارستان به فدراسیون تیر و کمان اشاره کرد. تیم ملی تیر و کمان قرار است در مسابقات جام جهانی که در آمریکا برگزار شود، شرکت کند اما تا لحظه آماده شدن این گزارش، روادید سفر به این کشور برای این تیم هم صادر نشده بود.

طبق آن چنانکه ایران ورزشی نوشته، با وجود اینکه زمان زیادی از درخواست این تیم برای دریافت روادید می‌گذرد اما هنوز روادید صادر نشده است که تحلیل اولیه در این باره، این است که حتما این تیم ورزشی هم شامل دستور خصمانه ترامپ شده اما محمد علی شجاعی رییس فدراسیون تیر و کمان اعلام کرده است که آمریکایی‌ها بابت تاخیر پیش آمده در صدور روادید عذرخواهی کرده اند. به همین دلیل می‌توان گفت اگر تحلیل اولیه درست بود، سفارت آمریکا در مجارستان نباید در ایمیلی که به فدراسیون تیر و کمان ارسال کرده از واژه عذر خواهی استفاده می‌کرد. بنابراین یک ابهام جدی درباره اینکه تیم‌های ورزشی شامل این موضوع باشند، وجود دارد.

ابهام مهم و جدی دیگر را شواهد و شایعات موجود درباره تصمیم جنجالی دولت مردان آمریکا به وجود آورد. در گذشته که در این باره بحث‌های زیادی به وجود آمده بود، عنوان می‌شد تصمیم ترامپ نه تنها ورود و خروج اتباع هفت کشور به آمریکا را دربر می‌گیرد، بلکه اتباع سایر کشورها را هم در صورت سفر به ایران تحت تاثیر قرار خواهد داد.

در همین راستا هم خبری منتشر شد که یک خانواده گرجستانی بعد از سفر به ایران در ورود به آمریکا بازداشت شده‌اند. این اقدام نگرانی‌های زیادی را به وجود آورده است که شاید ورزشکاران شش کشور روسیه، گرجستان، آذربایجان، مغولستان، هند و ترکیه هم نگران سفر خود به ایران و بعد از آن سفر به آمریکا باشند و این شاید حتی میزبانی‌های مسابقات ورزشی ایران را هم تحت تاثیر قرار بدهد.

رسول خادم، رییس فدراسیون کشتی نیز در واکنش به این ماجرا فقط به این جمله اشاره می‌کند که فعلا تصمیم اخیر در حضور یافتن یا نیافتن شش کشور دیگر تاثیر نداشته است اما این احتمال هست که وخامتی جدی در انتظار این رقابتها باشد.


منبع: ورزش 3