تبیان، دستیار زندگی
سندروم شوک سمی، یک مشکل نادر اما خطرناک ناشی از عفونت های باکتریایی است. اغلب این سندروم بر اثر باکتری استافیلوکوکوس اورئوس...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شوک سمی چیست؟

سندروم شوک سمی، یک مشکل نادر اما خطرناک ناشی از عفونت های باکتریایی است. اغلب این سندروم بر اثر باکتری استافیلوکوکوس اورئوس به وجود می آید، اما علت دیگر آن تولید سم از طریق باکتری استرپتوکوکوس استرپ است.

فرآوری : نیره ولدخانی - بخش سلامت تبیان

شوک سمی

سندروم شوک سمی می تواند مردان، کودکان و زنانی را که یک سال دچار قاعدگی نشده اند دربر بگیرد. در واقع این سندروم در پی استفاده از تامپون (نوعی نوار بهداشتی) در زنان شیوع یافت، اما پس از حذف برخی انواع تامپون موارد ابتلا به این سندروم کاهش یافت.

اگرچه در اوایل دوره شناسایی، این سم تنها در زنان دیده می شد، اما در 25 درصد موارد در مردان هم دیده می شود. سموم مترشحه از باکتری ها به ویژه استافیلوکوکوس اورئوس باعث تحریک سلول های T (دسته ای از سلول های سیستم ایمنی) می شوند که در نهایت سیتوکسین ها (عوامل التهابی) از این سلول ها ترشح می شوند.

این سیتوکسین ها عامل ایجاد شوک و وارد آمدن آسیب به بافت ها هستند. استافیلوکوکوس اورئوس به طور طبیعی در بافت های نرم و مرطوب بدن زندگی می کند.

علایم سندروم شوک سمی

- تب شدید ناگهانی

- فشار خون پایین

- اسهال یا استفراغ

- جوش های ریز و قرمز شبیه آفتاب سوختگی

- سردرگمی

- دردهای عضله

- قرمزی چشم، دهان و گلو

- حمله صرع

- سردرد

عوامل خطر سندروم شوک سمی

- سوختگی یا زخم های پوستی

- عمل جراحی

- عفونت ویروسی مانند آنفلوآنزا یا آبله مرغان

- استفاده از تامپون

- دستگاه ضد بارداری داخل رحمی

- اختلال در سیستم ایمنی مانند دیابت، بیماری مزمن قلب و ریه

- سقط جنین

عوارض سندرم شوک سمی

یکی از مشکلات رایج در مبتلایان، افزایش قند خون است که باعث بدتر شدن وضعیت بیماری می شود. همچنین این سندروم می تواند باعث کاهش عملکرد کلیه، اختلال در لخته شدن خون ، اختلال کبدی و اختلال شدید ریوی شود.

این سندروم می تواند سریع پیشرفت کند و عوارضی مانند شوک، از کار افتادن کلیه و مرگ را به همراه داشته باشد.

تشخیص سندروم شوک سمی

برای تشخیص این سندروم نیاز به انجام آزمایش خون و ادرار است. از طرفی از واژن، دهانه رحم و گلو نیز نمونه برداری می شود. از آنجا که این سندروم می تواند ارگان های متعددی را درگیر کند، پزشک، سی تی اسکن و عکسبرداری را نیز تجویز می کند.

درمان سندرم شوک سمی

درمان این اختلال بستگی به علایم و شرایط بیمار دارد و روند درمان از بیماری به بیمار دیگر متفاوت می باشد. معمولا مایعات به صورت وریدی برای کنترل فشار خون و آنتی بیوتیک (معمولا پنی سیلین) جهت کاهش جمعیت باکتری ها تزریق می شود.

درمان سریع زخم ها به ویژه زخم های عمیق احتمال بروز اختلال را می کاهد

مطالعات نشان داده اند که ایمونوگلبولین ها می توانند در خنثی کردن سموم باکتری ها نقش داشته باشند. البته بعضی از بیماران نیازمند حمایت های اضافی خواهند بود. ممکن است دو مورد و یا بیشتر از روش های درمانی زیر بکار گرفته شود:

جراحی عمیق جهت پاکسازی آلودگی های زخم، داروهای قلبی افزاینده فشار خون، اکسیژن و یا دستگاه های ونتیلاتور جهت کمک به وضعیت تنفسی، دیالیز در بیمارانی که اختلالات کلیوی دارند، تزریق خون، بستری شدن در بخش مراقبت های ویژه.

پیشگیری از سندروم شوک سمی

- در صورت استفاده از تامپون، از نوعی با پایین ترین قدرت جذب استفاده کنید.

- هر 4 یا 8 ساعت تامپون را عوض کنید.

- تا حد امکان از نوار بهداشتی معمولی استفاده کنید.

- درمان سریع زخم ها به ویژه زخم های عمیق احتمال بروز اختلال را می کاهد.


منابع:

روزنامه خراسان

ماهنامه مطب

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.