تبیان، دستیار زندگی
رئیس کل دادگستری استان یزد گفت: آزادی زندانیان نیازمند جرائم غیر عمد یک خدمت اجتماعی بزرگ و یک کار پیشگیرانه خدا پسندانه است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تلاش برای آزادی زندانیان جرائم غیر عمد

رئیس کل دادگستری استان یزد گفت: آزادی زندانیان نیازمند جرائم غیر عمد یک خدمت اجتماعی بزرگ و یک کار پیشگیرانه خدا پسندانه است.

بخش حقوق تبیان

محمدرضا جبیبی

به گزارش روابط عمومی دادگستری یزد ، محمدرضا حبیبی در جلسه ستاد دیه استان که به منظور تجلیل از خیرین این ستاد تشکیل شده بود افزود: وقتی نان آور خانه به هر دلیلی به زندان می افتد به طور معمول بیشترین آسیب متوجه خانواده زندانی می شود که در خلأ نان آور خانه خود در تأمین معیشت در تنگنا های بسیار سهمگینی قرار می گیرد .

وی کمک به زندانیان جرائم غیر عمد و زمینه سازی آزادی آنان را یک گام و حرکت پیشگیرانه اثر گذار دانست و تصریح کرد: تنگناهای معیشتی خانواده زندانی را به سمت جرم و بزه سوق می دهد و وقتی خیرین زمینه آزادی یک زندانی را فراهم می کنند یک اقدام پیشگیری از وقوع جرم و یک خدمت اجتماعی بزرگ را انجام داده اند .

این مقام قضایی به آیه 92 سوره آل عمران اشاره کرد و اظهار داشت: در این آیه تأکید شده است که هرگز کسی طعم نیکی را نخواهد چشید مگر کسانی که از آنچه خود دوست دارند انفاق نمایند و حالا خیرینی که از منابع مالی خود در این مسیر خرج می کنند تا خانواده ای را خوشحال نمایند نیز مصداق این آیه می باشند .

حبیبی ، خانواده زندانیان را گمنام و مظلوم قلمداد کرد و ابراز داشت : با زندانی شدن هر فرد ، خانواده زندانی بدون اینکه خود به صورت مستقیم جرمی را مرتکب شده باشند دچار مشکلات عدیده ای می شوند و به نوعی در تحمل مجازات با نان آور خانه شریک هستند و از نگاهی دیگر گمنام نیز می باشند که نمی توانند به واسطه حفظ آبرو اعلام کنند به علت زندانی شدن فردی از خانواده دچار مشکلات و نیازمند کمک می باشند.

رئیس کل دادگستری استان یزد گفت: باید با تشکیل یک خیریه با حضور خیران فعالیت های خیریه از صورت مقطعی گذر کرده و این اقدامات خدا پسندانه به صورت مستمر و هدفمند دنبال شود. حبیبی در این جلسه گزارشی در خصوص تعداد زندانیان غیر عمد در سطح استان یزد نکرد.

براساس این گزارش به مناسبت سالگرد انقلاب اسلامی و به همت سازمان بسیج حقوقدانان یزد و با حضور رئیس کل دادگستری استان دفتر مشاوره حقوقی و خدمات قضایی در ساختمان دادگستری یزد راه اندازی و افتتاح شد .

همه ساله در ماه مبارک رمضان با حضور خیران جشن های مختلف گلریزان برای آزادی زندانیان غیر عمد برگزار می شود.

راه اندازی دفتر خدمات مشاوره قضایی در دادگستری استان یزد

براساس این گزارش به مناسبت سالگرد انقلاب اسلامی و به همت سازمان بسیج حقوقدانان یزد و با حضور رئیس کل دادگستری استان دفتر مشاوره حقوقی و خدمات قضایی در ساختمان دادگستری یزد راه اندازی و افتتاح شد .

این دفتر با هدف ارائه خدمات مشاوره ای رایگان به مراجعان به دستگاه قضایی راه اندازی شده و با حضور وکلا ، مشاوران حقوقی و کارشناسان دادگستری این خدمات را ارائه خواهد داد .

رئیس کل دادگستری استان یزد در آیین افتتاح این دفتر گفت: ریشه بسیاری از دعاوی و پرونده های دادگستری کمبود اطلاعات حقوقی و قضایی مراجعان است که این مجموعه می تواند با ارتقای دانش حقوقی و افزایش اطلاعات مراجعان از تشکیل پرونده های بی مورد جلو گیری و روند دادرسی و تشکیل پرونده قضایی را به سمت یک شکل صحیح و روند اصولی سوق دهد .

محمدرضا حبیبی ، این حرکت و اقدام را یک اقدام خیرخواهانه دانست و افزود: بسیاری از مردم و مراجعان دادگستری در مخارج اولیه زندگی خود دچار مشکل هستند و حالا که به زعم خود احساس می کنند حقی نیز از آنها ضایع شده است بدون تردید هزینه مشاوره با یک وکیل را ندارند که این دفتر مشاوره می تواند در بسیاری از موارد کمک شایانی به اینگونه افراد بنماید .

این مقام قضایی از این اقدام به عنوان یک اقدام پیشگیرانه و موثر در کاهش جرم نیز یاد کرد و گفت: در باور دستگاه قضایی جهل به بسیاری از قوانین ، زمینه ساز رشد جرائم است و یکی از رسالت های دفاتر مشاوره حقوقی ارتقای دانش حقوقی افراد جامعه می باشد .

سازمان بسیج حقوقدانان استان یزد در طول در یزد و مناطق و شهرستانهای تابعه استان بر اساس ماموریت های محوله وظایف خود را انجام می دهد.


منبع: ایرنا

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .