تبیان، دستیار زندگی
بروکسل کلم های کوچکی هستند که دارای ارزش غذایی بالایی می باشند و برای سلامتی مفید هستند. این کلم نیز که به خانواده کلم ها تعلق دارد مانند بروکلی و دیگر اعضای خانواده حاوی ترکیباتی است که از ابتلا به سرطان پیشگیری می کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کلم بروکسل: ضدسرطان

بروکسل کلم های کوچکی هستند که دارای ارزش غذایی بالایی می باشند و برای سلامتی مفید هستند. این کلم نیز که به خانواده کلم ها تعلق دارد مانند بروکلی و دیگر اعضای خانواده حاوی ترکیباتی است که از ابتلا به سرطان پیشگیری می کند.

مریم مرادیان _ بخش تغذیه و آشپزی تبیان

کلم بروکسل

ارزش غذایی کلم بروکسل

یک لیوان کلم بروکسل پخته شده یعنی معادل 250 گرم حاوی 99 میلی گرم ویتامین C است که بیش از 100 درصد نیاز روزانه بدن یک فرد بزرگسال را به این ویتامین تأمین می کند. همین میزان بروکسل 20 درصد نیاز روزانه به فولات و 10 درصد نیاز بدن به آهن را تأمین می کند. این میزان کلم بروکسل حاوی میزان زیادی بتاکاروتن می باشد و کالری آن حدود 61 است. برای افزایش خواص کلم بروکسل آن را با پنیر، برنج یا دانه های دیگر مصرف کنید.

بروکسل ضدسرطان

کلم بروکسل حاوی میزان زیادی بیوفلاونوئیدها و ایندول ها است. این ترکیبات به روش های مختلفی از بروز سرطان ها جلوگیری می کنند. بیوفلاونوئیدها خواص آنتی اکسیدانی دارند و از آسیب های سلولی و جهش های سلولی ناشی از رادیکال های آزاد پیشگیری می کنند.

کلم بروکسل حاوی میزان زیادی بیوفلاونوئیدها و ایندول ها است. این ترکیبات به روش های مختلفی از بروز سرطان ها جلوگیری می کنند. بیوفلاونوئیدها خواص آنتی اکسیدانی دارند و از آسیب های سلولی و جهش های سلولی ناشی از رادیکال های آزاد پیشگیری می کنند

بیوفلاونوئیدها و همچنین ایندول ها و ترکیبات گیاهی دیگر موجود در این نوع کلم مانع از فعالیت هورمون هایی می شوند که رشد تومورها را افزایش می دهند. ایندول ها به‌ویژه باعث جلوگیری از فعالیت منفی استروژن می شوند. این هورمون باعث تحریک رشد برخی از سرطان ها می شود. نتایج بررسی های دیگر نیز نشان می دهد که بیوفلاونوئیدها و ایندول ها می توانند با سرطان پروستات و رحم مقابله کنند. اگر فردی به سرطان مبتلا شده باشد این ترکیبات گیاهی به کاهش رشد تومور و گسترش بیماری کمک می کنند.

روش مصرف کلم بروکسل

می توانید بروکسل را آب پز یا بخارپز کنید. برای اینکه از پخت یکدست آن‌ها اطمینان حاصل کنید بهتر است ته آن را برش ضربدری بدهید. اگر می‌خواهید کلم ها را در آب بجوشانید از یک لیوان آب برای یک لیوان کلم بروکسل استفاده کنید. آب را بجوشانید و کلم ها را اضافه کنید. در ظرف را ببندید تا کلم ها نرم و ترد شوند. پخت زیاد این سبزی باعث از بین رفتن ویتامین C آن می شود و طعم کلم ها را تلخ می کند. برای بخارپز کردن کافی است که آن‌ها را به مدت 2 تا 3 دقیقه بخارپز کنید.

می توانید این کلم ها را در کنار همه غذاها قرار دهید. یادتان باشد که طبخ صحیح آن‌ها باعث می شود که نتیجه بهتری بگیرید و از تمام ترکیبات مفید آن‌ها استفاده کنید.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.