تبیان، دستیار زندگی

هر احساسی روی چه اندامی اثر دارد؟

آیا تاکنون به این مسئله فکر کرده‌اید که احساسات روحی روی ارگان‌های بدن تاثیر می‌گذارند؟ در واقع عصبانیت، استرس، شادی، غم، ترس و غیره از احساساتی هستند که روی اعضای بدن تاثیر گذاشته و باعث تقویت یا تضعیف این ارگان‌ها می‌شوند. با ما باشید تا بیشتر با این احساسات و اثرات شان آشنا شوید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
احساسات روحی

لازم است همیشه احساسات‌تان را کنترل کنید تا بدن‌تان سالم‌تر بماند، چون ارگان‌های درونی تحت تاثیر احساسات و عواطف ما هستند. در واقع کار بدن صرفا سوخت و ساز و تبدیل مواد غذایی به انرژی نیست تا ارگان‌ها زنده بمانند. بدن ما هر نوع محرکی را انتقال داده و پاسخ های منفی و مثبت می‌دهد که روی ارگان‌ها تاثیر می‌گذارد.

بدن ما علاوه بر اینکه به واسطه حواس پنجگانه محرک های فیزیکی را دریافت می‌کند، تحت تاثیر احساسات و عواطف ما نیز قرار می‌گیرد و با وجود اینکه به نظر می‌رسد این احساسات هیچ تاثیر فیزیکی ندارند، اما باعث ایجاد واکنش‌هایی می‌شوند که برخی ارگان‌ها را تحریک و یا تضعیف می‌کنند.

این روند سالم و طبیعی است. اما زمانی که احساسات منفی به طور مداوم بر بدن تحمیل می‌شوند، سلامت اندام ها به خطر افتاده و در برابر بیماری‌ها آسیب پذیر می‌شوند. در واقع زمانی که متوجه می‌شوید یکی از ارگان‌های بدن تان دچار اشکال و اختلالی شده است لازم است که دلیل احساسی آن را برای درمان مشکل جستجو کنید. در اکثر موارد می‌توان با کنترل احساسات و دور کردن افکار منفی، گام بزرگی برای سلامتی بدن برداشت.

افرادی که عصبی و پرخاشگر هستند، بیشتر در معرض بیماری‌های مربوط کبد و کیسه صفرا قرار می‌گیرند

 

قلب و روده کوچک تحت تاثیر شادی

بر اساس طب سنتی چینی، شادی احساسی است که با قلب و روده کوچک در ارتباط است. قلب ما در توافق با فرایندهای بدن، خون و گردش آن را کنترل می‌کند. روده کوچک نیز وظیفه جذب مواد مغذی و مواد معدنی غذاها را بر عهده دارد. اگرچه یک حس سالم مانند شادی باعث تحریک عملکرد این دو ارگان می‌شود، اما زیاده روی در آن نیز می‌تواند باعث بروز پدیده‌هایی مانند تاکی‌کاردی (افزایش ضربان قلب)، بیخوابی و اختلال در تمرکز شود. 

افرادی که این دو ارگان در بدن شان دچار مشکل می‌شود، غالبا افرادی حساس، بسیار هوشیار و پرحرف هستند که احساساتی طغیان‌کننده دارند و افرادی زودرنج و تاثیرپذیر هستند. لازم است که حس شادمانی، هیجانی و زودرنجی زیاد تحت کنترل قرار گیرد تا عملکرد این دو ارگان مهم با مشکل مواجه نشود. البته از ما می‌شنوید هر چقدر که می‌توانید به طور سالم و طبیعی شاد باشید. فقط حواستان باشد که از هیجانات افراطی و به اصطلاح جوگیر شدن دور بمانید.

کبد و کیسه صفرا تحت تاثیر عصبانیت و خشم

خشم و عصبانیت و احساسات ناشی از آنها روی دو عضو کبد و کیسه صفرا تاثیر می‌گذارند. کبد وظیفه ذخیره خون و کنترل چرخش انرژی حیاتی را بر عهده دارد. کیسه صفرا نیز به نوبه خود محل ذخیره و ترشح صفرا است. 

اگر با این ارگان‌ها مشکل دارید احتمالا شما فردی هستید با مشغله ذهنی فراوان که عکس‌العمل‌های تهاجمی نسبت به وقایع پیرامون‌تان بروز می‌دهید. در واقع افرادی که عصبی و پرخاشگر هستند بیشتر در معرض بیماری‌های مربوط کبد و کیسه صفرا قرار می‌گیرند. علاوه بر کنترل عصبانیت لازم است که نسبت به احساس سرخوردگی و همچنین سوءهاضمه نیز دقت داشته باشید. 

طحال و معده تحت تاثیر وسواس‌های فکری

این دو ارگان تحت تاثیر وسواس‌های فکری و نوستالژی و افکار متعدد هستند. زمانی که معده مشغول هضم مواد غذایی است، طحال با عفونت‌ها مقابله کرده و تعادل مایعات داخل بدن را کنترل می‌کند.

افرادی که از بیماری‌های مربوط به این دو ارگان رنج می‌برند غالبا افراد آرامی هستند اما در عین حال مشکل تصمیم‌گیری دارند، یعنی اینکه دچار وسواس بوده و مدام در حال تامل هستند.

ریه‌ها و روده بزرگ تحت تاثیر غم

این ارگان‌ها با غم، اندوه و غصه در ارتباط هستند. ریه‌ها تنفس و روده هضم غذا، جذب مواد مغذی و کنترل دستگاه ایمنی بدن را انجام می‌دهند.

اگر در این ارگان‌ها احساس ناراحتی دارید احتمالا یک فرد مستقل و بسیار منطقی هستید، اما دلتان می خواهد که خودتان را در دنیای خاص درونی خودتان محبوس کنید. در این صورت با علائم جسمی مانند کمبود اشتها، احساس فشار در قفسه سینه و یا احساس دلزدگی مواجه خواهید شد.

کلیه‌ها و مثانه تحت تاثیر ترس

کلیه‌ها تحت تاثیر ترس و اضطراب هستند. این اعضای لوبیایی شکل، وظیفه دفع مواد زاید از خون را بر عهده دارند و مثانه نیز عهده دار ذخیره ادرار و کنترل دفع آن است.

برخی افراد که در ناحیه کمر احساس درد می‌کنند و همچنین احساس آسیب پذیری دارند، افرادی هستند که به توانایی‌های خود شک دارند و همیشه احساس ترس و اضطراب دارند. حفظ تعادل انرژی در کلیه ها باعث افزایش اعتماد به نفس می‌شود.

در نهایت توصیه می‌کنیم تا حد امکان احساسات مثبت را در وجود خود تقویت کنید. با افزایش افکار مثبت و دور کردن ترس و اضطراب می‌توانید به درمان سریع تر بیماری‌ها و رسیدن به سلامتی دست پیدا کنید.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.