تبیان، دستیار زندگی
بیش از ۴۰ سال از عمر ورزشگاه آزادی می گذرد و برخی افراد می گویند باید نگران مقاوم سازی این ورزشگاه بود تا حادثه ای نظیر پلاسکو رخ ندهد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آزادی،پلاسکوی ورزش ایران

بیش از ۴۰ سال از عمر ورزشگاه آزادی می‌گذرد و برخی افراد می‌گویند باید نگران مقاوم‌سازی این ورزشگاه بود تا حادثه‌ای نظیر پلاسکو رخ ندهد.

رستگاری - بخش ورزشی تبیان

آزادی

در زمان‌های نه چندان دور با شنیدن نام پلاسکو یاد پوشاک و خوش‌پوشی می‌افتادیم اما اکنون پلاسکو دیگر نامی برای خوش‌پوشی نیست نامی برای سیاه‌پوشی و عزاداری است.داغ پلاسکو نه تنها در تهران که در کل ایران برای همیشه تازه خواهد ماند.

موضوع مهم این روزهای جامعه، امنیت مردم و حفظ سلامت جمعیتی است که در آن نفس می کشند. بی تردید، هرگونه اهمال و کم کاری در این زمینه، نابخشودنی است.

همین دیروز بود که مردم داغدار تهران پیکر شهدای آتش‌نشان را در بهشت زهرا به خاک سپردند. شهدایی که برای دفاع از مال و جان مردم به دل آتش زدند و خودشان سوختند تا مردم را نجات بدهند. پلاسکو عظیم‌ترین ساختمان خاورمیانه بود که در سال 1341 افتتاح شد و در سال 1395 تبدیل به تلی از خاکستر و آهن شد! قرار است از این حادثه تلخ‌ و غمبار درس بگیریم تا از بروز پلاسکوهای دیگر در کشور پیشگیری کنیم.

می‌گویند پلاسکوهای زیادی در تهران هستند اما شاید معروف‌ترین سازه‌ای که به پلاسکو شباهت دارد در غرب تهران است. مجموعه ورزشی آزادی؛ ورزشگاه یکصد هزار نفره سابق که اکنون می‌گویند حدود 78 هزار تماشاگر را در خود جا می‌دهد. اگر پلاسکو قطب تولید پوشاک در ایران بود ورزشگاه آزادی بدون تعارف قطب فوتبال کشورمان است. چندین و چند نسل از اهالی فوتبال و فوتبالدوستان در ورزشگاه آزادی خاطره دارند. این ورزشگاه هم مثل پلاسکو بیش از 40 سال از عمرش می‌گذرد.

یکی از مسئولان همیشه حاضر در ورزشگاه آزادی در هنگام مسابقات که نمی‌خواهد نامی از او برده شود به فارس می‌گوید: گاهی اوقات که تماشاگران در طبقه دوم ورزشگاه آزادی برای تشویق تیم محبوب‌شان به زمین پا می‌کوبند می‌توانید لرزش زمین را در دور زمین مسابقه زیر پایتان حس کنید! بنا فرسوده است و بیش از 50 سال از عمرش می‌گذرد.

برخی کارشناسان معتقدند که ورزشگاه‌های بزرگ جهان معمولا هر 4 یا 5 سال یکبار مورد بازبینی و مقام‌سازی قرار می‌گیرند و ورزشگاه آزادی نیز در بازه‌های مختلف زمانی مقاوم سازی شده است. با این حال طرح بازسازی و مقاوم‌سازی کلی ورزشگاه ازادی که حدود 2 تا 3 سال طول می‌کشد از بهار 96 آغاز می شود.

بازسازی استادیوم آزادی در5 سال آینده

وزیر ورزش و جوانان ابراز امیدواری کرد که سال آینده با آغاز برنامه ششم، فصل جدیدی در ورزش کشور رقم بخورد. به گزارش پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان، مسعود سلطانی‌فر در حاشیه سفر به استان خراسان‌شمالی از احکام خوبی که در قالب برنامه ششم توسعه کشور در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است، ابراز خرسندی کرد و گفت: «با تصویب این احکام پیش‌بینی می‌کنیم منابع خوبی نصیب ورزش و جوانان ایران شود. میزان رشد بودجه ورزش و جوانان بیشتر از میانگین همه دستگاه‌های اجرایی است.»

وزیر ورزش و جوانان تصویب برجام را کمک بزرگی به ورزش کشور دانست و گفت: «با بهبودی که در اثر اجرای برجام ایجاد خواهد شد، شرایط بهتر می‌شود، چراکه در صادرات نفت به نسبت گذشته افزایش چندبرابری را داشتیم و منابع درآمدی هم بهتر خواهد بود.