تبیان، دستیار زندگی
اگر منظور از دوران عقد، عدم نزدیکی و رابطه زناشویی نداشتن زوجین باشد در هنگام طلاق چه از نوع توافقی و چه از جانب هر کدام از زوجین، مهریه نصف خواهد شد مگر اینکه توافق دیگری بین زوجین باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طلاق توافقی در دوران عقد

اگر منظور از دوران عقد، عدم نزدیکی و رابطه ی زناشویی نداشتن زوجین باشد در هنگام طلاق چه از نوع توافقی و چه از جانب هر کدام از زوجین،مهریه نصف خواهد شد مگر اینکه توافق دیگری بین زوجین باشد.

بخش حقوق تبیان

طلاق

آنچه که در طلاق های توافقی که نزدیکی بین زن و شوهر اتفاق نیافتاده است و زوجه تمایل دارد مهریه خود را بذل نماید، می بایستی رعایت شود این است که وقتی به قاضی یا قسمت مشاوره دادگاه برای طلاق توافقی مراجعه می شود اظهار شود که "زوجه کل مهریه استحقاقی را در قبال طلاق بذل می نماید" نه کل مهریه ما فی القباله یعنی آنچه در سند نکاحیه نوشته شده است.

اگر رای طلاق توافقی صادر شود که زوجه دوشیزه باشد اولا بعد از ثبت طلاق در دفترخانه، زوجه حق رجوع به مهریه بذل شده را ندارد و ثانیا بعد از ثبت طلاق با مراجعه به اداره ثبت احوال می توان شناسنامه جدیدی که نام همسر قبلی و طلاق در آن نوشته نشده است، اخذ نمود.

نکته دیگر اینکه رویه دادگاه های خانواده تهران به این صورت است که اگر زوجه مدعی بکارت شود از سوی دادگاه به پزشکی قانونی جهت معاینه معرفی می شود و در صورت تایید بکارت و عدم نزدیکی، در رای دادگاه منعکس خواهد شد.

خوب است بدانید که اگر رای طلاق توافقی صادر شود که زوجه دوشیزه باشد اولا بعد از ثبت طلاق در دفترخانه، زوجه حق رجوع به مهریه بذل شده را ندارد و ثانیا بعد از ثبت طلاق با مراجعه به اداره ثبت احوال می توان شناسنامه جدیدی که نام همسر قبلی و طلاق در آن نوشته نشده است، اخذ نمود.

در نتیجه توجه به همین نکته ها و ظرافت ها است که توصیه می شود برای انجام مراحل طلاق توافقی از وکیل خانواده استفاده شود.

منبع: گروه وکلای پارسای