تبیان، دستیار زندگی
مقالات خواندنی گروه دین در هفته ای که گذشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از جریمه های الهی تا دانشمندی که تعلیم نیافت!⁠

مقالات خواندنی گروه دین در هفته ای که گذشت.

گروه دین تبیان
ترامپ، بهشت، کشتی نجات

شرعا رعایت قوانین تا چه حد لازم است!  

آیا در نظام جمهورى اسلامى، مخالفت با قوانین و مقررات دولت ـ كه به تصویب مجلس شوراى اسلامى و شوراى نگهبان رسیده ـ ، جایز است؟

راز مصون ماندن آیات قرآن از نابودی    

خرمن آتشی که ساختمان عظیم پلاسکو را در برگرفته بود، زنده ماندن هر کسی را در زیر کوه آتش شبیه معجزه می نمود. ولی با این‌حال آتش سهمگینی که موجب خم شدن ستون های فولادی و فروریختن ساختمان آهنی پلاسکو بود، نتوانست موجب آتش گرفتن برگه های نازک کاغذی، قرآن کریم در آن ساختمان شود. این واقعه شگفت انگیز گویای اسرار غیبی است که در نظام تکوین بر این دنیای خاکی حاکم است.

قرآن ،پلاسکو ،آتش

با این پنج خصلت از دنیا مرو!   

«چهارپایان تمام همّتشان شکم هاى شان است و درّندگان تمام همّتشان تجاوز و تعدى به دیگران است و زنان (هوسباز) تمام فکرشان زینت زندگى و فساد در آن است؛ در حالى که مؤمنان، خاضع و متواضعند و مؤمنان نسبت به دیگران بیمناکند.»

لباسی برای زینت شما!!  

تقوا یک نیروى باز دارنده درونى است که در وجود انسان به وجود می آید و او را در برابر ارتکاب کارهای خلاف حفظ مى‏کند. کمال تقوا آن است که علاوه بر دوری از گناهان و محرمات، از مشتبهات نیز اجتناب شود.

نعمتی مشترک میان زنان و مردان بهشتی 

از جمله موارد نعمت های بهشتی که پیرامون آن سوالات و ابهاماتی بوجود آمده است، نعمت متنعم شدن از حورالعین است. برخی با توجه به سیاق برخی از آیات اینگونه سوال می کنند، در بهشت به مردان وعده ی حورالعین داده شده، پس زنان چه پاداشی می گیرند؟

دختران مجرد ،زندگی ،تنها

دختران مجرد میتوانند جدا از خانواده زندگی کنند؟!   

در این سالها دخترانی مجرد و شاغل، به دنبال زندگی مستقل هستند. که باید دید از جهت شرع مقدس اسلام این کار جایز است یا خیر.

مرگ و زندگی دست خداست، قصاص برای چیست؟  

در قرآن کریم آیات بسیاری نیز وجود دارد که گذشت و عفو را افضل از قصاص قلمداد نموده و به تقوا نزدیک ‌تر برشمرده است. به ویژه در مسائل شخصی. چنان چه در اختلافات خانوادگی می ‌فرماید در صورت تخلف می ‌توانید متارکه کنید، اما اگر گذشت و صلح کنید، به تقوا نزدیک‌ تر است: «وَ أَنْ تَعْفُوا أَقْرَبُ لِلتَّقْوى» پس، نه قصاص یک حکم مطلق است و نه گذشت و هر کدام باید در جای خود عمل شود.

اگر کسی نتواند خمس بدهد، چه باید بکند؟   

کسانی که قادر به پرداخت خمس نیستند شخصى به طور متناوب از درآمدش که مخلوط از نقد و نسیه و ارثیّه و احیاناً مخلوطى هم از پول حرام است براى خود خانه مسکونى و اثاثیه آن را فراهم کرده و از ابتداى تکلیف تا این ساعت تصفیه حساب خمس نکرده است و حال مى خواهد تصفیه کند آیا به این خانه و اثاثیّه آن خمس تعلّق مى گیرد و یا جزء موونه سال و مستثناست مضافاً این که فرضاً خمس تعلّق بگیرد تخمینى حدود یک میلیون بدهکار مى شود و از عهده پرداخت آن (چه فعلا و چه به تدریج) عاجز است چون درآمدى بسیار کم دارد با این وضع آیا مى تواند با حاکم شرع و یا نماینده او به مبلغى که قادر به پرداخت باشد مصالحه کند

سوار كشتی نوح (علیه السلام) شوید!!  

«بنده خالص خدا قرآن را پیشوا و امام خود قرار داده؛ هر جا قرآن فرود آید، او بار خویش را همانجا فرود مى آورد و هر جا قرآن منزل کند او آنجا را منزلگاه خویش مى گرداند».

علل شیوع خیانت در جامعه

مدتهاست واژه خیانت را به کرّات در گفتگوهای عادی مردم مى‏شنوم. در مترو، محل کار، بازار و ... ؛ هر کس هم به زعم خود، درباره یک رفتار از طرف مقابلش، ادعای خیانت‌کاری دارد؛ خیانت‌هایی که بین دو دوست، دو همکار، بین همسران، یا حتی در بازار بین خریدار و فروشنده اتفاق افتاده. این بود که به فکر افتادم به یک مرجع درست رجوع کنم و ببینم واقعا خیانت به چه رفتارهایی مى‏گویند و به چه دلایلی رخ مى‏دهد! پس لازم بود به سراغ قرآن بروم.

راه حلی برای گرفتن دیرکرد در بانک های خصوصی، دولتی!

این راه کار، برای بانک ها و تعاونی های خصوصی ، دولتی، مشترک صحیح است و ظاهرا معروف مراجع تقلید هم این راه کار را قبول نمایند.

دانشمندی که تعلیم نیافت!  

یکی از جنبه های کمترشناخته شده تاریخ اسلام، زندگانی حضرت زینب سلام الله علیها است. گرچه نقش مهم و انکار ناشدنی در واقعه کربلا داشتند اما نقش ایشان فقط به عاشورا ختم نمی شود.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.