تبیان، دستیار زندگی
بهترین تصاویر علمی سال 2016 را ببینید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سال 2016 در تصاویر

بهترین تصاویر علمی سال 2016 را ببینید.

ترجمه: سید محمد  امین سعادت – بخش دانش و زندگی تبیان

طبیعت

در دنیایی سرشار از آشفتگی و ناهنجاری، اتفاقات علمی زیبایی رخ می دهد؛ که البته به کمک عکاسانی که در سراسر دنیا پرسه می زنند، تصاویر این اتفاقات ثبت می گردد. تصاویری به بزرگی ستارگان، و کوچکی سلول ها....

تغییرات چین

کشور چین در سال گذشته برنامه های جاه طلبانه ای برای کنار گذاشتن مصرف زغال سنگ و به تبع آن کاهش آلودگی و استفاده از انرژی های تجدید پذیر در مقابل پایه ریزی کرد. اما این کارخانه فولاد در قلب مغولستان تنها یکی از نمونه های صنعت هایی است که در برابر این اصلاح ایستاده است.

طبیعت

طوفان فضایی

در فاصله ای بسیار دور از ایستگاه فضایی بین المللی، تابش های ناگهانی به سبب فعالیت های انسانی ابر ها را روشن می کنند. دو فضاپیمای روسی که در حال بازدید ایستگاه هستند، در تصویر معلوم اند.

طبیعت

عاج باستانی

عاج عظیم یک ماموت که سالها پیش مرده است، از میان جنگلی در سیبری بیرون کشیده شد. این نوع عاج به قدری گران بهاست که برخی معدن کاران به سراغ استخراج این عاج ها می روند. هر یک از این عاج ها می تواند به قیمت ده ها هزار دلار به فروش برود.

طبیعت

مسیر EN

این عکس که با زمان نوردهی بالا گرفته شده، تصویر پرتاب فضاپیمای Soyuz از بایکونور قزاقستان را نشان می دهد.

طبیعت

پای خارق العاده

تصویری که می بینید، قوزک پای یک حشره می باشد! که در واقع قطر آن به سختی به 2 میلیمتر میرسد و به یک سوسک غواص تعلق دارد.

طبیعت

اولین بارقه

بزرگترین و دقیق ترین تصویر برداری رادیویی از آسمان جنوبی در ماه اکتبر توسط پروژه GLEAM صورت گرفت. راه شیری از وسط این تصویر عبور می کند، که بیش از 300.000 ستاره را شامل می شود.

طبیعت

گام های کریستالی

این ساختار های عجیب و غریب در حقیقت کریستال های کلسیم کربنات هستند که با بزرگنمایی 2000 برابر تصویر برداری شده اند.

طبیعت

نماد های مقدس

در ماه آپریل، این تصویر خیره کننده از یک خالکوبی مصری بر روی یک مومیایی در گردهمایی انجمن انسان شناسی فیزیکی امریکا به نمایش درآمد. این خالکوبی تصویر دو میمون نشسته و نمادی از محافظت بر روی گردن مومیایی می باشد.

طبیعت

نیمه مرئی و کوچک

در ماه آگوست، گروهی در آلمان از تکنیکی پرده برداشتند که به توسط آن می توان بافت های شفاف و مدل های کوچک را ارائه داد. در نتیجه می توان یک جاندار را به طور کامل به تصویر کشید. این تکنیک همچنین می تواند سیستم عصبی بدن و ارگان ها را بصورت بی سابقه به نمایش در بیاورد.

طبیعت

سلول برجسته

این سلول ساقه انسانی با طول 15 میکرومتر بصورت اسکن الکترونیکی برودتی تصویر برداری شده، و بعلت همین تکنیک تصویر برداری،

طبیعت

تماشای کوسه

لیتزی براون: این تصویری از یک Blacktip Reef می باشد که در سال گذشته گرفته شده است. جیمز لی عکاس این تصویر است که با کمک همکارانش در جست و جوی کوسه ها برای آزمودن اثربخشی مناطق حفاظت شده ی نیروی دریایی بودند. این عکس بعلت ترکیب بندی ساده اما جذاب، و همچنین تداعی صحنه ی آرام زیر آب، و گشت وگذار یک کوسه درست در زیر سطح آب بعنوان یک عکس برگزیده انتخاب شده است.

طبیعت

بازتاب آرام

دنیل کریسی: تصویر جاری شدن سیل گاهی ما را متوجه چنین صحنه های زیبایی می سازد. هرچند که تصور جاری شدن سیل می تواند ترسناک باشد، اما دیدن آرامش مردم و این محله در لوییزیانا می تواند بسیار جالب توجه باشد.

طبیعت

بازی قدرت

فیون کلورلی: تماشای ماشین آلات و فضای نگاتیوی همیشه جذابیت دارد. این تصویر نسبتا عجیب از بازدید لابراتوار ولتاژ بالا در دانشگاه تکنیکی دانمارک گرفته شده است.

طبیعت

ایستاده در شعله

کریس مدلونی: من کاملا غرق این تصویر آخرالزمانی، یعنی شعله های سوختن نفت در یورش به موصل عراق بودم. بسیاری از تصاویر بر روی ابر های سیاه کم ارتفاع بودند. هرچند که مقیاس اندازه این مرد نسبت به شعله ها و دود آتش بسیار بسیار کوچک بود، اما همانند یک نگاتیو خارج شده از یک فیلم، بسیار حرف برای گفتن داشت. حجم خساراتی که به آن محیط وارد می شد، و آن میزان از آتش، نمادی از هزینه هایی است که انسان ها بر این منطقه متحمل شده اند.

طبیعت

آخرین غوک

کلی کراس: اگر من یک سوژه عکاسی می داشتم، قطعا آن سوژه یک قورباغه بود. درخشش، لبخند، و همچنین چشمانی که غرق آن می شوید، از ویژگی های دیدنی یک قورباغه هستند اما این غوکی که در این تصویر نشسته است، توسط جول سارتور عکاس حیات وحش گرفته شده است. این قورباغه سن بسیار زیادی داشت و چند روز پس از عکس برداری از دنیا رفت.

قورباغه


منبع: Nature.com