تبیان، دستیار زندگی
1-  در حالی كه كار آموز شناگر به روی سینه در آب قرار گرفته ، برای تعادل بهتر با یك دست تخته شنا را گرفته و با دست دیگر تمرین می كند و بعد با دست راست تخته شنا را می گیرد و با دست چپ شروع به تمرین می كند، برای برقراری ت...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آموزش گام به گام شنا (15)


1-  در حالی كه كار آموز شناگر به روی سینه در آب قرار گرفته ، برای تعادل بهتر با یك دست تخته شنا را گرفته و با دست دیگر تمرین می كند و بعد با دست راست تخته شنا را می گیرد و با دست چپ شروع به تمرین می كند، برای برقراری تعادل،  شیئی شناور را به پای خود بسته، تا اینكه پای شما به پایین نرود.

2- در حالی كه یك پا به جلو و پای دیگر به عقب است در داخل آب قرار می گیریم. سپس با خم نمودن بالا تنه به جلو ، مبادرت به انجام دست قورباغه می نماییم. در هنگام اجرای این تمرین صورت در داخل آب قرار خواهد داشت.

3-  پس از سرخوردن در آب اقدام به زدن دست قورباغه مینماییم . برای متعادل نگه داشتن بدن یك تخته شنا بین دو ران قرار می دهیم.

4- كار آموز شناگر به روی شكم  در سطح آب قرار می گیرد ، در حالی كه یك نفر هردو پای او را از پشت گرفته و او را به طرف جلو می راند. ضمناً در همین حالت كار آموز شناگر اقدام به انجام دست قورباغه می نماید.

اشتباهات رایج و روش صحیح آن

اشتباه :  آرنج ها بالاتر از شانه كشیده شوند.

صحیح: هنگامی كه مرحله كشش در مقابل شانه ها به اتمام رسید، آرنج ها باید پایین تر از شانه ها قرار داشته باشند.

اشتباه: پایین افتادن آرنج ها در هنگام كشش.

صحیح: بالاتر كشیدن آرنج ها از ساعد و دست.

اشتباه: خم نمودن مفصل مچ دست و به حركت در آوردن كف دست ها در مقابل مقاومت آب.

صحیح: مستقیم و راست نگاه داشتن مفصل مچ دست و به حركت در نیاوردن دست در مقابل آب.

اشتباه: پشت سرهم زدن دست ها.

صحیح: زدن دست ها با مكث و فكر.

سومین قسمت آموزش، اجرای حركت دست و پا بدون تنفس

توصیف حركت

اكنون به شرح هماهنگی حركت دست و پای قورباغه بدون عمل تنفس می پردازیم . پس از سرخوردن در آب حركت دستها شروع می شود.  دستها قبل از شروع حركت به طور كامل كشیده هستند. سر بین دو سر قرار خواهد داشت. در مرحله ای كه كشش دست ها به اتمام رسیده و مرحله فشار شروع می شود، حركت پا آغاز می شود.

كار آموز شناگر باید سه چیز را خود یاد بگیرد، كشش دست، ضربه پا و سر

در زمانی كه هدایت دست ها به طرف جلو رو به اتمام است، فشار پا به آب آغاز می گردد. لحظه ای قبل از شروع مجدد حركت دست ها و پاها مرحله ای است كه بدن به طرف جلو پیش روی می كند و در این زمان كوتاه است كه هم حركت دست و هم حركت پا متوقف خواهند بود. توجه داشته باشید كه آموزش این بی حركتی كوتاه از نكات اساسی در آموزش شنای قورباغه می باشد.

تمرین های آموزشی

1- با فشار پا به دیوار استخر در آب سر می خوریم . در حال سر خوردن بدن و دست ها باید كاملاً كشیده باشند. قبل از اتمام سرخوردن یك دست قورباغه زده می شود و متعاقب آن دو حركت پای قورباغه و پس از اتمام دو حركت پا مجدداً حركت دست انجام می گیرد . لازم به اشاره است كه در هنگام اجرای این تمرین صورت در داخل آب قرار خواهد داشت.

2- اجرای تمرین شماره یك با این تفاوت كه به جای دو پای قورباغه یك پای قورباغه زده می شود. بدین معنی كه پس از یك دست قورباغه تنها یك پای قورباغه زده می شود.

اشتباهات رایج و روش صحیح آن

اشتباه: عدم هماهنگی در كشش دست ها و حركت پا و یا دست زدن پی در پی و یا بی حركت كردن دست ها در جلوی بدن بعد از اتمام حركت آن.

صحیح: دقت شود كه قبل از شروع مجدد حركت، دست ها برای چند ثانیه در جلوی بدن بی حركت باشند. ( كشش دست، ضربه پا، سر)