تبیان، دستیار زندگی
اگر احساس می کنید به یک تفریح ویژه نیاز دارید، می توانید لذت بی نهایت لوتکاسواری و شکار از روی لوتکا را امتحان کنید.البته انجام این کار مستلزم کسب تجربه خاصی است که به این راحتی به دست نمی آید ولی می توانید از طریق راهنمایان بومی آموزش ببینید. شکار بر روی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سوار بر «لوتکا»، به دنبال شکار و ماهیگیری

اگر احساس می کنید به یک تفریح ویژه نیاز دارید، می توانید لذت بی نهایت لوتکاسواری و شکار از روی لوتکا را امتحان کنید.البته انجام این کار مستلزم کسب تجربه خاصی است که به این راحتی به دست نمی آید ولی می توانید از طریق راهنمایان بومی آموزش ببینید. شکار بر روی لوتکا معرکه است ولی نه موقعی که باعث از دست رفتن جان انسان شود .بنابراین حتما جلیقه نجات بپوشید و این کار را همراه با راهنمایان بومی انجام دهید.البته اگر هم اهل شکار نیستید، می توانید ماهیگیری را امتحان کنید.

فرآوری:علیرضا عابدینی-بخش گردشگری تبیان

سوار بر «لوتکا»، به دنبال شکار و ماهیگیری

«لوتکا» چیست؟

لوتکا یک واژه روسی است که به قایق های چوبی پارویی دوسر تیز اطلاق می شود. در واقع لوتکا، قایق کوچک ماهیگیری و نوعی قایق خاص است که در مرداب یا رودخانه ها برای صید ماهیان یا شکار پرندگان استفاده می شود.

لوتکا یک قایق قدیمی است . ته این قایق به شکل V است و برقراری تعادل آن نیاز به مهارت بسیار دارد . البته امروزه قایقهای چوبی یا فایبر گلاس زیبا که قابلیت نصب موتور را نیز دارند وارد بازار شده که کار را بسیار راحت کرده است ولی هیچ چیز لذت لوتکا سواری و پارو زدن را ندارد .

ریشه لوتکا و معنی نام آن

درفرهنگ معین واژه لوتکا به صورت Lotkā ضبط شده و به معنی قایق، کرجی، زورق و بلم ذکر شده است.(معین، ج3565:3) . این واژه ریشه روسی دارد.اصل واژه در فرهنگ نوزاد و مرعشی، یک واژه روسی ذکر شده است. به بدنه قایق هم اصطلاحا «لوتکا بره» گفته می شود.

سوار بر «لوتکا»، به دنبال شکار و ماهیگیری

رفتن به شکار با رعایت ملاحظات ایمنی

لوتکا برای ساکنین سواحل گیلان ومخصوصا ساکنین حاشیه مرداب انزلی نامی آشناست. احیانا اگر هوس شکار مرغابی ، غاز ، آنقوت ، چنگر ، خودکا و ... را در سر دارید، باید حتما سری به مرداب انزلی بزنید و به دل مرداب سفر کنید و البته این سفر را با لوتکا انجام دهید. البته لازم است متذکر شویم که اولا هیچ وقت بدون یک راهنمای محلی پا به مرداب انزلی نگذارید و ثانیا هیچ گاه بدون جلیقه نجات سوار لوتکا نشوید .

نحوه شکار از روی لوتکا

پس از تمرین فراوان و یادگیری پارو زدن و مهار کردن تعادل لوتکا، اکنون باید قسمت پر خطر داستان را برایتان تعریف کنیم . فکر کنید با کلی زحمت توانستید با غلبه بر گل ولای محل سوار شدن ، قایق را متعادل نگاه دارید و پس از زحمات فراوان، بالاخره توانستید قایق را به محل های مورد نظر هدایت نمایید. اکنون از دور می بینید پرنده ای زیبا به شما نزدیک می شود و شما قصد شکارش را دارید . قبل از تیر اندازی باید بارها تمرین سریع ایستادن از حالت پارو زنی به سرپا را روی لوتکا انجام دهید تا وقتی که مطمئن شوید پس از ایستادن روی آن دچار واژگونی نخواهید شد. بعد باید بارها تمرین تیراندازی به اهداف فرضی با رعایت تمام موارد ایمنی را انجام دهید تا بتوانید به راحتی بر روی لوتکا تیراندازی نمایید و لذت بینهایت آنرا تجربه نمایید .

بعد از کلیه تمرینات آماده سازی خود و تیراندازی باید در نظر داشته باشید که هنگام تیراندازی بر روی لوتکا حتما پاها را به عرض شانه باز کنید و کمی به سمت جلو خم شوید و درست در لحظه تیراندازی کمی با کتف خود قنداق تفنگ را به سمت جلو فشار دهید تا نیروی لگد قنداق باعث تکان خوردن قایق و احیانا واژگونی آن نشود .

سوار بر «لوتکا»، به دنبال شکار و ماهیگیری

هنر لوتکا سازی

لوتکا سازی در سواحل دریای خزر از مشاغلی است که در میان ساکنین رواج دارد واین حرفه از پدر به پسر به ارث می رسد. قایق ساز پس از آماده کردن الوار(تخته های چوبی) لازم ومناسب، ابتدا کف قایق راطراحی می کند وسپس لبه های قایق را برش می زند و لبه های تخته را به وسیله میخ بهم متصل می کند. اتصال لبه های تخته های کف قایق کاری مهم وحساس در این حرفه است و برای جلوگیری از نفوذ آب باید تخته ها به درستی جفت شود. بعد از آن  اسکلت لبه قایق بوسیله الوار شکل می گیرد، چارچوب درونی قایق به دقت بریده می شود ودر قسمتهای مساوی طول قایق قرار گرفته و میکس می شود. در این حرفه برش ها و محل استقرار تکه های چوب بسیار اهمیت دارد. در ساخت قایق باید در توازن دو طرف قایق دقت شود و قسمتهای اضافی قایق بریده شود و پس از سمباده کاری قایق آماده به آب انداختن است.

به گفته یکی از سازندگان لوتکا ساخت یک لوتکا ۶۵۰ هزارتومان هزینه دربردارد و به طور معمول ساخت این قایق سه روز به طول می‌انجامد .وی می گوید به طور میانگین سالیانه ۳۰ لوتکا می‌سازد.

سوار بر «لوتکا»، به دنبال شکار و ماهیگیری

برگزاری مسابقات تفریحی

مسابقات لوتکا سواری هر سال در رود خانه «سفید رود» در شهرستان آستانه اشرفیه برگزار می شود و شرکت کنندگان در این مسابقه در قالب تیم های دونفره، مسیر 1500متری رودخانه را خلاف جهت جریان آب پارو می زنند. بسیاری از مردم منطقه نیز برای تماشای این مسابقه و تشویق پاروزنان در محل برگزاری مسابقه حضور می یابند. در پایان این مسابقه نیز به سه تیم نخست هدایای نقدی اهدا می شود.

سوار بر «لوتکا»، به دنبال شکار و ماهیگیری


منابع: صدا و سیمای یزد،آستان خبر،آکا ایران، وبلاگ شکار(ferihunter)