تبیان، دستیار زندگی
وداع تلخ، اما باشکوه، با آتش نشانانوقتی به حادثه آتش سوزی و فروریختن حادثه پلاسکو نگاه می کنیم فقط یک چیز در تصورمان است و آن هم، آتش نشانانی که از آتش برافروخته حادثه، امروز میهمان خاک می شوند. شهید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وداع تلخ، اما باشکوه، با آتش نشانان شهید

وقتی به حادثه آتش سوزی و فروریختن حادثه پلاسکو نگاه می کنیم فقط یک چیز در تصورمان است و آن هم، آتش نشانانی که از آتش برافروخته حادثه، امروز میهمان خاک می شوند.

بخش اجتماعی تبیان

وداع تلخ، اما باشکوه، با آتش نشانان شهید

به گزارش تبیان به نقل ازخبرنگار اجتماعی ایرنا، 11 روز از حادثه پلاسکو می گذرد، امروز روزی غم انگیز برای مردم ایران است، روزی است که آتش نشانانی که با هزاران سختی و مشقت از دل آتش بیرون کشیده شدند را باید امروز به خاک بسپارند.

سوختن شان در آتش سرخ، لباسشان سرخ و تابوتشان نیز سرخ است و همه چیز را قرمز می بینیم حتی چشمان مادران، خواهران، همسران و فرزندان آنان نیز از داغ عزیزانشان قرمز است.

قرمزی آتش با خاک یکی می شود، امروز دیگر آتش نشانانی که برای نجات جان مردم از یک حادثه، فداکاری کردند، نیستند و به آغوش خاک سپرده خواهند شد، فقط می توانم بگویم غم سنگینی است.

مصلی تهران امروز یکپارچه عزا است و همه دلشان خون است، دل هایی غمگین، چشمانی اشکبار و نگاه هایی مبهوت دیده می شود، دیگر خبری از آن آتش نشانان جوان نیست.

در گوشه ای پدری عزادار، گوشه ای دیگر مادری با چشمان اشکبار در غم فرزند جوانش اشک ماتم می ریزد، گوشه ای دیگر از مصلی، دختری در سوگ پدرش مات و مبهوت مانده، نمی داند که چه شده است اما همه گریه می کنند و دیگر خبری از پدرش نیست.

تابوت های قرمز به یاد لباس های قرمز

همه دنبال تابوت های قرمزی راه افتاده اند که به یاد لباس قرمز آتش نشانان و بخاطر شهادتشان در آتش گرم و سوزان حادثه پلاسکو، جان خود را از دست داده اند، آری همه غمگین هستند و دلشان خون، اما چه باید کرد، دیگر اینها نیستند.

مردم امروز آمده اند تا تسلی برای دل مادران و همسران غمگین آتش نشانان باشند، اما مگر می شود این غم سنگین را فراموش کرد، مگر می شود جای خالی فرزندشان را در خانه احساس نکنند، مگر می شود جای خالی پدر را پر کرد.

پدری که هر روز پس از حادثه ای به خانه می آمد و با دختربچه اش بازی می کرد، اکنون دیگر نیست تا فرزندش را در آغوش بگیرد و دیگر فرزندش نمی تواند آغوش گرم پدرش را داشته باشد، آیا می شود غم بی پدری این دختر را تحمل کرد.

چقدر سخت است که آتش نشانانی که همیشه در دل آتش جان دیگران را نجات می دهند، خود در آتش سوختند و امروز باید به خاک سپرده شوند.

16 گل پرپر شد، گل هایی قرمز پوش که برای هیچکس باورکردنی نیست که اینگونه در آتش سوختند و تا ساعاتی دیگر به خاک سپرده می شوند، باورش سخت است اما چه باید کرد.

امروز هرکسی به مراسم تشییع و خاکسپاری آتش نشانان دلاور آمده اند، لباس قرمز آتش نشانی به یاد قرمزپوشان فداکار به تن کرده اند، تنها مراسم عزایی است که بجای لباس سیاه لباس قرمز آتش نشانان بیشتر خودنمایی می کند.

دلهای مادران، فرزندان و همسران و پدرانشان خون است، خونی همرنگ لباس آتش نشانان، اما چه باید کرد، از آتش درآمدند و به خاک می روند، اما چه زود رفتند، اغلب آنها جوان بودند و داغی سنگین بر دل همه گذاشتند.

در میان خیل جمعیتی که برای تشییع پیکر پاک شهدای آتش نشان آمده اند، آتش نشان های همکار نیز حضور دارند و چشمان آنان نیز همرنگ لباسشان شده است، امروز همه چیز قرمز است، زمین قرمز، چشمان همه قرمز و تابوت قرمز و دل همه غمبار.

آتش نشانان دلاور حادثه پلاسکو نیز به جمع شهدا در بهشت زهرا پیوستند و امروز در جوار شهدای مدافع حرم به خاک سپرده می شوند.

چقدر سخت است صحبت کردن درباره دلاورمردیها، فداکاری ها و رشادت های آنان، اما ایثارشان ستودنی است و نمی توان با هیچ قلمی آن را توصیف کرد، اما چقدر مظلومانه در میان آتش و خاک سوختند و امروز دوباره به خاک برمی گردند.

در میان این جمعیت آتش نشانانی نیز وجود دارند که به یاد همکارشان اشک می ریزند و در سوگ عزیزان آتش نشان در گوشه ای آرام ایستاده اند و شاهد تشییع کسانی هستند که تا هفته های گذشته جان مردم را نجات می دادند و روز30 دی ماه جانشان را فدای مردم کردند.

چقدر غم انگیز است این حادثه ای که در ساعت هشت صبح شروع شد و همه فکر می کردند که فقط آتش سوزی است و بعد از چند ساعت خاموش می شود اما آتش سوزی به یکباره به یک فاجعه و سقوط پلاسکو تبدیل شد.

ساختمان که فروریخت دل هم فروریخت و 20 نفر از آتش نشان و مردم در این حادثه گرفتار شدند و پس از حدود 9 روز تلاش شبانه روزی و بی وقفه و در میان آب و آتش های برافروخته و دود ناشی از سوختن پوشاک مجتمع تجاری پلاسکو بالاخره پیکر آنها را یافتند و امروز همنشین خاک خواهند شد.

آیین تشییع پیکرهای 16 آتش نشان شهیدحادثه ساختمان پلاسکو از ساعت 8:30 با حضورگسترده و باشکوه مردم در مصلای امام خمینی(ره) آغاز شده است با اقامه نماز به امامت آیت الله امامی کاشانی درحال برگزاری است.

ساختمان پلاسکو واقع در خیابان جمهوری تقاطع خیابان فردوسی حدود ساعت 8 صبح روز پنجشنبه(30 دی) دچار حریق شد و پس از حدود سه ساعت عملیات اطفا حریق، ساختمان به یکباره فروریخت.

پس از 9 روز تلاش امدادگران، پیکر 15 شهید آتش نشان از زیر آوار ساختمان خارج شد که با احتساب شهادت یک آتش نشان در بیمارستان شهید مطهری، 16 آتش نشان در حادثه پلاسکو به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

همچنین در این حادثه 4 شهروند(کسبه و مالکان مجتمع تجاری پلاسکو) جان خود را از دست دادند.

براساس برنامه ریزی انجام شده، پیکرهای پاک 16 شهید آتش نشان حادثه پلاسکو پس از اقامه نماز از مصلای امام خمینی(ره) ساعت 10 به سمت خیابان مفتح شمالی و شهید مطهری تشییع می شود.

پیکر مطهر شهدای آتش نشان پس از تشییع برای خاکسپاری به قطعه 59 بهشت زهرا(س) انتقال داده می شود.


منبع:ایرنا