تبیان، دستیار زندگی
همکاری معاونت میراث فرهنگی، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و هیاتی از کارشناسان آلمانی برای مطالعات سازه ای و حفاظتی برخی از آثار جهانی آغاز شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مرمت آثار جهانی ایران توسط آلمانی ها

همکاری معاونت میراث فرهنگی، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و هیاتی از کارشناسان آلمانی برای مطالعات سازه‌ای و حفاظتی برخی از آثار جهانی آغاز شد.

بخش گردشگری تبیان

مرمت آثار جهانی ایران توسط آلمانی ها

به گزارش تبیان از ایسنا؛ با توجه به برخی مشکلات سازه‌ای در تعدادی از آثار ثبت جهانی ایران مانند مجموعه سازه‌های آبی شوشتر، مجموعه شیخ صفی الدین اردبیلی، میدان نقش جهان و مجموعه تخت سلیمان و همچنین به دلیل همکاری موفقی که پیش از این معاونت میراث فرهنگی با متخصصان بین‌المللی داشت، معاونت میراث فرهنگی با هیاتی از کارشناسان و متخصصان آلمان، زمینه‌ای برای ادامه همفکری و اقدامات کارشناسی را فراهم کرد.

با حضور محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی و سید محمد بهشتی، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و پرفسور «یگر» یکی از اساتید دانشگاه «درسدن» آلمان، پیشنهادات و امکان سنجی و انجام مطالعات برخی از محوطه‌های جهانی ایران بررسی شد.

آغاز پروژه در سایت جهانی تخت سلیمان

طالبیان، با بیان این‌که در حال حاضر، این پروژه در سایت جهانی «تخت سلیمان» آغاز شده است و پس از بررسی و پایش توسط متخصصان بین‌المللی استحکام بخشی روی ایوان شرقی بنا آغاز شده است، گفت: برخی تجهیزات فنی و وسایل مورد نیاز برای مرمت و استحکام بخشی نیز از پایگاه جهانی بم به سایت تخت سلیمان انتقال داده شده است و تعدادی تجهیزاتی مانند دستگاه آسیاب گچ نیم‌کوب نیز ساخته شده تا در این سایت جهانی به کار گرفته شود.

تهیه و تدوین پلان مدیریت سازه‌ای، ارزیابی و شدت و ضعف و مشکلات سازه‌های موجود، نشست و رطوبت زمین، تاثیرات زلزله، تدوین برنامه عملیاتی حفاظت و مرمت بخشی‌هایی که در اولویت است، از جمله اقداماتی است که باید در فاز اول در محوطه جهانی میدان نقش جهان انجام شود.

او در ادامه به همکاری‌های موفقیت‌آمیز متخصصان ایرانی و خارجی در زمینه مرمت اشاره کرد و افزود: درحال حاضر فعالیت‌های مشترکی که میان تیم ایرانی و متخصصان خارجی صورت گرفته نتایج بسیار موثر و موفقیت آمیزی به همراه داشته است. به طوری که هم اکنون فعالیت هایی که در پایگاه جهانی بم انجام شده بسیار مورد استقبال نهادهای علمی قرار گرفته و قرار است این همکاری در بم تداوم یابد.

میدان نقش جهان اصفهان نیازمند اقدامات سازه‌ای

این درحالی است که پروفسور «یگر» که پیش از این اقدام به مرمت خانه سیستانی در ارگ بم کرده بود به منظور ارائه مشاوره و راهکارهای مناسب در زمینه چگونگی مرمت گنبدِ چینیِ خانه شیخ صفی الدین اردبیلی از این بنای تاریخی و جهانی دیدن کرده بود.

او پس از انجام مشورت میدانی و با استفاده از نظرات کارشناسان محلی اعلام کرد: تهیه و تدوین پلان مدیریت سازه‌ای، ارزیابی و شدت و ضعف و مشکلات سازه‌های موجود، نشست و رطوبت زمین، تاثیرات زلزله، تدوین برنامه عملیاتی حفاظت و مرمت بخشی‌هایی که در اولویت است، از جمله اقداماتی است که باید در فاز اول در محوطه جهانی میدان نقش جهان انجام شود.


منبع: ایسنا