تبیان، دستیار زندگی
زه آیت الله جعفر سبحانی در پیامی به همایش چالشها و رویكردهای نشردینی غیرفارسی خواستار اجتناب از عرضه آثار سست و بی محتوا به نام تشیع شد. به گزارش خبرگزاری شبستان متن كامل پیام به این شرح است : جای بسی خرسندی است كه پس از ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اخبار حوزه

آیت الله جعفر سبحانی در پیامی به همایش چالشها و رویكردهای نشردینی غیرفارسی خواستار اجتناب از عرضه آثار سست و بی محتوا به نام تشیع شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان متن كامل پیام به این شرح است :

جای بسی خرسندی است كه پس از سالها تاخیر , متولیان امر و دست اندركاران نشر كتب دینی و آثارآل محمد(ص ) به فكر سازماندهی و نشر این فرهنگ متعالی و مترقی در سایركشورها افتاده اند تا بلكه كوتاهیهای گذشته را جبران كنند.

حقیقت آن است دردنیای امروزاصحاب مذاهب دیگر به جز عده ای معدود , از فرهنگ مترقی معارف ناب آل الله بی اطلاع هستند و آثار علیم شیعه در اختیارشان نیست و آن را درست نمی شناسند و جز مشتی سخنان بی پایه كه دشمنان به شیعه نسبت داده اند درباره پیروان مكتب اهل بیت (ع ) نخوانده و یا نشنیده اند و شاید در بی خبری از آنان , كوتاهی ها نیز بی تاثیر نبوده است .

چه خوب است متولیان ازامروز فرهنگ و نشر , در كنار سرازیر كردن كتب دیگران در نمایشگاه بین المللی كتاب تهران به ایران , هزینه ای هم صرف روانه كردن كتب شیعه به سراسر جهان نمایند و به این تصور پایان بخشند.

تردیدی نیست كه در جهان پیچیده امروز برای هركاری ابتدا باید سازوكارهای مناسب آن را تدارك دید و با نظم و برنامه ریزی دقیق و حساب شده كاركرد.

ندانم كاری و عرضه آثار سست و بی محتوا و ضعیف , مخلوط و یاحاوی آثار شاذ ونادر و برخلاف مشهورعالمان مذهب , هیچ خدمتی به مكتب محسوب نمی شود.

بنابراین آثاری كه به زبان غیرفارسی به سایركشورها عرضه می شود باید از محتوای غنی و دقیق برخوردار باشد و زبان و ادبیات روزو بی غلط باشد و مشكل و شمایل آن از قبیل چاپ , صفحه آرایی و حروف چینی و... زیبا و دلپذیر و خوش خوان باشد و متناسب با نیازهای كشورهای مقصد باشد.

بدیهی است ما نباید بدون نیاز سنجی هر كتابی را كه دلمان خواست به هر كشوری صادر كنیم .

شورای انجمن های علمی حوزه علمیه قم تشكیل و آیین نامه آن مصوب شد

به گزارش خبرنگار تبیان شورای انجمن های علمی حوزه علمیه قم با حضور و عضویت مدیران انجمن های علمی این حوزه از 16 آبان 84 رسما آغاز به كار كرد.

این شورا با هدف زمینه سازی تعامل , انسجام و هماهنگی بین انجمن های علمی حوزه , تلاش برای پیشبرد اهداف مشترك انجمن ها , زمینه سازی پشتیبانی و حمایت های معنوی و مادی , سعی در رفع موانع پیش رو , كمك به شناساندن جایگاه واقعی انجمن ها و زمینه سازی ارتباط و حضور فعال انجمن های علمی حوزه در مجامع علمی حوزوی و دانشگاهی تشكیل یافته است .

بر اساس این گزارش , در اساسنامه مصوب این شورا , پرهیز از جناح بندی های تنشزای سیاسی در عین پایبندی به سیاست های كلان نظام اسلامی , هماهنگی با مسئولان حوزه و رعایت قوانین شورای مدیریت حوزه و كمیسیون انجمن های علمی و تاكید بر استقلال انجمن ها لحاظ شده است .

در نخستین جلسه این شورا , حجت الاسلام محمد علی رضایی اصفهانی به عنوان دبیر این شورا برای مدت یك سال انتخاب شد.

شورای انجمن های علمی حداقل هر ماه یك بار باید تشكیل جلسه دهد و تصمیمات آن بر اساس رای اكثریت خواهد بود.

تاكنون 9 انجمن علمی در حوزه علمیه قم رسما آغاز به كار كرده است .

دومین كنگره سراسری نهضت نرم افزاری در قم و تهران برگزار می شود

دومین كنگره سراسری نهضت نرم افزاری , تولید علم و آزاداندیشی 23 و 24 آذرماه در تهران و قم برگزار می شود .

دبیر این كنگره افزود : موضوع این كنگره علم و هویت می باشد كه اندیشمندان حوزه و دانشگاه درخصوص علوم دینی و بومی , علوم مدرن و رابطه آنها بحث و گفت و گو خواهند كرد. وی جهانی شدن , هویت , علم سنتی , نسبت ایمان و عقل , مفهوم عقل دینی , آیات الهی و عقل و ایمان , علم دینی و سكولار , بازشناسی هویت دینی و اسلامی تولید علم و آزاداندیشی را از دیگر موضوعات این كنگره ذكركرد.

پارسانیا افزود : جنبش نرم افزاری یك اقدام كوتاه مدت نیست بلكه حضور خود آگاه در عرصه فرهنگ است كه نیازمند یك طرح مدون می باشد كه در این راستا وظیفه حوزه های علمیه بسیار خطیر می باشد.