تبیان، دستیار زندگی
کتاب «تمدن اسلامی»؛ تلاش دارد تا تصویری از ابعاد مفهومی و ماهوی «تمدن اسلامی» و بایسته های نیل جوامع اسلامی به آن را ترسیم کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تمدنی دینی به دنبال چیست؟

کتاب «تمدن اسلامی»؛ تلاش دارد تا تصویری از ابعاد مفهومی و ماهوی «تمدن اسلامی» و بایسته‌های نیل جوامع اسلامی به آن را ترسیم کند.

بخش کتاب و کتاب خوانی تبیان
title

کتاب جستارهایی نظری در باب «تمدن اسلامی» اثری است که در آن به مفهوم تمدن اسلامی از سوی سیدمحمدحسین متولی امامی پرداخته شده است.

در این کتاب، در حاشیه تأملات مؤلف در باب «چیستی تمدن»، «مختصات آن»، «ماهیت تمدن اسلامی»، «الگوهای علمی و راهبردی نیل به افق تمدن اسلامی» و «نسبت معارف دینی با تمدن‌های بشری» سامان یافته و دغدغه اصلی‌اش، نمایش دورنمایی از پیکره تمدن اسلامی در آینده انقلاب اسلامی است.

مولف تلاش کرده با یک بحث دقیق پس از تشریح مفهوم تمدن، به مفهوم دین بپردازد و از این رهگذر به مفهوم کلی کتاب که همان تمدن اسلامی است برسد و خواننده را با راه‌های تحقق این تمدن آشنا کند. کتاب که اثری پژوهشی است خواننده را در موقعیت رهیافت‌های رسیدن به تمدن اسلامی که برخاسته از یک تفکر دینی است قرار می‌دهد.

مفهوم تمدن مانند دیگر مفاهیم در شبکه‌ای از معانی تولید شده است که غفلت از این شبکه معانی و مفاهیم موجب دور افتادگی از معنای واقعی کلمه است. برای نمونه هنگامی که قرآن کریم از لفظ «ایمان» استفاده می‌کند، باید به مبانی، شاخصه‌ها و اهداف این مفهوم توجه کرد و در حقیقت، لفظ ایمان را در نظام معنایی قرآن درک کرد.

در حوزه فرهنگ و تمدن هم، عناصر و مولفه‌هایی که با عنوان عناصر فرهنگی و تمدنی شناخته می‌شوند، مجزا و مستقل از شبکه روابط اجتماعی و منظومه علوم و باورهای فرهنگی نیستند. از این روی، تحلیل هر بخش از ظهورات تمدنی و آموزه‌های فرهنگی، نیازمند درک دیگر بخش‌ها و قسمت‌ها است. بنابراین زندگی اجتماعی انسان در شبکه‌ای از مفاهیم، باورها، اندیشه‌ها و علوم قرار دارد که در سطوح مادی زندگی، منظومه‌ای منسجم و به هم پیوسته از روابط ساختاری و پهن‌دامنه اجتماعی را تولید می‌کند.

«در تمدن دینی باید حق و بندگی در همه ساختارهای اجتماعی ظهور کند؛ چرا که الوهیت خدای متعال سرّ دین است و تولی به ولایت معصومین باطن آن و شریعت دینی تجلی و ظهور آن ولایت در مناسبات فردی و اجتماعی است.

تمدن دینی به دنبال اقامه حق است و تاریخ جبهه حق به دنبال ایجاد مناسب‌ترین بستر برای سلوک انسانی و تکامل معنوی او بوده است. بنابراین باید دقت نمود که حرکت تمدن اسلامی در معنای کاملا متفاوت از تمدن در مفهوم غربی آن ظاهر خواهد شد و اوج تحقق چنین بسترآفرینی و زمینه‌سازی در حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) خواهد بود.»

کتاب فوق تلاش دارد تا تصویری از ابعاد مفهومی و ماهوی «تمدن اسلامی» و بایسته‌های نیل جوامع اسلامی به آن را ترسیم کند. این مجموعه، درآمدی برای پژوهش‌های بیش‌تر در باب تمدن اسلامی و بستری برای آشنایی مخاطبان با اهداف و آرمان‌های جمهوری اسلامی به دست می‌دهد.

بزرگترین ویژگی تمدن اسلامی، وجود زمینه‌های معرفتی آن است که بر آمده از آموزه‌های وحیانی و تعالیم قرآنی خواهد بود. تمدن دینی تمدنی برگرفته از آموزه‌های انبیا است که در مسیر تاریخ، متناسب با درک و اجرای آن در هر موقعیت زمانی و مکانی صورت‌های متفاوت اما بنیانی پایدار خواهد داشت.

کتاب جستارهایی نظری در باب «تمدن اسلامی» از سوی دفتر نشر معارف به قلم سید محمدحسین متولی امامی با قیمت 8 هزار تومان منتشر شده که علاقه‌مندان به تهیه این کتاب می‌توانند آن را از فروشگاه اینترنتی «پاتوق کتاب فردا» خریداری کنند.


منبع: خبرگزاری فارس

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .