تبیان، دستیار زندگی
«یار دوست» روایت زندگینامه یک صاحب جمله: «ما کاری کنیم که در قبرمون بتوانیم پاسخگو باشیم یعنی فکر کنیم چند لحظه دیگر مردیم و ما را بگذارند در قبر باید جواب بدهیم» است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روایت یاردوست

«یار دوست» روایت زندگینامه یک صاحب جمله: «ما کاری کنیم که در قبرمون بتوانیم پاسخگو باشیم یعنی فکر کنیم چند لحظه دیگر مردیم و ما را بگذارند در قبر باید جواب بدهیم» است.

فرآوری-بخش فرهنگ پایداری تبیان
روایت یاردوست

هم‌زمان با سالگرد درگذشت امیر سرلشکر محمد سلیمی مشاور فرمانده کل قوا، مراسم رونمایی از کتاب «یار دوست» روایت زندگینامه مرحوم سرلشکر محمد سلیمی روز یکشنبه با حضور امیر گلفام رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس ارتش، حجت‌الاسلام صفایی رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرمانده کل قوا، جمعی از هم‌زمان و خانواده سرلشکر سلیمی توسط سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس ارتش برگزار شد.

در این مراسم ضمن تقدیر از خانواده امیر سرلشکر سلیمی از خانواده شهید حسین روشن، شهید محمدرضا رحیمی، امیر سرتیپ هاشمی، امیر سرتیپ کریمی، سرهنگ کتیبه و سرهنگ مقدم از هم‌زمان مرحوم سلیمی تقدیر به عمل آمد.

تاریخ شفاهی یاردوست

کتاب یار دوست،‌ تاریخ شفاهی امیر سرلشکر محمد سلیمی در حاشیه آیین بزرگداشت یاد و خاطر مرحوم امیر سرلشکر محمد سلیمی فرمانده سابق ارتش جمهوری اسلامی ایران امروز، یکشنبه رونمایی شد.

اگر ارتش قبل از انقلاب عدم همکاری خود را کودتاگران ثابت نمی‌کرد قطعاً آن‌ها کار پلید خودشان را انجام می‌دادند اما افرادی مانند سلیمی ثابت کردند که بدنه ارتش خیانتگر نیست و از آن‌ها حمایت نخواهد کرد. موضوع دیگر این است که پس از پیروزی انقلاب، کسی را به‌عنوان فرمانده ارتش انتخاب کردند که حدوداً ۲۰ سال در ارتش حضور نداشت. سرلشکر قرنی در آن زمان به دلیل مخالفتش با شاه و آمریکا از ارتش اخراج شده بود، بنابراین حضور مشورتی و تأثیرگذار سرلشکر سلیمی موجب شد که ارتش ساماندهی شود و سازمان درستی به خود بگیرد. در زمان دفاع‌مقدس نیز سرلشکر سلیمی فرمانده ستاد جنگ‌های نامنظم شد. این ستاد را شهید چمران و مقام معظم رهبری تشکیل داده بودند

در نخستین صفحات یار دوست که با موضوع ایران، تاریخ و انقلاب اسلامی به چاپ رسیده، آمده است: شخصیت مرحوم سلیمی نه‌فقط به خاطر فرماندهی اسبق ارتش حائز اهمیت است بلکه به خاطر ویژگی‌های منحصربه‌فرد شخصی در دوران قبل از انقلاب در بدنه ارتش و پس‌ازآن در نقش یک مشاور و راهنما برای امام (ره) و مقام معظم رهبری برای حفظ ارتش از توطئه‌هایی که برای انحلال آن داشتند بسیار ستودنی است.

کتاب «یار دوست» در هفت فصل شامل تاریخ شفاهی زندگینامه امیر سرلشکر محمد سلیمی از زبان خود و ۹ نفر از هم‌زمان وی از زمان قبل از انقلاب، پس از انقلاب، دفاع‌مقدس و بعد از دفاع‌مقدس که نگارش آن ۳ سال به طول انجامیده توسط سارمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس ارتش به چاپ رسیده است.

صاحب نشان نصر

امیر سلیمی یکی از قدیمی‌ترین فرماندهان ارتش جمهوری اسلامی ایران بود که در ایام دفاع‌مقدس مسئولیت‌هایی نظیر ریاست دفتر مشاوره نظامی امام خمینی (ره) و فرماندهی ستاد جنگ‌های نامنظم را بر عهده داشت و در نبردهای متعددی ازجمله آزادسازی سوسنگرد نقش‌آفرینی کرد و بعدها مفتخر به اخذ نشان «نصر» از دست رهبر معظم انقلاب شد.

وی همچنین به مدت ۴ سال (در حدفاصل سال‌های ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۴) مسئولیت وزارت دفاع را بر عهده داشت.

امیر سلیمی از بنیان‌گذاران ارتش انقلابی در خرداد ۱۳۷۹ پس از کناره‌گیری امیر سرلشکر علی شهبازی، به فرماندهی کل ارتش منصوب و هم‌زمان با یک درجه ارتقا، به درجه سرلشکری نیز نائل آمد.

وی تا شهریورماه ۱۳۸۴ به‌عنوان فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران خدمت کرد و پس‌ازآن نیز به‌عنوان یکی از مشاوران ارشد فرمانده معظم کل قوا در امروز نظامی خصوصاً ارتش منصوب شد.

یار دیرین انقلاب و یاور امام (ره)

امیر سرتیپ ابراهیم گلفام رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس ارتش درباره وی گفت: سرلشکر سلیمی یار دیرین انقلاب و یاور امام (ره) و رهبری بود و در زمان‌هایی که در وزارت دفاع یا فرماندهی ارتش و پس‌ازآن زمانی که مشاور مقام معظم رهبری بودند همواره حضوری اثربخش داشت.

سلیمی یکی از افرادی است که همواره در دوران مختلف زندگی خود، چه زمانی که در ایران به‌عنوان یک افسر فارغ‌التحصیل شد و چه زمانی که در آمریکا حضور داشت از دین اسلام دفاع کرد. پس‌ازاینکه از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شود ازآنجایی‌که مؤذن و مکبر بود پدرش می‌خواهد که بالباس افسری در مسجد همچنان اذان و تکبیر بگوید.

ثابت کرد بدنه ارتش خائن نیست

مهدی کتیبه که درزمانی که سرلشکر سلیمی وزیر دفاع بوده است مسئولیت رکن ۲ ارتش را بر عهده داشته است، در سخنانی گفت:‌ من با مرحوم سلیمی از سال ۳۹ که وارد دانشکده افسری شدم آشنا هستم و با یکدیگر ارتباط نزدیکی داشتیم. در آن زمان جلساتی تشکیل می‌دادیم و در آن حضور می‌یافتیم. ازاین‌رو باید بگویم که سلیمی برای من نقش استاد معنوی، مذهبی و عقیدتی داشته است.

همچنین پنج سالی در شیراز همراه هم بودیم. ما در دورانی که در دانشکده فرماندهی و ستاد درس می‌خواندیم همواره نزدیک یکدیگر می‌نشستیم. در جریان مسائل انقلاب نیز بودیم و اعلامیه‌هایی که امام (ره) از پاریس یا نجف می‌فرستادند را مطالعه می‌کردیم.

در ایام انقلاب روزی یکی از فرماندهان ارتشی در رابطه با شاه خائن در سخنانش غلو کرد و درصد بالایی از توصیف او با مسائل عقیدتی و ایمانی مسلمانان اختلاف داشت. پس از پایان مراسم سلیمی به دفتر فرماندهی رفت و اعتراض خودش را با استدلال‌هایی که داشت بیان کرد. در آن موقع فرمانده پذیرفت و عذرخواهی کرد. قطعاً آن زمان تنها کسی که شجاعت این کار را داشت سلیمی بود. این در حالی بود که در آن زمان کسانی بودند که اعتقادات مذهبی نداشتند ولی او در همان زمان از مسئله امربه‌معروف و نهی از منکر غافل نشدند.

در شیراز همراه یکدیگر به مجلس آیت‌الله دستغیب و محلاتی می‌رفتیم و سلیمی هرگز ارتباطش را با علما و روحانیون ترک نکرد.

اگر ارتش قبل از انقلاب عدم همکاری خود را کودتاگران ثابت نمی‌کرد قطعاً آن‌ها کار پلید خودشان را انجام می‌دادند اما افرادی مانند سلیمی ثابت کردند که بدنه ارتش خیانتگر نیست و از آن‌ها حمایت نخواهد کرد. موضوع دیگر این است که پس از پیروزی انقلاب، کسی را به‌عنوان فرمانده ارتش انتخاب کردند که حدوداً ۲۰ سال در ارتش حضور نداشت. سرلشکر قرنی در آن زمان به دلیل مخالفتش با شاه و آمریکا از ارتش اخراج شده بود، بنابراین حضور مشورتی و تأثیرگذار سرلشکر سلیمی موجب شد که ارتش ساماندهی شود و سازمان درستی به خود بگیرد. در زمان دفاع‌مقدس نیز سرلشکر سلیمی فرمانده ستاد جنگ‌های نامنظم شد. این ستاد را شهید چمران و مقام معظم رهبری تشکیل داده بودند.

گفتنی است امیر سرلشکر سلیمی به علت بیماری دهم بهمن‌ماه 94 در تهران و سن ۷۸ سالگی دار فانی را وداع گفت. سرلشکر سلیمی عصر امروز براثر بیماری در سن ۷۸ سالگی درگذشت.


منابع: ایسنا/فارس/تسنیم/ایرنا