تبیان، دستیار زندگی
: آیا دوره آموزش الکترونیک شما مطابق انتظاراتتان پیش می رود؟ یا زمان به عقب برگشته و هنوز از تخته سیاه استفاده می کنید؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ارزیابی دوره های آموزش الکترونیک : راهنمایی برای حرفه ای ها

آیا دوره آموزش الکترونیک شما مطابق انتظاراتتان پیش می رود؟ یا زمان به عقب برگشته و هنوز از تخته سیاه استفاده می کنید؟ تضمین می دهیم در این مقاله همه آنچه را که باید درباره ارزیابی دوره آموزش الکترونیک بدانید به شما یادآور شویم.

ارزیابی دوره های آموزش الکترونیک

متخصصان آموزش الکترونیک زمان، تلاش و فکر زیادی را به فرآیند طراحی دوره آموزشی اختصاص می دهند، بنابراین مسلما هنگام ارزیابی استرس دارند. در واقع، پیدا کردن عیوب و راهی برای از بین بردن آنها بزرگ ترین چالش برای آنهاست اما راه های ساده و کم هزینه ای برای ارزیابی دوره آموزشی شما وجود دارد که به شما این امکان را می دهد تا تجربه یک دوره آموزشی مناسب را داشته باشید، در این مقاله روش هایی برای ارزیابی دوره آموزشی بیان می کنیم.

1. قبل از طراحی دوره، اهداف آموزشی خود را مشخص کنید.

همه تلاش ها درباره ارزیابی دوره های آموزشی به یک مساله مهم وابسته است، نتیجه دلخواه شما از آموزش! بنابراین، قبل از پرسیدن هر سوالی، باید بدانید چرا در حال ارزیابی دوره هستید؟ مشخصا اهداف آموزشی را مشخص کنید تا بتوانید سوالاتی را طراحی کنید که به نتیجه دلخواه برسید. در نظر داشته باشید که فراگیران شما تنها زمان اندکی برای پاسخ گویی به سوالات خواهند داشت، بنابراین لیست شما نباید خیلی طولانی باشد، در واقع تنها شامل مسائل اصلی شود.

2. پرسشنامه ها و آزمون های آنلاین انگیزشی ایجاد کنید.

متخصصان آموزش الکترونیک زمان، تلاش و فکر زیادی را به فرآیند طراحی دوره آموزشی اختصاص می دهند در واقع، پیدا کردن عیوب و راهی برای از بین بردن آنها بزرگترین چالش برای آنها به حساب می آید.

فرم های آزمون نباید خشک باشند در واقع، شما می توانید آزمون های آنلاین و پرسشنامه های جذاب و سرگرم کننده ایجاد کنید. قاعدتا، فراگیران زمانی را به غیر از زمان کلاس های درس برای پاسخ به سوالات در نظر می گیرند، پس باید آن را لذت بخش و دور از استرس کنید، می توانید به سوالات خود لیست های مختلف، مالتی مدیا و شخصیت های مختلف اضافه کنید حتی می توانید سوالات را در قالب بازی به فراگیران ارائه دهید.

3. وبینارهای پرسش و پاسخ برگزار کنید.

وبینارها یکی از بهترین ابزارهای آموزش الکترونیک هستند، آنها همچنین به شما امکان گرفتن بازخورد های ارزشمند را می دهند. به طور ماهانه وبینار برگزار کنید تا فراگیران بتوانند سوالات و نگرانی های خود را برطرف کنند همچنین در وبینارها شما نیز می توانید از آنان سوالاتی بپرسید تا سطح یادگیری آنها برایتان مشخص شود. این درحالی است که سوالاتی که آنها می پرسند عموما باعث دیدگاه بهتر نسبت به موضوع دوره می گردد، فقط مطمئن باشید که از قبل درباره موضوع هر جلسه وبینار اطلاعات داشته باشند تا سوالات خود را مشخص کنند.

ارزیابی دوره های آموزش الکترونیک

4. از محدودیت های ارزیابی دوره های آنلاین مطلع شوید.

هر چقدر می توانید از تجارب فراگیران خود مطلع شوید تا طراحی دوره بهتری داشته باشید. البته، به طور مشخص باید درباره میزان دانش فراگیران بدانید، به همین دلیل شاید لازم باشد تا آزمون هایی با ویژگی "آزمون های ناشناس" برگزار کنید تا میزان دانش و تجارب هر عضو دوره را بسنجید.

5.  به تحلیل های سیستم آموزشی تکیه کنید.

یکی از بهترین بازخوردهای سیستم های آموزشی، تحلیل های ارائه شده توسط خود سیستم های آموزش الکترونیک است. بسیاری از سیستم های مدیریت آموزشی گزارش و تحلیل ارائه می کنند، این گزارش ها شامل  بهره وری، میزان پیشرفت و درصدهای آزمون های فراگیران است. با استفاده از این نتایج میزان سختی و آسانی آموزش خود را بسنجید و در صورت لزوم آن را تغییر دهید.

یکی از سخت ترین بخش های ارزیابی دوره های آموزشی، کار با ایده های مختلف است. هر دانشجویی دیدگاه ها و افکار خود را نسبت به موضوع بیان می کند. بنابراین، شما با مقدار زیادی داده و اطلاعات پس از هر آزمون سرو کار دارید. پس برنامه ریزی کنید و به خودتان زمان مناسب برای ارزیابی بدهید.

برای استفاده از نتایج آزمون ها، می توانید از 4 روش استفاده کنید.

با دسته بندی اطلاعات حاصل از آزمون ها و فراگیران، جدولی بزرگ همانند داده های عظیم تهیه کنید و سپس آنها را، به روش های خاص خود تحلیل کنید. می توانید با ایجاد لینک هایی به منابع در دسترس آموزشی، انگیزه فراگیران را افزایش داده و آنها را در مشارکت در درس دخیل کنید.

به هر  بخش و روش آموزشی خود نگاهی دوباره بیاندازید. آیا نیاز به تغییر دارند یا خیر؟ می توانید برای هر بخش آزمون های جدا در نظر بگیرید تا نقاط پیشرفت بهتر مشخص شوند.

ارزیابی در دوره های آموزشی، یک فرآیند همیشگی است. بعد از ایجاد تغییرات در صورت لزوم، می توانید برای انجام آزمون ها برنامه مشخصی ایجاد کنید و همیشه طبق آن پیش بروید.

یکی از سخت ترین بخش های ارزیابی دوره های آموزشی، کار با ایده های مختلف است. هر دانشجویی دیدگاه ها و افکار خود را نسبت به موضوع بیان می کند. بنابراین، شما با مقدار زیادی داده و اطلاعات پس از هر آزمون سرو کار دارید. پس برنامه ریزی کنید و به خودتان زمان مناسب برای ارزیابی بدهید.

منابع:

eLearning-course-evaluation-guide-eLearning-professionals

4 eLearning Course Evaluation Strategies to Receive Valuable Feedback

بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان، تهیه : سید خاموشی

تنظیم: زینب شاه مرادی