تبیان، دستیار زندگی

عاداتی که موهایتان را به باد می‌دهند

فرقی نمی‌کند خانم هستید یا آقا. یادتان باشد که بسیاری از کارهای نامناسب روزانه، موهایتان را به باد می‌دهند. در این مطلب به شش تا از این عادات نادرست اشاره می کنیم...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سشوار مو
اگر متوجه شده‌اید که جلوی پیشانی، شقیقه‌هایتان و غیره کم مو شده است، کمی بیشتر مراقب سلامتی موهایتان باشید. بر هیچ کس پوشیده نیست که موی سالم و پرپشت تاثیر فراوانی در زیبایی ظاهری هر فردی دارد. 

درست است که در اکثر افراد، ریزش مو و طاسی ارثی است و نمی‌توان کار زیادی برای مقابله با آن انجام داد، اما باید بدانید که عادت‌های روزمره خودمان نیز در ریزش مو تاثیر زیادی دارد و باعث تشدید مشکل می‌شود. این عادت‌های نادرست حتی باعث تشدید ریزش های ارثی نیز شده و باعث می‌شود کف سر زودتر از موعد خالی شود. 

سشوار زدن‌های زیاد و طولانی مدت

بدون شک خیلی از افراد برای خشک کردن موها و صدالبته برای حالت دادن به آنها و زیبایی ظاهری شان از سشوار استفاده می‌کنند. مشکل اینجاست که سشوار باعث کشیده و داغ شدن موها می‌شود. اگر این کار را به طور روزانه و طولانی مدت انجام دهید، سرتان کم کم خالی می‌شود. چرا؟ به خاطر اینکه گرمای حاصل از سشوار بخصوص زمانیکه آن را روی درجه گرم گذاشته اید، کراتین موها را تجزیه کرده و به موها آسیب جدی می زند.

برخی افراد عادت دارند که دائما موهایشان را با دست به سمت عقب سر ببرند. این عادت نیز باعث خالی شدن کف سر می‌شود. در واقع انجام دادن مکرر این کار و به عقب راندن موها باعث ضعیف شدن موها می‌شود

 

به عقیده متخصصان استفاده مکرر و روزانه از سشوار باعث می‌شود که موها رشد خوبی نداشته باشند. حتی ممکن است که در ناحیه شقیقه‌ها شروع به ریزش کنند.

توصیه می‌شود به طور روزانه و طولانی مدت از سشوار استفاده نکنید. سشوار را روی موهای خیس نکشید. بعد از حمام حوله‌ی نرمی به موها ببندید تا آب آن کاملا کشیده شود و بعد سشوار بزنید. حتما سشوار را در فاصله بیست سانتی‌متری موها بگیرید.

عدم مصرف کافی آهن و ویتامین ب

تمام سبزیجات سبز رنگ مانند اسفناج، مارچوبه، بروکلی، کاهو و کلم بروکسل جزو تأمین کننده‌های گیاهی آهن و مواد مغذی دیگر هستند. متخصصان بر این عقیده هستند که میزان آهن افرادی که موهایشان می‌ریزد کم است. این ماده معدنی همانند ویتامین B باعث تقویت کراتین می‌شود. کمبود ویتامین B می‌تواند عامل ضعیف شدن ریشه موها شده و زمینه را برای ریزش آنها فراهم کند. 

ریزش مو در پی خالی شدن شقیقه ها یا پیشانی به سرعت اتفاق می افتد و کف سر خالی می‌شود. برای پیشگیری توصیه می‌شود که به میزان کافی از منابع غذایی آهن و همچنین مکمل های آن استفاده کنید. حتما با پزشک عمومی یا متخصص پوست و مو مشورت کرده و در صورت نیاز آزمایش خون بدهید.

کندن موها با دست

کندن موها با دست 

برخی افراد به دلیل استرس یا بی حوصلگی شروع به کندن بی اختیاری موها می‌کنند. به این عمل تریکوتیلومانیا می‌گویند که به معنای کندن موها به وسیله دست‌های خود فرد است. این اختلال به صورت آگاهانه یا ناآگاهانه فرد را وادار می‌کند که با انگشتانش موهای سرش را بکند که باعث بروز آلوپسی(طاسی) در برخی نواحی سر می‌شود. 

این اختلال معمولا در قسمت شقیقه ها بیشتر است، چون این نواحی بیش از پس گردن در دسترس هستند. اگر این عادت بیمارگونه درمان نشود، باعث خالی شدن سر خواهد شد.

شینیون زیاد موها، بستن و بافت‌های سفت به موها آسیب می‌رساند. در واقع زمانی که موها کشیده می‌شوند به راحتی می‌شکنند

 

عقب زدن موها با دست

برخی افراد عادت دارند که دائما موهایشان را با دست به سمت عقب سر ببرند. این عادت نیز باعث خالی شدن کف سر می‌شود. در واقع انجام دادن مکرر این کار و به عقب راندن موها باعث ضعیف شدن موها می‌شود.

 

زمانی که بی وقفه و به طور افراطی موها را به سمت عقب و بر خلاف جهت رویش آنها می رانید، به آنها آسیب زده و باعث شکستن شان می‌شوید. این کار در طولانی مدت باعث ریزش موها در ناحیه پیشانی می‌شود.

شینیون و یا بستن موها به صورت دم اسبی

برخی از خانم ها و البته آقایانی که موهای بلندی دارند عادت دارند موها را به صورت دم اسبی و سفت پشت سر ببندند. اما باید بدانید که شینیون زیاد موها، بستن و بافت‌های سفت به موها آسیب می‌رساند. 

در واقع زمانی که موها کشیده می‌شوند به راحتی می‌شکنند. این مسئله نیز مانع از رشد دوباره آنها شده و باعث می‌شود که خط پیشانی مو عقب برود. اگر دقت کرده باشید خانم های آفریقایی که از دوران کودکی موهایشان را با بافت‌های آفریقایی آرایش می‌کنند، پیشانی و شقیقه های خالی تری دارند.

کباب کردن موها با اتوی مو

اگر عادت دارید صبح به صبح موهایتان را اتو بکشید تا صاف شود کمی احتیاط کنید. با ادامه این کار موهایتان را از دست خواهید داد. صاف کردن زیاد و افراطی موها باعث آسیب آنها شده و در طولانی مدت کف سر خالی می‌شود. به خاطر اینکه گرما و حرارت بالا، کراتین که پروتئین تشکیل دهنده موها است را نابود می‌کند. به مرور نیز موها نازک و نازک تر شده و کمتر رشد می‌کنند. 

یادتان باشد که علاوه بر حرارت، اتوی مو باعث کشیدن موها و شکنندگی آنها نیز می‌شود. همین دو دلیل یعنی داغ شدن و کشیده شدن موها برای خالی شدن سر کافیست.


 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.