تبیان، دستیار زندگی
سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر در حالی امروز رسما کار خود را آغاز کرد که به گفته عضو هیئت انتخاب فیلم های جشنواره این دوره به لحاظ مضمونی شاهد متنوع ترین دوره جشنواره فیلم فجر هستیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امسال شاهد متنوع ترین جشنواره فجر هستیم

سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر در حالی امروز رسما کار خود را آغاز کرد که به گفته عضو هیئت انتخاب فیلم های جشنواره این دوره به لحاظ مضمونی شاهد متنوع ترین دوره جشنواره فیلم فجر هستیم.

بخش سینما وتلویزیون تبیان

title

مضمون های تکراری و فیلم های یک شکل و شمایل حالا چند سالی است که به عنوان یکی از معضلات سینمای ایران مطرح می شود. موفقیت فیلم های اصغر فرهادی در جشنواره های معتبر خارجی بسیاری از فیلمسازان را به پیروی از شیوه فیلمسازی او ترغیب کرده است. فارغ از ساختار فیلم های او موضوع فیلم های سینمای ایران هم به نوعی شبیه به سینمای فرهادی شد. البته این موضوع تا حدودی طبیعی بود چرا که در اواخر دهه شصت و موفقیت سینمای کیارستمی در دنیا بسیاری از فیلمسازان ایرانی هم راه کیارستمی را در پیش رفتند و خیلی از فیلم های آن دهه سینمای ایران شبیه به یکدیگر شد. در این میان گونه های دیگر سینمایی فراموش شد تا حالا سید ضیاء هاشمی تهیه کننده و عضو هیئت انتخاب فیلم های جشنواره سی و پنجم به جام جم آنلاین بگوید که امسال یکی از متنوع ترین دوره های جشنواره را به لحاظ مضمونی پیش رو خواهیم داشت.

هاشمی در این رابطه می گوید: عموم فیلم های امسال مضمونی اجتماعی دارد ، هر چند قالب موضوعات به آسیب های اجتماعی می پردازد اما آنقدر تاثیرگذار هست که نمیشود به این آثار فیلم های تلخ گفت.

او با اشاره به تنوع فیلم های امسال گفت: امسال در جشنواره فیلم های سیاسی، فیلم های دفاع مقدس و فیلم های اجتماعی فراوانی داریم ضمن اینکه باید ذکر کنم که کارگردان های زن حضور قابل توجهی در جشنواره امسال دارند اما از لحاظ مضمون باید بگوییم که فیلم های اجتماعی در جشنواره امسال قالب است.

عضو هیئت انتخاب جشنواره فیلم فجر در پاسخ به این سوال که جای چه گونه سینمایی همچنان در جشنواره خالی است به جام جم آنلاین گفت: سینمای اکشن همچنان نماینده ای در سینمای ایران ندارد. چرا که متخصص این سینما را نداریم. در صروتی که ژانر اکشن می تواند یک ژانر بسیار تاثیرگذار باشد. این نوع سینما یکی از سرگرم کننده ترین انواع سینماست که ما همچنان خلا آن را در سینمای ایران احساس می کنیم.

هاشمی در مورد دلایل نبود چنین فیلم هایی در سینمای ایران می گوید دلیل ابتدایی این امر فقر مالی در سینماست. چرا که وقتی کارگردان از لحاظ مالی در محدودیت باشد ترجیح می دهد یک قصه ایرا در یک آپارتمان و با لئکیشن های محدود بسازد و این یک آفت برای سینمای ایران است. اما با همه این شرایط هم اگر کسی بتواند فیلمی خوش ساخت در این گونه بسازد با همین تعداد سینمای محدود هم تماشاگر از آن استقبال خواهد کرد.

هاشمی درباره چشم انداز سینمای ایران با توجه به فیلم های حاضر در جشنواره گفت: امسال فیلم های توسط رو به بالا در سینما زیاد داریم. همواره به این صورت بوده است که همیشه چند فیلم پرمخاطب داشتیم و تعداد فیلم های فقیر و فقرا! هم زیاد بوده است. اما امسال به نظر می رسد که تعداد فیلم های متوسط بیشتر است و شاید فاصله فروش ها در گیشه مثل سال های پیش چندان زیاد نباشد.


منبع: جام جم آنلاین

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .