تبیان، دستیار زندگی
گروسی با اشاره به این که جامعه مهندسی، جامعه ای بسیار وسیع و با مسئولیت خطیر است اظهار کرد: مهندسان از کمبود آموزش قانونی رنج می برند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آموزش قانون برای جامعه مهندسی ضروری است

گروسی با اشاره به این که جامعه مهندسی، جامعه‌ای بسیار وسیع و با مسئولیت خطیر است اظهار کرد: مهندسان از کمبود آموزش قانونی رنج می‌برند.

بخش حقوق تبیان

علی اکبر گروسی

به نقل از روابط عمومی دادگستری استان کردستان، علی‌اکبر گروسی رئیس کل دادگستری استان کردستان در سمینار یک روزه آموزشی، قوانین و مقررات مرتبط با مسئولیت‌های مهندسی برگزار شد، اظهار کرد: جامعه مهندسی، جامعه‌ای بسیار وسیع و با مسئولیت خطیر است.

وی با توجه به وظایف و مسئولیت جامعه مهندسی، افزود: مهندسان وظیفه‌ای مهم و اساسی را در شهرسازی، ساختمان‌سازی، عمران و بخش‌های مختلف ساخت و سازهای شهری برعهده دارند که لازم و ضروری است مسئولیت‌ها و دایره اختیارات این قشر فاخر در جامعه مشخص و شناسایی شود.

رئیس‌کل دادگستری استان کردستان با بیان اینکه مبنای تمام مسئولیت‌ها در کشور قوانین است، گفت: مهندسین و تمام کسانی که به نوعی مسئولیت اقداماتی در جامعه را برعهده دارد باید به قوانین مربوط به حوزه کاری خود اشرافیت داشته باشد.

گروسی بیان کرد: در حوزه فعالیت مهندسان ساخت وساز، قوانین مدنی و مسئولیت مدنی، مجازات اسلامی، قانون نظام مهندسی، قانون کار، شهرداری، بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌ها مملو از مقرراتی است که ناظر بر مسئولیت‌های مهندسی است.

وی با اشاره به اینکه افرادی که مدارج عالی را طی کرده کمتر به مسئولیت حقوقی حرفه خود آگاهی دارند، افزود: جامعه مهندسان در بخش اخلاق مهندسی از کمبود آموزش قانونی رنج می‌برند و در این راستا اشرافیت کامل را ندارند.

رئیس‌کل دادگستری استان کردستان خطاب به مهندسین ساخت و ساز ساختمان، تاکید کرد: شما با پیمانکاران، کارگران و موضوع بیمه مواجه هستید لذا برای پیشرفت روند کاری عالی و کمترین خسارت وارده، با توجه فعالیت‌های پرخطر این حرفه، آموزش مستمر در این زمینه از مهم‌ترین رسالت‌های خطیر شماهاست.

گروسی بیان کرد: در حوزه فعالیت مهندسان ساخت وساز، قوانین مدنی و مسئولیت مدنی، مجازات اسلامی، قانون نظام مهندسی، قانون کار، شهرداری، بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌ها مملو از مقرراتی است که ناظر بر مسئولیت‌های مهندسی است.

گروسی ابراز امیدواری کرد، برگزاری این همایش نقطه عطفی برای علاقه‌مندی مهندسین به این حوزه باشد چون کار این قشر از جامعه از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی تصریح کرد: قانون نظام مهندسی تاکید به کارهای عمرانی و ساختمانی، معماری و توسعه ارزش‌های اسلامی که در حال اصلاح است، دارد و معماران با توجه به بقای معماری اسلامی که نشان دهنده هویت شهر و جامعه فنی ما است در این راستا با حفظ ارزش‌ها از معماری و نمای اسلامی که در آن معنویت نهفته است، استفاده کنند.

رئیس‌کل دادگستری کردستان با بیان اینکه انرژی جهان با چالش عظیمی مواجه است، افزود: جامعه مهندسان باید در امر ساخت وساز، ساختمان را به شکلی با کمترین مصرف انرژی و بیشترین بازده بسازند و در این زمینه فرهنگ‌سازی کنند.

گروسی تاکید کرد: ساخت وسازهای غیرمجاز را باید از ناحیه مهندسین محکوم کرد و عدم اجازه کار غیرقانونی به کارفرما، ایستادگی در مقابل حاشیه‌نشینی‌ها و بر هم زدن اصول شهرسازی مهندس ناظر را جدی اعلام کرد.

وی با اشاره به اینکه در ساخت و سازهای شهری اصول مهندسی رعایت نمی‌شود، گفت: مهندسان با نظر قاطع اصول کامل شهرسازی را رعایت کنند و از برهم زدن سیمای شهر جلوگیری کنند.

رئیس‌کل دادگستری کردستان به مسئولیت جامعه مهندسین نیز اشاره کرد و افزود: شما همانند اصناف و دیگر اقشار جامعه در حوزه فنی دارای مسئولیت «انتظامی، مدنی، کیفری» در رسالت خود هستید، به آسانی قراردادی را امضا و قبول نکنید چراکه امضا یعنی پذیرش تمام کارها و شروع عملیات که این مهم فقط با مدیریت یکپارچه مهندسی میسر است.

گروسی افزود: متاسفانه در ساخت وسازها کمتر به آسیب‌شناسی توجه شده است، بخش آسیب مربوط به حوزه بیمه است و تا حد امکان از ابتدای کار تمامی مسئولیت‌های خود را بیمه کنید.

وی به پیشگیری در امر ساخت وساز تاکید کرد و گفت: جامعه مهندسین در این حوزه ساکت هستند شما باید با رسانه‌ها و صدا وسیما در تعامل باشید چراکه ساختمان‌های امروزه بلندمرتبه شده و سکونت در ساختمان چندطبقه مسئولیت زیادی را برای شما ایجاد کرده است که مردم را در این راستا آگاه سازید.

رئیس‌‌کل دادگستری کردستان در پایان بیان کرد: حرفه شما مهندسین در جامعه آرامش و امنیت ایجاد می‌کند اما اگر این مهم با تباهی همراه باشد دارای عواقب جدی از دید اجتماعی است پس کار شما در عمل از لحاظ ظاهری و باطنی مهم است.

منبع: میزان

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .