تبیان، دستیار زندگی
آیا می دانید که در حال حاضر کوه اورست دقیقاً چه ارتفاعی دارد؟ این همان سوالی است که گروهی از دانشمندان هندی در صدد پاسخ دادن به آن برآمده اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا مرتفع ترین کوه دنیا آب رفته است؟

آیا می دانید که در حال حاضر کوه اورست دقیقاً چه ارتفاعی دارد؟ این همان سوالی است که گروهی از دانشمندان هندی در صدد پاسخ دادن به آن برآمده اند.

بخش دانش و زندگی تبیان

کوه

دانشمندان می خواهند بدانند پس از زلزله مهیب سال ۲۰۱۵ ارتفاع این کوه چه تغییری کرده است.

متخصصین محاسبه بسیار دقیق ارتفاع یک کوه را کاری دشوار می دانند، اما از آن دشواتر بررسی اثر واقعی یک زلزله بزرگ بر تغییر این پارامتر است.

در سال ۲۰۱۵ زلزله ای ۷.۸ ریشتری در نپال به وقوع پیوست که به دنبال آن بیش از ۹۰۰۰ نفر در این کشور به کام مرگ کشیده شدند. بررسی های ماهواره ای اخیر نشان داده که ظاهراً ارتفاع بلندترین قله دنیا در اثر این زلزله حدود یک اینچ (۲.۵ سانتی متر) کاهش یافته است.

البته تحقیق دیگری که توسط سازمان ملی نقشه برداری کشور چین به انجام رسیده، خروجی متفاوتی دارد. چینی ها باور دارند که به دنبال زلزله بزرگ نپال کوه اورست به طور کلی ۳ سانتی متر به سمت بالا جا به جا شده است، اما ارتفاع آن بدون تغییر باقی مانده.

حال قرار است ۳۰ متخصص هندی با بهره گیری از دو متد متفاوت به بررسی عملی این مسئله بپردازند. در روش اول قرار است یک فرستنده GPS روی بام دنیا نصب شود تا ارتفاع آن از سطح دریا با دقت محاسبه گردد.

روش دومی سنتی تر بوده و طی آن با استفاده از دوربین های نقشه برداری و محاسبات هندسی ارتفاع دقیق کوه اورست از روی زمین تعیین خواهد شد.

آماده سازی و اجرای عملیات های مورد بحث حدود ۶ ماه به طول خواهد انجامید و سپس در طی ۴۵ روز اطلاعات به دست آمده تحلیل و نتیجه نهایی رسماً اعلام خواهد شد.

آخرین اندازه گیری رسمی ارتفاع قله اورست در سال ۱۹۵۵ و توسط هندی ها به انجام رسید که در آن تاریخ عدد ۸۸۴۸ متر از سطح دریا برای آن اعلام شد. ۵۰ سال بعد از آن و در سال ۲۰۰۵ چینی ها با کسر ضخامت برف های نشسته روی بلندترین قله دنیا، ارتفاع واقعی آن را ۸۸۴۳.۷ متر تخمین زدند.

حال باید منتظر ماند و دید بالاخره در حال حاضر بلندترین نقطه بر روی زمین دقیقاً چه ارتفاعی از سطح دریا دارد.


منبع: دیجیاتو