تبیان، دستیار زندگی
هفته موسیقی ایران در استرالیا با اجرای حسین علیزاده، شهرام ناظری و حافظ ناظری، گروه «چارتار» و برخی از خوانندگان پاپ در استرالیا برگزار می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ناظری و علیزاده در هفته دوستی ایران و استرالیا

هفته موسیقی ایران در استرالیا با اجرای حسین علیزاده، شهرام ناظری و حافظ ناظری، گروه «چارتار» و برخی از خوانندگان پاپ در استرالیا برگزار می‌شود.

بخش هنری تبیان
حسین علیزاده، شهرام ناظری

هفته‌ی دوستی ایران و استرالیا قرار است در اسفند سال جاری برگزار شود. «هفته دوستی ایران و استرالیا» را دو موسسه خصوصی با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  انجام می‌دهند. وزارت امور خارجه هم حمایت‌های لازم را انجام داده و سازمان میراث فرهنگی هم این رویداد را حمایت می‌کند.

سعیدمحمدزاد اکبری مدیر مسئول اصلی برگزاری این هفته در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم می‌گوید: هفته دوستی ایران و استرالیا با هدف دیپلماسی عمومی از طریق هنر، فرهنگ، ورزش و اقتصاد در فوریه و مارچ سال 2017 میلادی، در دو شهر ملبورن و سیدنی برگزار می‌شود. این زمان به تاریخ خورشیدی مصادف است با دوم تا بیست‌ودوم اسفند 1395. در این بازه زمانی برگزاری برنامه‌ها به علت مصادف شدن با ایام فاطمیه به مدت یک هفته تعطیل می‌شود.

او ادامه می‌دهد:‌ هفته دوستی ایران و استرالیا شامل پنج بخش مجزا است. بخش نخست از نمایشگاهی با حدود 100 غرفه در سالنی به مساحت 6 هزار متر مربع تشکیل شده است. این غرفه‌ها متشکل از صنایع مختلف ایران، صنایع دستی، فرش دستباف، مراکز ایران‌گردی و جذب توریسم و بخش‌های مربوط به سازمان‌های فرهنگی مانند شهرداری و میراث فرهنگی و گردشگری است.

مجموعه‌داران خط و نقاشی و دیگر هنرها در نمایشگاه حضور دارند و چندین غرفه به ارائه تابلوهای نقاشی، خط و مجموعه‌های هنری اختصاص داده شده است تا فرهنگ و هنر در این نمایشگاه پررنگ باشد و به صنعت منحصر نشود.

اکبری درباره برگزاری هفته موسیقی می‌گوید:‌ هفته موسیقی با هدف دیپلماسی عمومی از طریق فرهنگ و هنر و موسیقی برگزار می‌شود. برنامه‌های این هفته در ملبورن و سیدنی برگزار می‌شوند. در این برنامه‌ها هنرمندان سرشناسی در عرصه موسیقی به اجرای برنامه می‌پردازند. در بخش موسیقی ایرانی؛ شهرام ناظری و حافظ ناظری به همراه گروهشان و حسین علیزاده هم به طور مجزا، اجراهایی خواهند داشت. گروه «چارتار» موسیقی تلفیقی را اجرا می‌کند. در بخش پاپ هم مازیار فلاحی، رضا صادقی و محسن یگانه اجراهایی دارند.

او ادامه می‌دهد: برای این اجراها بهترین سالن‌ها با ظرفیت‌های بین 1500 تا 3500 نفر را در نظر گرفته‌ایم. همه اجراها هم بلیت‌فروشی خواهند داشت. برای کنسرت شهرام و حافظ ناظری سالنی 3500 نفری در نظر گرفته‌ایم. ما نظرسنجی‌هایی در میان مردمان ملبورن و سیدنی داشته‌ایم تا بدانیم هر موسیقی در هر شهری چه میزان طرفدار دارد. موسیقی پاپ هوادارانی در حدود 800 تا 1000 نفر داشته است. در حالی که هواداران شهرام ناظری در آنجا بسیار زیادند. ناظری پس از 20 سال در استرالیا اجرا خواهد داشت.

اکبری درباره اجرا در دو شهر ملبورن و سیدنی می‌گوید: هر گروه یک شب در ملبورن و یک شب در سیدنی به روی صحنه می‌رود. مگر این که استقبال مردم چیز دیگری به ما دیکته کند.

او ادامه می‌دهد:‌ بخشی از برنامه‌های این هفته را به کارهای اجتماعی اختصاص داده‌ایم که برنامه‌های سرگرمی است. در این بخش مهران مدیری و مهران غفوریان به اجرای استندآپ کمدی می‌پردازند. برخی چهره‌های سرشناس هنری از میان هنرپیشگان به استرالیا می‌آیند. البته در بخش تئاتر و سینما کار خاصی نداریم. گرچه معاونت سینمایی استقبال خوبی داشت و پیشنهاد اکران فیلم‌های سینمایی اکران نشده را ارائه داد، اما به دلیل فرصت اندک و گستردگی برنامه‌ها انجام این کار برایمان میسر نبود.

اکبری به نمایش لباس اقوام مختلف در این هفته اشاره کرد و می‌گوید: نمایش لباس اقوام ایرانی است. شاید پرطرفدارترین بخش در هفته فرهنگی ایران استرالیا همین بخش است. لباس‌هایی که ریشه در فرهنگ و هنر ما دارد به صورت اصولی و منطبق بر موازین اسلامی به مردمان آنجا شناسانده می‌شود. لباس‌هایی که در این برنامه نمایش داده می‌شود شامل تمام اقوام ایرانی است و به صورت شو لباس ارائه می‌شود.

او ادامه داد: حدود 100 هزار نفر ایرانی به صورت رسمی مقیم استرالیا هستند. حدود 60 هزار نفر هم به صورت غیرقانونی به آنجا رفته‌اند. اینان مخاطبان اصلی ما هستند که 70 درصد از مخاطبان ما را دربرمی‌گیرند و 30 درصد هم مخاطبان استرالیایی خواهیم داشت. برنامه ما به گونه‌ای است که در سال‌های آینده بیشتر به سمتی برویم تا شهروندان استرالیایی به سمت این برنامه‌ها جذب شوند و درصد حضور آنان در برنامه‌ها بیشتر و بیشتر شود. استرالیا کشوری است که مردمانی از تمام کشورهای دنیا در آنجا هستند. به نظرم با توجه به اقلیم و اکوسیستمی که در ایران هست و سنخیت‌هایی که در میان دو ملت وجود دارد؛ جذب گردشگری از این کشور در سال‌های آینده بیشتر و بیشتر می‌شود. البته اگر تحریم دوباره و اتفاق دیگری در کار نباشد.

اکبری با اشاره به حمایت‌های دولتی می‌گوید: این حمایت‌ها تنها معنوی است و حمایت مادی به هیچ عنوان نخواهیم داشت. یکی از دو موسسه خصوصی که این کار را انجام می‌دهند موسسه فرهنگی هنری رسام عرب‌زاده است که حدود 100 سال سابقه کارهای فرهنگی و هنری دارد و آخرین کارش نکوداشت مولانا بود که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار کرد. این موسسه بیش از 35 هزار نفر دانش‌آموخته فرش را راهی جامعه کرده است. همچنین در برگزاری این هفته دوستی شرکت بین‌المللی جشنواره‌ها هم حضوری پررنگ دارد که تا کنون بیش از 100 برنامه ملی و فراملی و بین‌المللی برگزار کرده است.


منبع: تسنیم