تبیان، دستیار زندگی
گروه موسیقی لری تال، ارکستر سمفونیک بنیاد رودکی و حمید حامی به زودی کنسرتهایی را برگزار خواهند کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چند کنسرت تازه

گروه موسیقی لری تال، ارکستر سمفونیک بنیاد رودکی و حمید حامی به زودی کنسرتهایی را برگزار خواهند کرد.

فراوری- بخش هنری تبیان
کنسرت موسیقی

در این گزارش کنسرت های پیش رو مرور می شوند

سفر موسیقی لُری به شیراز، قزوین و کرمانشاه

کنسرت موسیقی

تور کنسرت‌های گروه موسیقی لُری «تال» برگزار می‌شود. این کنسرت‌ها به خوانندگی فرج علیپور، تنظیم میلاد علیپور و سرپرستی مسلم علیپور از ۱۵ بهمن در شهرهای مختلف روی صحنه می‌رود.

این گروه ۱۵ بهمن‌ماه در کرمانشاه و ۱۷ بهمن‌ماه در دو سانس در کرج اجرا خواهد کرد. «تال» همچنین ۱۷ اسفند در خرم‌آباد، ۱۹ اسفند در قزوین و ۲۰ و ۲۱ اسفند در شیراز موسیقی لُری می‌نوازد.

این گروه پیش از این، در دو سانس در برج میلاد تهران به‌مناسبت «شب چله» روی صحنه رفته است.

فرج علیپور، خواننده این گروه از کمانچه‌نوازان بنام لرستان است و آلبوم‌های تال، داغ شقایق، چوپی، عزیزدل، کلنجه‌زرد، میراث عشق، شادیانه و شونه‌شکی از جمله آثار او است.

آغاز تور کنسرت‌های ارکستر سمفونیک و ملی از بوشهر

کنسرت موسیقی

علی اکبر صفی‌پور گفت: بنیاد رودکی تور اجرای استانی این ارکسترها را در دستور کار خود قرار داده است؛ در همین راستا ارکستر سمفونیک تهران به رهبری شهرداد روحانی ۵ اجرا در استان‌های بوشهر و خوزستان روی صحنه می‌برد.

مدیرعامل بنیاد رودکی ادامه داد: یکی از برنامه‌های دولت تدبیر و امید در حوزه موسیقی احیای ارکسترهای ملی و سمفونیک به عنوان نماد موسیقی فاخر بوده است. خوشبختانه از چند ماه پیش علاقه مندان موسیقی فاخر در تهران شاهد اجراهای موفق ارکستر سمفونیک و ملی به شکل جداگانه و یا با مشارکت ارکسترهای بین المللی بوده اند. که از جمله آنها می توان به اجرای ارکستر فستیوال پوچینی ایتالیا و ارکستر سمفونیک تهران و هم چنین اجرای ارکستر ملی با خوانندگی علیرضا افتخاری در سی و دومین جشنواره موسیقی فجر اشاره کرد.

ما در اجرا هم درمورد زمان و هم درمورد اجرای قطعات محدودیت داریم. تجربه من در کنسرت‌های قبلی می‌گوید مردم قطعاتی را می‌پسندند که با آن خاطره دارند.

مدیر عامل بنیاد رودکی درباره برنامه های دیگر بنیاد برای ارکسترهای ملی و سمفونیک تصریح کرد: در ادامه سیاست های ارکسترها، یکی از اهداف بنیاد رودکی که وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی هم به آن تاکید ویژه داشته اند توسعه فعالیت های هنری و ایجاد فرصت مناسب برای علاقه مندان به موسیقی در سایر استان ها برای بهره گیری از این هنر است. به همین منظور بنیاد رودکی تور اجرای استانی این ارکسترها را در دستور کار خود قرار داده است.

وی درباره جزئیات این تور تشریح کرد: در همین راستا، ارکستر سمفونیک تهران به رهبری شهرداد روحانی 5 اجرا در استان های بوشهر و خوزستان به روی صحنه می برد تا علاقه مندان به موسیقی فاخر فرصت استفاده از این موقعیت کم نظیر را پیدا کنند.

صفی پور در پایان از مدیران کل فرهنگ و ارشاد و کلیه مدیران استانی بوشهر و خوزستان که در اجرای هرچه بهتر این برنامه ها مساعدت کرند، تشکر ویژه کرد.  ارکستر سمفونیک تهران در اولین اجرای خود در تاریخ دهم بهمن 95 در شهر عسلویه به روی صحنه رفته و به ترتیب در تاریخ های یازدهم و دوازدهم بهمن 95 در شهر بوشهر، سیزدهم بهمن 95 در شهر اهواز و در آخرین روز از اجرا چهاردهم بهمن 95 در منطقه آزاد اروند به اجرای برنامه می پردازد.

ارکستر سمفونیک تهران در ایتالیا کنسرت می‌دهد

کنسرت موسیقی

بنیاد رودکی و ارکستر فستیوال پوچینی توافق‌نامه‌ای دو طرفه به منظور تعامل در زمینه موسیقی امضا کردند. بنیاد رودکی و ارکستر فستیوال پوچینی توافق‌نامه‌ای دو طرفه به منظور تعامل در زمینه موسیقی امضا کردند. این توافق‌نامه اولیه به نوعی تعامل تجربی در زمینه موسیقی است و در سال 2017 میلادی (95-96 شمسی) اجرایی می‌شود. طبق مفاد این توافق‌نامه برنامه های موسیقی به شرح زیر اجرا می‌شود:

۱– برگزاری اجرای موسیقی در تهران با ارکستر سمفونیک تهران با رهبری آلبرتو وِرونِزی در ماه آوریل (فروردین-اردیبهشت)

2– برگزاری اجرای موسیقی توسط ارکستر سمفونیک تهران به رهبری شهرداد روحانی با موضوع یادواره حمله تروریستی در فرانسه در جشنواره پوچینی در سال 2017 (95-96) و یا سال‌های دیگر.

هدف اصلی این توافق‌نامه افزایش روابط فرهنگی میان دو کشور در حوزه‌ی موسیقی است و بنیاد رودکی تلاش می‌کند از زمینه‌های بالقوه این هنر جهانشمول برای معرفی هنر اصیل ایران استفاده کند.

«حامی» اسفند در تالار وحدت کنسرت می‌دهد

کنسرت موسیقی

حمید حامی اوایل اسفند سال جاری بار دیگر در تالار وحدت با طرفدارانش دیدار می‌کند. حامی که ماه گذشته کنسرت «یلدای حامی» را در همین سالن روی صحنه برده بود، درباره جدیدترین اجرای خود می‌گوید: «در این کنسرت قرار بود با هفت نفر برنده مسترکلاس آوازى که پارسال برگزار شد شرکت کنیم.  قرار بود در کنسرت آذر ماه این اتفاق بیفتد. برای کنسرت ٧ و ٨ اسفند ماه هم که مجوز گرفتم و قرار بود بچه‌ها مشترکا روی استیج بخوانند که هنوز قطعه موسیقى باکلامى که قرار بود ضبط کنیم آماده نبود. به هر ترتیب قرار شده که در این کنسرت روی استیج نباشند و در کنسرت بعدی روی این پروژه عملی شود. علاوه بر این قرار بود من با مهدی محمدی یک قطعه در کنسرت اسفند ماه بخوانم و به دلیل اینکه مجوز آن هنوز صادر نشده است ایشان هم برای این کنسرت روی استیج نمی‌آید. قرار است باز هم قطعاتی که مردم با آن خاطره داشته و دوستشان دارند در این کنسرت خوانده شود. همچنین قطعه جدیدی که قرار بود دو ماه پیش منتشر شود ولی با قانون جدید ارشاد منتشر نشد را در این کنسرت اجرا می کنم. حال و هوای اجرای 7 و 8 اسفند شبیه به کنسرت‌های قبلی است و شباهتی که با کنسرت‌های قبلی من دارد این است که تغییرى در ارکستر و سازبندى قطعات ایجاد نشده. تهیه کنندگان این کنسرت در شرکت «کامیاب بهاران» هم کارشان را خوب بلدند و در بهترین حالت همه چیز را مدیریت کرده‌اند. با همدگیر به تعاملاتی رسیدیم و فکر می‌کنم یک سال آینده را ما می‌توانیم کنار هم کار کنیم. با توجه به بلیت فروشی خوب  و واکنش‌های خوبی که از اجراهای قبلی گرفتم سعی کردیم همه چیز شبیه به اجرای قبلی باشد. به دلیل نتیجه خوبی که قبلا گرفتیم سعی می‌کنیم که همه اتفاقات مشابه قبل باشد.»

حامی همچنین درباره اجرای قطعات قدیمی‌تر که مردم با آنها خاطره دارند، تاکید می‌کند: «اگر بخواهیم درصد بگیریم از هر صد نفر ممکن است یکی دو نفر یا ده نفر راضی نباشند و اینکه ما در اجرا هم درمورد زمان و هم درمورد اجرای قطعات محدودیت داریم. تجربه من در کنسرت‌های قبلی می‌گوید مردم قطعاتی را می‌پسندند که با آن خاطره دارند. گاهی خواننده این کار را نمی‌کند و آلبوم جدید و قطعات جدیدش را روی استیج می‌برد که من این کار را در سال‌های اخیرم انجام داده‌ام و قطعات تازه منتشر شده را خواندم. کنسرت قبلی من هم با قطعه «زمستون» که تازه منتشر شده بود آغاز شد. من از هر آلبوم که منتشر شده بود چند قطعه اجرا کردم. مضاف بر اینکه از آلبوم «دو نیمه رویا» که نسبت به قطعات جدیدم درخواست بیشتری داشت 4 قطعه اجرا کردم. چون می‌دیدم که در کنسرت‌های قبلی از این آلبوم دو قطعه اجرا کردم و به همین دلیل دو قطعه دیگر از این آلبوم اضافه کردم. این را هم اضافه می‌کنم که اگر 51 درصد مردم از من راضی باشند یعنی من کارم را به خوبی انجام داده‌ام. اما من مطمئنم که در کنسرت آذر ماه تقریبا ٩ درصد مخاطبانم راضی بودند. قبلا به خاطر کاستی‌هایی که در تیم اجرایی و برگزار کنندگان کنسرت و تبلیغات وجود داشت من خیلی راضی نبودم و حتی طرفدارانم نسبت به این درصدی که گفتم بیشتر ناراضی بودند اما در کنسرت آذر بیشتر مردم راضی بودند و موزیکی که روی استیج بردم به دلیل تمرین ها و برنامه ریزی درست از همیشه تمیزتر بود و خودم هم به نسبت سال‌های قبل بهترین اجرا را داشتم. برای کنسرت اسفند هم کارهای جدیدم را می‌خوانم و می‌خواهم به آلبوم «دو نیمه رویا» بیشتر تکیه کنم تا به هر ترتیب مردم راضی باشند.»

این خواننده در انتهای صحبت های خود نیز درباه انتشار قطعات و آثار جدیدش در اواخر امسال و سال آینده می‌گوید: «حتما این اتفاق می‌افتد و تک آهنگ ها را منتشر می کنم. در سال آینده قطعات جدید من حتما بیشتر خواهد شد. من در ابتدا برای حضور در  بازار انتشار تک قطعات که هیچ بازگشت مالی‌ای نداشت، مخالف بودم اما اکنون با شناخت طرفدارانم و انرژی زیادی که برای من می‌گذارند به خصوص در کنسرت قبلی که از شهرستان هم برای اجرای من آمده بودند تصمیم گرفتم که بیشتر به موسیقی و طرفدارانم فکر کنم و حتما برای آن‌ها با انتشار تک آهنگ و آلبومم انرژی بیشتری خواهم گذاشت.»

کنسرت حمید حامی در تاریخ 7 و 8 اسفند 1395 در تهران و تالار وحدت به همت موسسه «کامیاب بهاران» و تهیه کنندگی «علی حق شناس» برگزار خواهد شد و بلیت فروشی آن نیز آغاز شده است.


منابع: ایسنا/ فارس/ تسنیم