تبیان، دستیار زندگی
برخی مواد غذایی باعث ایجاد اختلال در غده تیروئید شده و حتی حجم آن را افزایش داده و در ناحیه گردن گواتر ایجاد می کنند. البته این مواد غذایی جزو خوردنی های مضر، چرب و شیرین نیستند. بلکه مواد غذایی سالمی هستند که در شرایط عادی برای بدن نیز بسیار مفید می باشن
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مواد غذایی گواترزا را بشناسید

برخی مواد غذایی باعث ایجاد اختلال در غده تیروئید شده و حتی حجم آن را افزایش داده و در ناحیه گردن گواتر ایجاد می کنند. البته این مواد غذایی جزو خوردنی های مضر، چرب و شیرین نیستند. بلکه مواد غذایی سالمی هستند که در شرایط عادی برای بدن نیز بسیار مفید می باشند.

مریم مرادیان _ بخش تغذیه و آشپزی تبیان

گواترزا

کلم ها

کلم ها مانند کلم سبز، سفید، قرمز، کلم کیل، گل کلم، بروکلی، بروکسل و غیره حاوی تیوسیانات ها هستند که خطر بروز اختلال در عملکرد غده تیروئید را افزایش می دهند. این ترکیبات مانع از دریافت ید توسط تیروئید می شوند. ید برای عملکرد این عضو از بدن لازم و ضروری است.

تربچه

شلغم نیز به همان خانواده کلم ها تعلق دارد و زیاده روی در مصرف آن ممکن است باعث بروز مشکلاتی در تیروئید شود. تیوسیانات موجود در شلغم مانع از آن می شود که غده تیروئید ید مورد نیاز خود را دریافت کند

تربچه نیز به همان خانواده کلم ها تعلق دارد. بنابراین حاوی تیوسیانات است که برای تیروئید مناسب نیست. زیاده روی در مصرف این سبزی پرخاصیت می تواند باعث بروز مشکل در غده تیروئید شود. البته حساسیت فردی افراد نیز در تأثیر این ماده غذایی نقش دارد. بنابراین نمی توان با اطمینان گفت تربچه همه افراد را با مشکلات تیروئیدی روبه رو می سازد.

جوانه بامبو

جوانه تازه بامبو خوراکی است و در آشپزی آسیایی استفاده می شود. اما این جوانه ها گواترزا هستند.

شلغم

شلغم نیز به همان خانواده کلم ها تعلق دارد و زیاده روی در مصرف آن ممکن است باعث بروز مشکلاتی در تیروئید شود. تیوسیانات موجود در شلغم مانع از آن می شود که غده تیروئید ید مورد نیاز خود را دریافت کند.

مانیوک یا کاساوا

مانیوک یا کاساوا نیز مانند سیب زمینی شیرین یک گیاه غده ای و حاوی اگزازولیدون است و می تواند در کار غده تیروئید اختلال ایجاد کند. این گیاه بیشتر در آمریکای جنوبی و آفریقا مصرف می شود.

مانیوک

شاهی

شاهی در سبزی خوردن و سالاد استفاده می شود و حاوی تیوسیانات ها است. به همین دلیل باعث ایجاد اختلال در تولید هورمون های غده تیروئیدی می شود.

ارزن

جوانه تازه بامبو خوراکی است و در آشپزی آسیایی استفاده می شود. اما این جوانه ها گواترزا هستند

ارزن در کشورهای آسیایی و آفریقایی استفاده می شود و مصرف آن به تدریج در کشوری مانند فرانسه نیز در حال رواج است. این ماده غذایی بیشتر در رژیم غذایی بدون گلوتن استفاده می شود. اما ارزن نیز باعث ایجاد اختلال در عملکرد تیروئید می شود.

سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین نیز ممکن است در غده تیروئید اختلال ایجاد می کند. چون حاوی اگزازولیدون می باشد که باعث افزایش حجم غده تیروئید می شود. اگزازولیدون ها استفاده تیروئید از ید را محدود کرده و در ایجاد گواتر نقش دارند.

کلم روتاباگا

این گیاه حاصل ترکیب شلغم و کلم کیل است. روتاباگا به خانواده کلم ها تعلق دارد و به این ترتیب در کار غده تیروئید اختلال ایجاد می کند.

کلم روتاباگا

حواستان به مختل کننده های درون ریز باشد

ترکیباتی که تیروئید را دچار اختلال می کنند ناشی از مصرف برخی مواد غذایی یا ترکیبات موجود در بسته بندی آن‌ها می باشد. این ترکیبات بخصوص فنول ها و هیدروکاربورهای معطر باعث ایجاد اختلال در دستگاه غدد درون ریز می شوند. این ترکیبات برای عملکرد غده تیروئید مضر بوده و خطر بروز اختلال در بین افراد مستعد را افزایش می دهند.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.