تبیان، دستیار زندگی
سیاست های بحث برانگیز دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، باعث شد رمان «1984» جورج اورول بعد از چند دهه باز هم به صدر فهرست پرفروش ها بازگردد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رمان 1984 باز هم سر زبان‌ها افتاد

سیاست‌های بحث‌برانگیز دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، باعث شد رمان «1984» جورج اورول بعد از چند دهه باز هم به صدر فهرست پرفروش‌ها بازگردد.

بخش ادبیات تبیان
رمان 1984 باز هم سر زبان‌ها افتاد

خبرگزاری رویترز گزارش داده است استقبال مخاطبان کتاب نسبت به رمان بحث‌برانگیز جورج اورل به خاطر اتفاقاتی است که بعد از مراسم تحلیف دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، رخ داده است.

بعد از مراسم تحلیف ترامپ، تعداد شرکت‌کنندگان در مراسم او به یکی از جنجال‌های رسانه‌ای در آمریکا تبدیل شد. رسانه‌های منتقدِ سیاست‌ها ترامپ گزارش دادند جمعیتی که برای شرکت در مراسم تحلیف او در اطراف کاخ سفید جمع شده بودند نسبت به جمعیتی که برای مراسم تحلیف رؤسای جمهوری سابق جمع شده بود بسیار کمتر بوده است.

کِلین کانوِی، مشاور ارشد کاخ سفید، بعد از این مراسم در یک نشست مطبوعاتی از اصطلاح «حقایق جایگزین» برای پاسخ دادن به منتقدان استفاده کرده بود.

گزارشگران گفته‌اند این اصطلاح آنها را به یاد «ادبیاتِ اورولی» انداخته است.

رمان «1984» که سال 1949 میلادی منتشر شد فضایی از یک جامعه‌ی بسته و خفقان‌آور را ترسیم می‌کند که زیر چشمان دولتِ موسوم به «برادر بزرگ» اداره می‌شود و همه‌ی رفتار شهروندان زیر نظر گرفته می‌شود.

حالا بعد از گذشته چند دهه از انتشار این رمان شرکت آمازون اعلام کرده است رمان «1984» به صدر جدول پرفروش‌ها برگشته است و در جایگاه اول قرار گرفته است.

ناشر این رمان بعد از استقبال غیرمنتظره اعلام کرده است در این هفته 75 هزار نسخه از آن را منتشر خواهد کرد. سخنگوی انتشارات پنگوئن گفته است این شمارگان بیش از شمارگان معمول است.

استقبال آمریکایی‌ها از این رمان باعث شده خوانندگان اروپایی و عمدتاً بریتانیایی نیز نسبت به محتوای آن کنجکاو شوند. گفته می‌شود سالانه حدود 100 هزار نسخه از این رمان در سراسر جهان به فروش می‌رسد.

رمان «1984» به فارسی نیز ترجمه شده و از رمان‌های محبوب بین خوانندگان ایرانی است.


منبع: ایبنا