تبیان، دستیار زندگی
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی گفت: باید شیوه برگزاری جشنواره های صنایع دستی و تجسمی تغییر یابد تا بتوانند برنامه های رویدادمحوری داشته باشند، یعنی باید هر روز با حضور یکی از هنرمندان، گردهمایی و رونمایی انجام شود، همان طور که در حوزه های تئاتر، موسیقی و
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا این جشنواره‌ها در سایه‌اند؟

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی گفت: باید شیوه برگزاری جشنواره‌های صنایع دستی و تجسمی تغییر یابد تا بتوانند برنامه‌های رویدادمحوری داشته باشند، یعنی باید هر روز با حضور یکی از هنرمندان، گردهمایی و رونمایی انجام شود، همان‌طور که در حوزه‌های تئاتر، موسیقی و سینما این کار انجام می‌شود.

بخش هنری تبیان
نمایشگاه صنایع دستی

بهمن نامور مطلق - معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری - درباره این‌که چه کار می‌توان کرد تا جشنواره هنرهای تجسمی که امسال نهمین دوره آن برگزار شد و جشنواره صنایع دستی فجر که امسال برای نخستین‌بار برگزار می‌شود، زیر سایه سنگین دیگر جشنواره‌های فجر قرار نگیرند؟ اظهار کرد: طبیعت هنرها با یکدیگر تفاوت دارد. طبیعت برخی هنرها مثل سینما، تئاتر و موسیقی «رویدادی» است و هنگام برگزاری جشنواره‌ها، درباره آن‌ها گفت‌وگو و بحث می‌شود.

او ادامه داد: از طرفی جشنواره‌های موسیقی، تئاتر و فیلم فجر روایت، حرکت، پویایی، مخاطب و در نهایت، تاثیرگذاری بیشتری دارند و جریان‌ساز هستند؛ اما هنرهای تجسمی عمدتا هنرهای ثابت و ایستایی هستند، برای مثال یک نقاشی روی دیوار نصب می‌شود و مخاطبان فقط آن اثر را نگاه می‌کنند و از کنارش رد می‌شوند.

وی با بیان این‌که سرشت هنرها با یکدیگر متفاوت است، گفت: به همین دلیل تا کنون جشنواره هنرهای تجسمی زیر سایه موسیقی، تئاتر و فیلم قرار گرفته است. تمام هدف ما این است که امسال نخستین جشنواره صنایع دستی فجر برگزار شود و به عبارتی آغازگر آن باشیم. ما برای اولین سال، اطمینان نداریم که گفتمان‌سازی بزرگی در خارج از حوزه صنایع دستی داشته باشیم. خوشبختانه در داخل حوزه صنایع دستی، این موج شروع و از آن نیز استقبال شده است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی با اشاره به این‌که حرکت‌هایی در دل جامعه و حوزه صنایع دستی در حال انجام است، بیان کرد: ما باید از ترکیب استفاده و کاری کنیم که هر لحظه اتفاق تازه‌ای در این جشنواره‌ها بیفتد، گفت‌وگو و بحث انجام شود و مخاطب را شگفت‌زده کنیم. نفس جشنواره و هنر همین است. نباید همه‌چیز را در روز اول در معرض دید عموم قرار دهیم و در روز اختتامیه نیز هنرمندان را انتخاب کنیم تا جشنواره تمام شود.

نامور مطلق گفت: علت ایستایی و در سایه قرار گرفتن جشنواره‌های تجسمی و صنایع دستی می‌تواند نحوه اجرای آن باشد. ما باید کاری کنیم که نحوه اجرا تغییر کند و یک جشنواره، پویا و به یک رخداد ناب تبدیل شود. یکی از ویژگی‌های رخداد ناب، غیرمترقبه بودن آن و شگفت‌زده کردن مخاطب است. ما باید کاری کنیم مخاطب هر روز در جشنواره، یک تجربه و اتفاق جدید را کشف کند.

نخستین جشنواره صنایع دستی فجر از ۱۱ تا ۱۵ بهمن‌ماه به مدت پنج روز در گالری‌های «پاییز» و «میرمیران» خانه هنرمندان برگزار می‌شود.


منبع: ایسنا