تبیان، دستیار زندگی
معاون رییس جمهور گفت: هنوز در دنیا آسیب ها رنگی زنانه دارند این در حالیست که هوش عاطفی زنان در دنیا نجات بخش بوده و دوستی و صلح را به ارمغان آورده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بهره گیری از هوش عاطفی زنان

معاون رئیس جمهور گفت: هنوز در دنیا آسیب‌ها رنگی زنانه دارند، این  در حالیست که هوش عاطفی زنان در دنیا نجات بخش بوده و دوستی و صلح را به ارمغان آورده است.

بخش اجتماعی تبیان

بهره گیری از هوش عاطفی زنان

توان ذاتی زنان برای حل منازعات

به گزارش تبیان به نقل از ایسنا، معصومه ابتکار، با اشاره به ظرفیت‌های زنان در ترویج دوستی در جوامع اظهارکرد: هنوز در درگیری‌های مسلحانه و خشونت‌ها، زنان و کودکان بیشترین آسیب‌ها را می‌بینند؛ این در حالیست که آنان ظرفیت‌های عظیمی برای پیشرفت و اعتلا دارند. به خصوص توانمندی زنان در ترویج دوستی درمقابل دشمنی‌ها و درگیری‌ها، آنان را صاحب توان ذاتی برای حل منازعات می‌کند. این توان بخشی از هوش عاطفی زنان محسوب و موجب می‌شود آنان در مدیریت اختلافات سازمانی، تشکیلاتی و اجتماعی، موفق عمل کنند و بتوانند در جهان کنونی که به طور روزافزونی به سوی مناقشه و خشونت می‌رود راهگشا باشند؛ البته با تمام تلاش کشورها، ملت‌ها و سازمان‌ها در این زمینه، هنوز مشکلات فراوانی پیش رو است.

معاون رییس جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: رسانه‌ها تا اندازه‌ای می‌توانند توانایی‌های زنان را نادیده بگیرند. زنان در بالا دست رسانه‌ها قرار دارند و اگر توانایی‌ها  و ظرفیت‌های خود را به جامعه نشان دهند، رسانه‌ها ناگزیر از نمایش هویت آنان می‌شوند.

وی با بیان اینکه تاثیرپذیری رسانه و زن از یکدیگر دو طرفه است، گفت: به نسبتی که زنان از توان و آگاهی بیشتری برخوردار باشند، بر رسانه‌ها تاثیر می‌گذارند. یعنی رسانه‌ها ولو اینکه مخالف ارتقای زنان باشند، تا حدی می‌توانند قابلیت ها و پیشرفت آنان را نادیده بگیرند و بالاخره انعکاس دهنده دست کم، بخشی از واقعیات خواهند بود. بنابراین زنان و دختران ما دست بالا را در قبال رسانه ها دارند. از طرف دیگر آن‌ها می‌توانند با نقش آفرینی صحیح خود، به ارتقای وضعیت زنان سرعت بخشند.

ابتکار اضافه کرد: معرفی چهره و هویت بانوان ایرانی در رسانه‌های کشور، نسبت به گذشته بسیار بهتر شده، ولی کافی نیست و جای تصحیح و بهبود دارد. بسیاری از ظرایف زندگی زنان و توانمندی‌های دختران و زنان در کلی گویی‌ها یا در چارچوب کلیشه‌ها نادیده گرفته شده و در محاق مانده است؛ چرا که دریچه رسانه به دلایل مختلف محدود است. در این شرایط باید کوشید تا هویت بارز زن ایرانی آشکارتر، بیان و الگوسازی شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا نقش زنان در حمایت و حفظ محیط زیست در رسانه‌ها به خوبی بازنمایی شده است، گفت: کار زیادی در این زمینه انجام نشده است؛ چه از جنبه معرفی بانوانی که خدمات بسیاری را به محیط زیست کشور کرده‌اند و چه برای آشنایی نیمی از جمعیت کشور که به واسطه نقش مادری، تاثیر مضاعفی در رفتار انسان با طبیعت دارند.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: اقشار مختلف زنان در حد مطلوب با مباحث محیط زیست آشنا نیستند؛ در حالی که اصلاح وضعیت کنونی و آشنایی آنان با چگونگی حفظ محیط زیست می‌تواند تاثیر بسیار خوبی بر وضعیت اقتصادی واجتماعی خودشان و کشور داشته باشد.

وی درباره رسالت زنان شاغل در رسانه‌ها در بازنمایی درست هویت بانوان گفت: رسانه‌ها باید آینه جامعه باشند و در کنار آن، مخاطبان خود را به سوی زندگی بهتر هدایت کنند. زنانی  که در رسانه وظیفه روشنگری و هدایت افکار عمومی را بر عهده دارند، به طور حتم نسبت به معرفی صحیح هویت زنان حساس و به این موضوع علاقه‌مند هستند.

ابتکار در پایان اظهارکرد: زنان با عملکرد مطلوب خود در رسانه‌ها، هویت زنان را به ‌درستی بازنمایی می‌کنند. البته بانوان خبرنگاری که در حوزه تخصصی زنان کار می‌کنند باید به طور مضاعفی در حوزه خود مطالعه کنند و آگاهی لازم را داشته باشند تا موفق به انجام وظایفشان بشوند. همچنین بانوان بسته به میزان انگیزه‌ای که برای اثبات توانایی‌های خود دارند به بازنمایی درست هویت زنان در رسانه ها اقدام می‌کنند.


منبع:ایسنا