تبیان، دستیار زندگی
معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور اعلام کرد که اقدامات عملی و اجرایی برای ثبت جهانی قله دماوند از دهه مبارک فجر امسال کلید می خورد .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استارت عملی ثبت جهانی دماوند در دهه فجر

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور اعلام کرد که اقدامات عملی و اجرایی برای ثبت جهانی قله دماوند از دهه مبارک فجر امسال کلید می خورد .

بخش گردشگری تبیان

استارت عملی ثبت جهانی دماوند در دهه فجر

به گزارش تبیان از ایرنا محمدحسن طالبیان افزود : شهر رینه در بخش لاریجان شهرستان آمل که نزدیک ترین شهر به قله دماوند است ، به عنوان پایگاه معرفی و ثبت جهانی بام ایران انتخاب شده است.

وی ادامه داد : قصد داریم فعالیت در این پایگاه را برای جمع آوری اطلاعات و انجام کارهای مربوط به ثبت جهانی دماوند همزمان با گرامیداشت دهه مبارک فجر آغاز کنیم.

پادگان رینه ، سکوی پرش

طالبیان گفت : منتظریم تا مسئولان شهرستان آمل مکانی را در شهر رینه در اختیار میراث فرهنگی برای انجام این کارها قرار دهند تا ما بتوانیم کارهای زیربنایی و جدی تری را برای ثبت جهانی بام ایران پی بگیریم .

طالبیان گفت : پادگان قدیمی شهر رینه که اکنون بدون استفاده است می تواند به عنوان پایگاه معرفی نامزدی ثبت جهانی قله دماوند راه اندازی شود و با هماهنگی هایی که در سطح ملی صورت گرفت روند کار رو به جلو تر پیش برود.

وی اضافه کرد : البته ما در این خصوص منتظر کارهای عملیاتی و زیربنایی در استان مازندران برای ایجاد زیرساخت های لازم در شهر رینه هستیم.

شهر رینه در بخش لاریجان شهرستان آمل که نزدیک ترین شهر به قله دماوند است ، به عنوان پایگاه معرفی و ثبت جهانی بام ایران انتخاب شده است.

معاون میراث فرهنگی کشور گفت : نیاز است ضوابط و برنامه مدیریتی برای ثبت قله دماوند انجام شود و در دهه فجر این اقدام را به طور رسمی شروع خواهیم کرد تا اطلاعاتی را که در راه ثبت جهانی قله دماوند جمع آوری کردیم ، کامل تر کنیم و به این ترتیب به الزاماتی که یونسکو از ما خواسته ، پاسخ مثبت دهیم .

استمداد همگانی

طالبیان از قله دماوند به عنوان نماد هویت و سرافرازی ایران یاد کرد و با تاکید بر ضرورت حفاظت از آن ، افزود : برای حفظ طبیعت این قله باید عزم ملی و عمومی ایجاد کرد و لازمه این کار استفاده از افراد باتجربه محلی و ایجاد زیرساخت های لازم است .

وی افزود : با این کار روند جمع آوری اطلاعات و پاسخگویی به الزامات یونسکو در ثبت قله دماوند شتاب خواهد گرفت .

طالبیا گفت : متاسفانه عده ای از افراد کوهنورد هم حتی نمی دانند در کوه باید چه کاری انجام دهند و ضرورت دارد برنامه مدیریتی برای این قضیه نوشته شود.

معاون میراث فرهنگی کشور بر ضرورت توجه دستگاهها به وظایفشان در قبال کوه دماوند تاکید کرد و افزود: انتظار است اداره کل میراث فرهنگی مازندران هرچه سریع ترنشستی را برای عملیاتی کردن کارها برگزار کند تا بر اساس نقشه و ضوابط لازم کار پیش برود.

وی ادامه داد : انتظار جدی و درخواست در این طرح و هدف مهم ملی این است که هر دستگاهی در حوزه قله دماوند باید وظایف خود را به درستی بداند تا بتواد برای انجام درست آن بکوشد و در نهایت نتیجه شایسته به دست آید.

یکی از مشکلات ثبت نام دماوند در فهرست جهانی ، فعالیت تعدادی واحد معدنی در دامنه های کوه دماوند و نبود زیرساخت های لازم اعلام شده بود .

طالبیان همچنین از پژوهشگران و دوستداران طبیعت هم خواست تا در این طرح مهم همکاری میدانی داشته باشند.

وی تاکید کرد : ثبت جهانی دماوند ، گام مهمی برای حفظ این میراث طبیعی بشریت است و همکاری های جمعی در چارچوب مشخص و کمک گرفتن از محققان ، دوستداران طبیعیت و سازمان های مردم نهاد فعال در این عرصه و افراد کاربلد محلی سبب شتاب بخشی در ثبت این اثر می شود.

بیش از یک دهه انتظار

نام دماوند به عنوان بلندترین نقطه خاورمیانه و بلندترین آتشفشان آسیا 13 اردیبهشت 87 به عنوان نخستین اثر طبیعی در فهرست آثار ملی ثبت شد.

دماوند به همراه کویر لوت و جزیره قشم به عنوان سه نامزد ایران برای ثبت در فهرست جهانی آثار طبیعی یونسکو انتخاب شدند ولی پرونده ' دیو سپید ' قصه های شاهنامه برای ثبت جهانی ناقص تشخیص داده شد.

کوه دماوند در خرداد سال 1381 با مصوبه شماره 221 شورای عالی محیط زیست به مجموعه مناطق تحت مدیریت سازمان محیط زیست پیوست .

یکی از مشکلات ثبت نام دماوند در فهرست جهانی ، فعالیت تعدادی واحد معدنی در دامنه های کوه دماوند و نبود زیرساخت های لازم اعلام شده بود .

همچین برای قرار گرفتن نام دماوند در فهرست میراث طبیعی جهان باید وضعیت گردشگری ، کوهنوردی و بوم گردی در منطقه و حریم قله دماوند مشخص و ضابطه مند و برای مشکلاتی چون زباله و ساخت و ساز‌ها در حاشیه چاره اندیشی شود.


منبع : ایرنا