تبیان، دستیار زندگی
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: دولت ایران مصمم است توجه ویژه ای به افراد کم توان داشته باشد و حق آن ها را برای گردشگری تأمین کند. این عزم در منشور حقوق بشر نیز نمود پیدا کرده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حق همگان را برای سفر تامین می‌کنیم

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: دولت ایران مصمم است توجه ویژه‌ای به افراد کم‌توان داشته باشد و حق آن‌ها را برای گردشگری تأمین کند. این عزم در منشور حقوق بشر نیز نمود پیدا کرده است.

بخش گردشگری تبیان

حق همگان را برای سفر تامین می‌کنیم

به گزارش تبیان از ایسنا؛ «زهرا احمدی‌پور» در هفدهمین کنوانسیون راهنمایان گردشگری در تهران اظهار کرد:‌ دولت و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان مرجع دولتی متولی گردشگری کشور هم راستا با سازمان ملل متحد و برنامه‌های جهانی در راستای پاسداشت حق پایه‌ای مردم یعنی حق همگان برای سفر مصمم است توجه ویژه‌ای به افراد کم‌توان داشته باشد، چرا که هم‌اکنون یک میلیارد انسان کم‌توان، معلول و سالمند در جهان زندگی می‌کنند.

وی ادامه داد: ایران متمدن، امن و صلح‌طلب به همراه مردم خون‌گرم در حالی میزبان این گردهمایی صمیمی هستند که در سایر تعاملات سازنده دولت با سایر کشورها و امضای سند تاریخی برجام یکی از بحرانی‌ترین پرونده‌های جهان به سرانجام رسید و توانستیم تحت تأثیر آن موضوع ایران‌هراسی را ناکام بگذاریم و برای خود مناسبات بین‌المللی جدیدی تعریف کنیم که کسب این میزبانی از آن جمله بوده است.

او سپس یادآور شد: این رویداد مهم در حالی با شعار «ایران، مردمانی مهربان، با آغوشی باز، فرهنگی کهن و پر رمز و راز» میزبان خانواده بزرگ راهنمایان جهان است که سازمان ملل به دنبال تصویب اهداف ۱۷گانه توسعه پایدار، سال ۲۰۱۷ را به عنوان سال گردشگری پایدار نامیده است. این اقدام نه تنها نشان از جایگاه گردشگری در جهان دارد، بلکه فرصت مغتنمی برای توجه جهانی و ارتقاء صنعت گردشگری است.

دولت و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان مرجع دولتی متولی گردشگری کشور هم راستا با سازمان ملل متحد و برنامه‌های جهانی در راستای پاسداشت حق پایه‌ای مردم یعنی حق همگان برای سفر مصمم است توجه ویژه‌ای به افراد کم‌توان داشته باشد، چرا که هم‌اکنون یک میلیارد انسان کم‌توان، معلول و سالمند در جهان زندگی می‌کنند.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه صنعت گردشگری یکی از سریع‌الرشدترین، اشتغال‌زا و درآمدزاترین صنایع جهان است، افزود: گردشگری قادر است از جهات مختلفی فرصت‌های تازه‌ای را برای تمام جوامع و کشورهای میزبان پدید آورد.

او بیان کرد: نگاه اجمالی و گذرا به اهداف توسعه پایدار نشان می‌دهد یکی از دغدغه‌ها، ترویج فرهنگ صلح و اتحاد میان فرهنگ‌ها است که تأکیدی بجا، مدبرانه و هدفمند دارد، چون گردشگری یکی از ابزارهای کارآمد دیپلماسی عمومی و پل ارتباطی فرهنگی است.

او همچنین اظهار کرد: گردشگری از بُعد اقتصادی کارکرد غیرقابل انکاری دارد. توسعه آن درآمدزایی، توزیع عادلانه ثروت، اشتغال و.... را به همراه دارد. اختصاص ۱۰ درصد از تولید ناخالص ملی و یک شغل در گردشگری از هر ۱۱ شغل اهمیت این صنعت را نشان می‌دهد.

احمدی‌پور همچنین به نقش نیروی انسانی در رضایتمندی مشتری اشاره کرد و با اسناد به نظر کارشناسان از آن‌ها به عنوان نرم‌افزار گردشگری یاد کرد و افزود: راهنمای گردشگری به عنوان پیشانی صنعت ارتباط مستقیمی با گردشگر دارد که اطلاعات کلیدی را ارائه می‌دهد و از آن می‌توان به عنوان مهمترین و اثرگذارترین قشر شاغل در صنعت گردشگری یاد کرد. این قشر نه تنها شاهد زنده بر اشغال‌زایی گردشگری است، بلکه نتیجه عملکرد تعاملی آن در رسالت گردشگری یعنی مفاهمه بین‌المللی، ارتباط متقابل، شناخت دقیق از فرهنگ، ایجاد گفتمان بین‌المللی و صلح و دوستی بارز است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری همچنین گفت: یک راهنما می‌تواند با عملکرد شایسته خود تصویری مطلوب از مقصد گردشگری ارائه دهد و حتی آن را به برندی تبدیل کند و یا برعکس با عملکرد ضعیف و غیرمسئولانه خود می‌تواند چهره گردشگری را مخدوش کند.


منبع : ایسنا