تبیان، دستیار زندگی
ند  حضرت آیة الله مكارم شیرازی روز چهارشنبه در آغاز درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم نسبت به احاطه صاحبان قدرت توسط چاپلوسان و مبالغه گویان هشدار دادند. به گزارش تبیان به نقل از بازتاب حضرت آیة الله نا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چاپلوسان خطرناك‌ترین افراد هستند

حضرت آیة الله مكارم شیرازی روز چهارشنبه در آغاز درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم نسبت به احاطه صاحبان قدرت توسط چاپلوسان و مبالغه گویان هشدار دادند.

به گزارش تبیان به نقل از بازتاب حضرت آیة الله ناصر مكارم شیرازی در آغاز درس خارج فقه با اشاره به آداب معاشرت اسلامی فرمودند: معصوم(ع) می‌فرماید: اظهار محبت و دوستی به مردم نصف عقل است. عقل ایجاب می‌كند كه در زندگی انسان تنها نماند و در برابر دشمنان از كمك مردم برخوردار شود.

ایشان با بیان سمپاشی‌های دشمنان كه اسلام را دین خشونت معرفی می‌كنند گفتند: افرادی كه اسلام را به عنوان دینی خشونت گرا معرفی می‌كنند، در حق آن بی انصافی كرده و تهمت می‌زنند. در حالی كه اسلام روی كوچك‌ترین مسایل اخلاقی دست گذاشته و آداب و رسوم دارد. اسلام دین محبت و دوستی است؛ پیام صلح و محبت به همه جهان می‌دهد. تا كسی با ما دشمنی نكند با او دشمنی نمی‌كنیم. اگر كسی حقوق ما را پایمال نكند در برابر او قیام نخواهیم كرد.

استاد دروس خارج حوزه علمیه قم مرام و اصول اخلاقی اسلام را مد نظر قرار داده و گفتند: با همه می‌جوشیم و محبت داریم و به دیگران احترام می‌گذاریم. البته همه چیز باید بر روی اعتدال باشد، اگر از حد اعتدال خارج شد نتیجه‌ای معكوس می‌دهد.

ایشان خاطر نشان ساختند: بیش از حد عشق ورزیدن، اظهار دوستی كردن و چاپلوسی كردن بیرون رفتن از حد اعتدال است. افراد چاپلوس افراد خطرناكی هستند. به خصوص هنگامی كه اطراف قدرتمندان را بگیرند كه همیشه هم می‌گیرند. چاپلوسان، كارهای اشتباه آن‌ها را به عنوان یك پیروزی به آن‌ها نشان می‌دهند و نمی‌گذارند از واقعیت‌هایی كه در جامعه است آگاه شوند. بارها این مسایل را تجربه كرده‌ایم كه افراد چاپلوس وقتی اطراف قدرتمندان حتی روحانی و غیر روحانی و دولتی و غیر دولتی را می‌گیرند باعث گمراهی آن‌ها می‌شوند.

حضرت آیة الله مكارم شیرازی فرمودند: چاپلوسان افرادی دروغگو و افراطی هستند. مانند مبالغه‌هایی كه برخی از شعرا در دوران گذشته می‌كردند. این چاپلوسی‌ها خطرناك است. محبت باید در حد اعتدال باشد.