تبیان، دستیار زندگی

راست و دروغ هایی درباره سرماخوردگی

شاید برای خیلی افراد گذراندن فصل سرما بدون سرماخوردگی غیرممکن باشد، اما می توان از سرمای زمستان لذت برد و دچار سرماخوردگی نیز نشد. برای این کار قبل از هر چیز بهتر است ماهیت سرماخوردگی را بهتر بشناسید. در خصوص این بیماری رایج فصل سرما باورهای متعددی وجود دارد که برخی صحیح نیستند. در این مطلب می خواهیم این باورهای رایج را بررسی کنیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سرماخوردگی

سرماخوردگی همیشه با سوزش گلو شروع می شود

هم درست است و هم نادرست. سرماخوردگی با علائمی مانند سوزش گلو ، سوزش بینی یا چشم ها خود را نشان می دهد و در عین حال با علائم دیگری مانند عطسه، آبریزش بینی یا کیپ شدن بینی که اغلب با مشکلات بویایی همراه است نیز بروز می کند. 

رینیت نام علمی التهاب رایج بینی و گلو است که اساسا به واسطه رینوویروس بروز می کند. به دلیل التهاب های ناشی از ویروس ها، مخاط بینی ملتهب شده و این مسئله باعث تنگ شدن کانال دفع خلط ها می شود. حتما می دانید این مخاط مایع برای مرطوب نگه داشتن دائمی هوای تنفس شده و مقابله با عوامل بیماری زا تعبیه شده است. به موازات آن، غدد ترشح کننده مخاط بینی تحریک شده و میزان زیادی از این خلط ها ترشح می شود. 

عطسه نیز به دلیل تحریک عصب های ریز و حساس بینی بروز می کند. سرماخوردگی همچنین باعث بروز خستگی و سردرد می شود اما برخلاف ویروس آنفلوانزا که باعث تب شدید می شود، دمای بدن را بیش از 38 درجه سانتیگراد نمی رساند. بنابراین نمی توان هر سوزش گلویی را به سرماخوردگی نسبت داد و نمی توان آن را تنها علامت سرماخوردگی دانست.

در فصل زمستان راحت‌تر سرما می خوریم

درست است. این مسئله دو دلیل دارد؛ یکی اینکه ویروس های تنفسی شایع شده و در هوای پایین راحت تر انتقال می یابند. از طرف دیگر در فصل زمستان مخاط بینی حساس شده و سیستم ایمنی بدن ضعیف عمل می کند.

استفاده از دارو برای درمان سرماخوردگی معمولی تاثیر اندکی دارد و عوارض آنها ممکن است وضعیت را بدتر کند. به عنوان مثال آنتی‌بیوتیک‌ها فقط بر روی عفونت‌های باکتریایی تاثیر دارند

 

10 روز برای اتمام سرماخوردگی کافیست

این باور اشتباه است. همه چیز به نوع ویروس بستگی دارد. صد و پنجاه نوع راینوویروس وجود دارد. همچنین ویروس های دیگری که عامل سرماخوردگی بوده و برخی از آنها تهاجمی تر از مابقی هستند.

روشن است که وضعیت دفاعی بدن فرد نیز نقش مهمی در طول درمان سرماخوردگی دارد. برای افرادی که قوی تر هستند سرماخوردگی بین چهار تا شش روز درمان می شود. اما همین سرماخوردگی در افرادی که دستگاه ایمنی ضعیف تری دارند، ممکن است چندین ماه به طول بیانجامد.

سرماخوردگی به خودی خود خوب می شود

درست است. به همین دلیل نیز برخی پزشکان به شوخی می گویند:«هر سرماخوردگی بدون دارو هفت روز و با دارو یک هفته طول می کشد.» در واقع سلاح ضدویروس در برابر ویروس های متعدد وجود ندارد. 

در عوض می توان با شستشوی بینی در طول روز (با آب نمک یا سرم شستشو) علائم را بهبود داد. بخور دادن نیز از جمله کارهایی است که طول مدت سرماخوردگی را کمتر کرده و علائم را بهبود می دهد. توصیه می کنیم برای تسریع روند بهبودی، مایعات بیشتری مصرف کنید. در صورت سردرد نیز می توانید از استامینوفن استفاده کنید.

داروهای ضدسرماخوردگی بیش از آنکه مفید باشند مضر هستند

درست است. استفاده از دارو برای درمان سرماخوردگی معمولی تاثیر اندکی دارد و عوارض آنها ممکن است وضعیت را بدتر کند. به عنوان مثال آنتی بیوتیک ها فقط بر روی عفونت های باکتریایی تاثیر دارند. داروهای ضدالتهاب نیز تاثیر چندانی ندارند، چون نمی توانند روی مخاط بینی اثر بگذارند و فقط مشکلات گوارشی ایجاد می کنند. 

در خصوص داروهای ضداحتقان بینی که بدون تجویز پزشک به فروش می رسند نیز بهتر است در صورتی که گرفتگی شدید بینی که مانع از خواب شود استفاده شوند.  این داروها نباید بیش از حداکثر 5 روز به مصرف برسند.

بهترین روش پیشگیری استفاده از ماسک است

این باور اشتباه است. با وجود اینکه استفاده از ماسک با مسدود کردن ورودی مجاری تنفسی خطر آلودگی را کاهش می دهد، اما واقعیت این است که نمی توان تمام روز را با ماسک سر کرد. بنابراین اینها نیز به اندازه کافی موثر نیستند. شاید در آزمایشگاه ها و بیمارستان ها ماسک یک وسیله ضدویروس کارآمد باشد، اما در زندگی روزمره عملا نمی توان آن را بیش از دو ساعت روی دهان نگه داشت. 

از طرف دیگر با وجود اینکه مجاری تنفسی در انتقال سرماخوردگی نقش مهمی دارند، اما نمی توان از تماس دست ها با اشیای آلوده غافل بود. دستگیره در، نرده ها، دگمه آسانسور و غیره به انواع ویروس ها آلوده اند که از طریق تماس با دست به بدن منتقل می شوند. متخصصان می گویند که این ویروس ها تا 5 روز روی اسکناس و حداقل دو ساعت روی دست ها زنده می مانند. کافیست که دست ها را به دهان، بینی و چشم ها بزنید تا ویروس به بدن تان راه پیدا کند.

بهترین کار برای پیشگیری این است که در طول روز دست ها را به طور مرتب بشویید. اگر کسی از اطرافیان تان دچار سرماخوردگی شده است، بهتر است از ژل های هیدورالکلیک که نیازی به آبکشی ندارند استفاده شود. این ژل ها تاثیر صددرصدی روی ویروس های تنفسی دارند.

می توان از سرماخوردگی های مکرر پیشگیری کرد

درست است. وضعیت دفاعی فردی که مدام سرما می خورد باید تقویت شود. مصرف غذاهای مقوی باعث تقویت دستگاه ایمنی بدن می شود. لازم است که تغذیه سالمی داشته باشید، به طور مرتب ورزش کنید و تا حدامکان از استرس و فشارهای روحی دور باشید. نتایج پژوهشی که در سال 2010 انجام شده است نشان می دهد که استرس تاثیر منفی روی بیماری های تنفسی دارد.

علائم رینیت آلرژیک همان علائم سرماخوردگی هستند

به طور کلی علائم رینیت ویروسی و رینیت آلرژیک (تب یونجه) یکسان هستند، مانند آبریزش بینی، کیپ شدن بینی ، اشک ریزی از چشم ها و غیره. تنها تفاوت این است که در رینیت آلرژیک، فرد تب نمی کند. همچنین خارش چشم ها و عطسه در رینیت آلرژیک به مراتب بیشتر است. 

این آلرژی ممکن است فصلی باشد، بنابراین در فصل گرده افشانی گل ها و گیاهان یعنی بهار تشدید می شود. همچنین ممکن است که آلرژی ناشی از وجود کپک ها یا پرز حیوانات بوده و در تمام طول سال ادامه داشته باشد. این نوع آلرژی ها معمولا به کمک داروهای آنتی هیستامین کنترل می شوند.


 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.