تبیان، دستیار زندگی
منظره اقیانوس و رمل های کویری به علاوه نخل های سر به فلک کشیده و یک ساحل زیبا و تمیز، چیزهایی است که با یک پرواز چارتر یکطرفه در عالم خیال و در سواحل دریای مُکران و روستای «دَرَک» می توانید ببینید . سودای دیدن ساحل دَرَک شما را مجبور می کند، برای دیدن آن
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تقابل نخل و رمل و دریا در ساحل زیبای «دَرَک»

منظره اقیانوس و رمل های کویری به علاوه نخل های سر به فلک کشیده و یک ساحل زیبا و تمیز، چیزهایی است که با یک پرواز چارتر یکطرفه در عالم خیال و در سواحل دریای مُکران و روستای «دَرَک» می توانید ببینید . سودای دیدن ساحل دَرَک شما را مجبور می کند، برای دیدن آن رهسپار شوید. در طول مسیر در ذهن خودتان بارها تصویری از این روستا می سازید که مبنای آن شنیده ها و مطالعات است اما خود واقعی اش چیز دیگری است…

فرآوری :علیرضا عابدینی-بخش گردشگری تبیان

تقابل نخل و رمل و دریا در ساحل زیبای دَرَک

ساحل «دَرَک» کجاست؟

روستای «دَرَک» زرآباد در شهرستان کنارک ، در فاصله حدودی ۱۷۰ کیلومتری غرب چابهار و ۱۲۰ کیلومتری مرکز شهرستان یعنی کنارک قرار دارد. این روستا در مسیر محور مواصلاتی ترانزیتی بندرکنارک به بندرجاسک قرار دارد و ضمن قرار گرفتن در شاهراه اقتصادی محور شرق، مسیر اتصال دو بندر مهم و استراتژِیک چابهار و بندرعباس و نزدیکترین نقطه استان سیستان و بلوچستان به تنگه استراتژیک هرمز نیز می باشد. کیفیت جاده های این منطقه معمولی است و با وسیله نقلیه سواری به راحتی می توانید به این منطقه سفر کنید.

اولین توصیف

تقابل نخل و رمل و دریا در یک محیط نسبتا بکر، اولین توصیفی است که از ساحل زیبای دَرَک می توانیم برایتان بگوییم. سر را به هر طرف بچرخانید فقط زیبایی است . می شود ساعت ها در طول این ساحل قدم بزنید و هنگامی که خسته شدید زیر سایه نخل ها آرام بگیرید.انتخاب بین بودن در رمل ها و نزدیک شدن به دریا کار سختی است. اینجا کویر مرکزی ایران نیست . گوشه ای دنج در جنوب شرقی ایران و در کنار ساحل دریای عمان است و غروب های رویایی آن شما را شیفته خودش می کند.

تقابل نخل و رمل و دریا در ساحل زیبای دَرَک

ساحل پاک

ساحل عاری از زباله که به ساحل پاک ایران معروف است، ویژگی دیگر ساحل «درک» است که هوس آب تنی در دریا را در سرتان می اندازد و این یکی از بهترین تجربیات زندگیتان است. شنا می کنید و باد فرح بخشی از سمت دریا به شما می خورد.

جذابیت های گردشگری بخش زرآباد

در کنار صیادی و کشاورزی، گردشگری درحال ربودن گوی سبقت از 2 رقیب خود در درآمدزایی و اشتغال در این منطقه است. آینده این منطقه از کشور با گردشگری پیوند خورده و خود را به عنوان مزیت اصلی زرآباد مطرح می‌کند.

ساحل گردشگری روستای «درک» با غروب‌های خاطره‌انگیزش، کوه‌های مینیاتوری یا همان مریخی با اعجاب هندسی‌شان، باغات موز و میوه‌های گرمسیری، مجتمع کشت و صنعت و چشمه‌های آبگرم ، بزرگترین بندر صیادی کشور و کلی عجایب و زیبایی‌های دیگر از مزیت‌های خوب گردشگری بخش زرآباد است.

تقابل نخل و رمل و دریا در ساحل زیبای دَرَک

انواع محصولات گرمسیری

بخش زرآباد یا همان «هندوستان کوچک»، دارای آب وهوای گرم و مرطوب است و در اوج گرمای تابستان به علت وزش باد های موسمی «مونسون» ، معتدل است و در زمستان هم گرمترین نقطه کشور است.

آب و هوای مرطوب این بخش سبب شده محصولات کشاورزی فراوانی همچون «چیکو»، «پاپایا»(خربزه درختی)، موز، کُنار، انبه، زیتون محلی (گواوا) ، بادام ، هندوانه، طالبی ، نارگیل،«سیتاپل»، خرما ، لیمو و آلوئه ورا در آن کشت شود، به گونه‌ای که یکی از نقاط مستعد کشاورزی کشور، بخش زرآباد است. شغل 75 درصد مردم این منطقه کشاورزی در زمینه محصولات گرمسیری است و سالانه محصولات گرمسیری زیادی به صورت خارج از فصل به داخل و خارج از کشور صادر می‌شود.

تقابل نخل و رمل و دریا در ساحل زیبای دَرَک

جایگاه ویژه صیادی و بزرگترین بندر صیادی کشور

صیادی از دیگر مشاغل مردم بخش زرآباد است و با توجه به طول 75 کیلومتری ساحل دریا تعداد بیش از 2 هزار و 500 نفر از اهالی در قالب شرکت‌های تعاونی صیادی و با بکارگیری 300 فروند قایق موتوری و 50 فروند لنج صیادی مشغول به کار صید و صیادی هستند.

بزرگترین و مجهز ترین بندر صیادی کشور، بندر «شهید رضایی» است که در این بخش قرار دارد و فرصت‌های شغلی زیادی را برای اهالی و سرمایه‌گذاران تامین کرده است. این بندر ظرفیت پهلوگیری 220 فروند قایق و 50 فروند لنج و کشتی متوسط را دارد.

ماهی هایی از نوع شیرماهی، قباد،حلوا سفید، شوریده، سنگ سر، سرخو، میش و انواع ماهی های تن، توسط صیادان منطقه از دریای عمان صید و در اسكله شهید رضایی تخلیه می شود که همه آنها مزیت تجاری دارد. ماهی های شوریده، شیرماهی و حلوا سفید از اسكله شهید رضایی به صورت فله ای به استان های فارس، شیراز، تهران و خوزستان صادر می شود.

تقابل نخل و رمل و دریا در ساحل زیبای دَرَک

ظرفیت بالای گردشگری

در روستای درک مغازه برای خرید آب و خوراکی های معمول و کنسرو وجود دارد. ظرفیت روستا هم برای گردشگری بالاست.برای معرفی این روستا و ساحل آن تلاش های زیادی انجام شده ، ولی با این حال انتظار می رود با معرفی بیشتر این منطقه ، امکان استفاده از این همه پتانسیل گردشگری فراهم گردد.

ضمنا تا یادمان نرفته بگوییم ، در مسیر بازگشت سری هم به کنارک بزنید که آوازه بازار دست دوم فروشی یا تاناکورای آن بلند است. پاساژ ها و مغازه ها مملو از اجناسی است که از پاکستان آورده می شود و به فروش می رسد.


منابع : فارس، افرا کمپ، صدا و سیمای اصفهان