تبیان، دستیار زندگی
کرمان - ایرنا - رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: براساس قانون باید معادل درآمد شوراهای حل اختلاف به استان ها اختصاص یابد که لازم است مجلس شورای اسلامی و دستگاه قضایی در این زمینه توجه لازم را داشته باشند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معادل درآمد شوراهای حل اختلاف باید به استان ها اختصاص یابد

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: براساس قانون باید معادل درآمد شوراهای حل اختلاف به استان ها اختصاص یابد که لازم است مجلس شورای اسلامی و دستگاه قضایی در این زمینه توجه لازم را داشته باشند.

بخش حقوق تبیان

معادل درآمد شوراهای حل اختلاف باید به استان ها اختصاص یابد

یدالله موحد روز چهارشنبه در همایش اعضای شوراهای حل اختلاف استان کرمان افزود: درآمد شوراهای حل اختلاف استان در سال جاری 81 میلیارد و 151 میلیون ریال بوده که 31 میلیارد ریال به استان کرمان پرداخت شده است.
وی اظهار کرد: اگر این اعتبارات به استان اختصاص داده می شد بهتر می توانستیم حقوق قانونی اعضا و دبیران شوراها را پرداخت کنیم.
وی به عملکرد 9 ماه شوراهای حل اختلاف استان کرمان در سال جاری اشاره و بیان کرد: امسال 126 هزار و 690 فقره پرونده به شوراهای حل اختلاف استان وارد و 125 هزار و 857 پرونده مختومه شده است.
رئیس کل دادگستری کرمان گفت: در استان کرمان 359 شورای حل احتلاف روستایی و شهری فعال هستند که یکهزار و 505 نفر در این شوراها همکاری دارند.
وی شمار اعضای شوراهای حل اختلاف استان کرمان را یکهزار و 117 نفر ذکر کرد و گفت: 388 نفر به عنوان دبیر در شوراهای حل اختلاف استان کرمان فعالیت دارند که 86 نفر از این افراد خانم ها هستند.
وی بیان کرد: 119 قاضی در شوراهای حل اختلاف استان کرمان رای صادر می کنند که تنها یک نفر قاضی ویژه شورای حل اختلاف در مرکز استان اخیرا منصوب شده است.
موحد به عملکرد پنج ساله شوراهای حل اختلاف استان کرمان اشاره کرد و گفت: از سال 91 تا پایان آذرماه امسال، 87 درصد پرونده های وارده به شوراهای حل اختلاف وارد شوراهای شهری و 13 درصد وارد شوراهای روستایی شده است.
وی خاطرنشان کرد: در مجموع 745 هزار و 706 هزار پرونده در پنج سال وارد شوراهای حل اختلاف استان و بالغ بر 720 هزار پرونده در این شوراها مختومه شده است.
وی بیان کرد: بیشترین پرونده های مطرح شده در شوراهای حل اختلاف مربوط به مسائل مالی و تخلفات و تصادفات است و 48 درصد پرونده های قابل صلح و سازش در پنج سال اخیر منتهی به صلح و سازش شده است.
این مقام قضایی اظهار کرد: 96 درصد آرای صادره بدون اعتراض منتهی به نتیجه شده و فقط چهار درصد از پرونده ها مورد اعتراض قرار گرفته و در دادگاه ها مورد رسیدگی قرار گرفته است.
وی گفت: آمار شوراهای حل اختلاف نشان می دهد که این شوراها موفق عمل کرده اند.
موحد به عملکرد دادگستری استان کرمان اشاره و بیان کرد: استان کرمان به عنوان پهناورترین استان کشور و با جمعیت بالغ بر سه میلیون نفر دارای 31 حوزه قضایی مصوب است که 29 حوزه فعال هستند.
وی گفت: از مجموع حوزه های قضایی استان کرمان، 18 واحد به صورت دادگستری و 11 واحد نیز به صورت واحد بخش اداره می شوند.
وی با اشاره به فعالیت 300 قاضی در استان کرمان عنوان کرد: در کرمان به ازای هر 10 هزار نفر جمعیت یک قاضی فعالیت دارند و ماهانه به صورت متوسط 50 هزار پرونده وارد مراجع قضایی استان کرمان می شود و روزانه بالغ بر 27 هزار و 300 مراجعه به دستگاه قضایی صورت می گیرد.
رئیس کل دادگستری استان کرمان با بیان اینکه سالانه بالغ بر 600 هزار پروندده وارد سیستم قضایی استان کرمان می شود ادامه داد: سرانه پرونده برای هر قاضی به طور متوسط 166 پرونده در ماه است.
وی با اشاره به کاهش 28 درصدی موجودی پرونده ها در استان کرمان خاطرنشان کرد: روند کاهش پرونده های موجودی در استان کرمان همچنان ادامه دارد.
وی گفت: دستگاه قضایی استان کرمان سال گذشته در کاهش موجودی پرونده ها رتبه برتر کشوری را از آن خود کرده است و در حوزه فناوری اطلاعات در حوزه زیرساختی توسعه بسیار خوبی داشته ایم و تقریبا تمامی حوزه های قضایی به تجهیزات مربوطه مجهز شده اند.
موحد ادامه داد: جایگاه دادگستری استان کرمان در حوزه بهره وری با توجه به بالابودن نرخ رسیدگی ها از رتبه 17 کشوری به رتبه های برتر کشوری ارتقا یافته است.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه حفظ حقوق بیت المال، بیان کرد: استان کرمان از استان های پیشگام و موفق در این زمینه بوده است.
رئیس شورای قضایی استان کرمان گفت: طی 2 سال اخیر 14 پروژه بزرگ در دستگاه قضایی استان کرمان آغاز شده است.
وی بر برگزاری آزمون برای جذب قضات بومی، اختصاص سهیمه برای فرزندان شوراها در دانشگاه علوم قضایی، بیمه و استخدام اعضای شوراهای حل اختلاف تاکید کرد.


منبع: ایرنا

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .