تبیان، دستیار زندگی
کسبه ساختمان پلاسکو می گویند: علاوه بر از دست دادن محل کسب و اموالشان در ساختمان پلاسکو، فعالیت واحدهای تولید ی شان هم که در مکانی خارج از این ساختمان بوده به علت نبود نقدینگی و عدم امکان عرضه متوقف شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرمایه‌هایی با وجود رکود بازار در آتش سوخت

کسبه ساختمان پلاسکو می‌گویند: علاوه بر از دست دادن محل کسب و اموالشان در ساختمان پلاسکو، فعالیت واحدهای تولید‌ی‌شان هم که در مکانی خارج از این ساختمان بوده به علت نبود نقدینگی و عدم امکان عرضه متوقف شده است.

بخش اقتصاد تبیان
پلاسکو

به گزارش خبرنگار بازرگانی خبرگزاری فارس، براساس برآوردهای اولیه حدود 1500 میلیارد تومان خسارت مالی، حاصل فروریختن ساختمان ۵۴ ساله و ۱۷ طبقه تجاری پلاسکو بر اثر آتش‌سوزی است.

این ساختمان که از آن به عنوان اولین ساختمان بلند‌ مرتبه و مدرن ایران یاد می‌شود و عمری 54 ساله داشت، یکی از مراکز اصلی عرضه و پخش پوشاک مردانه در کشور بود که به دنبال نابود شدن آن حدود 570 واحد صنفی و تجاری از بین رفت و تفریبا 3 هزار نفر، کارفرما و کارگر از صنف پیراهن‌دوز و پیراهن فروش‌ نه تنها بیکار شدند، بلکه بخش اعظمی از سرمایه و حتی مکان تجاری خود را از دست دادند.

بنگاه‌های اقتصادی به ویژه بنگاه‌های کوچک و متوسط در جامعه امروز ایران که دچار رکودند و  5 میلیون نفر از بیکاری رنج می‌برند، اضافه شدن 3 هزار نفر بیکار به جمعیت بیکاران کشور مصیبتی دیگر است که هر چه سریع‌تر باید دست‌اندرکان و مسئولان کشور راه‌حلی برای آن بیاندیشند.

ناگفته نماند که در چند روز اخیر پس از حادثه پلاسکو  علیرغم اینکه هنوز پیکر شهدای آتش‌نشان و جانباختگان این حادثه در زیر آوار یافت نشده، جلسات متعددی توسط مسئولان دولتی برای حل مشکل اشتغال دوباره کسبه و کارگران بیکار شده این ساختمان برگزار شده و در آن جلسات تصمیمات متعددی گرفته شده و قول‌هایی هم از جمله بخشودگی جرایم تأمین اجتماعی، بخشودگی مالیات، پرداخت وام، اسکان موقت به آسیب‌دیدگان داده شده است که باید دید نتایج حاصل از این جلسات چه خواهد بود.

در رابطه با چگونگی وضعیت کسبه و اصناف آسیب‌دیده ساختمان پلاسکو که هم‌اکنون در بلاتکلیفی به سر می‌برند، گفت‌وگویی با چند تن از آنها انجام شده که در ادامه آمده آمده است.

* توقف فعالیت واحدهای تولیدی کسبه پلاسکو

ولی‌الله نوری‌زاد که یکی از کسبه ساختمان فروریخته پلاسکو بوده می‌گوید: از سال 54 و از سنین کودکی کارم را در این ساختمان با شاگردی در مغازه‌ها شروع کردم.

وی که سرمایه خود را بر اثر آتش‌سوزی در این ساختمان از دست داده است، بیان داشت: در طبقه هفتم ساختمان پلاسکو یک واحد 40 متری سرقفلی داشته که ارزش تجاری این واحد حدود یک میلیارد و 400 میلیون تومان بود.

این فرد که از شهادت آتش‌نشان بسیار ابراز تأسف می‌کرد، افزود: حدود 19 هزار پیراهن اسپورت مردانه‌اش در این ساختمان سوخت و از بین رفت.

وی می‌گوید: واحد تولیدی‌اش در مکان دیگری خارج از ساختمان پلاسکو بوده و کار پخش اجناس تولیدی خود را در این واحد به کمک 4 کارگر انجام می‌داده است.

نوری‌زاد بیان داشت: کارگرانش در این واحد تجاری (مرکز پخش) بیمه نبوده‌اند، اما در واحد تولیدی‌اش تمام کارگران بیمه هستند.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا کارگران خود را بیمه نکرده اند، می‌گوید: کارگران واحدهایی که تولیدی نیستند و زیر 5 نفر شاغل دارند، از سوی سازمان تأمین اجتماعی بیمه نمی‌شوند.

این فرد در پاسخ به این سؤال که شما آن‌ها را بیمه نکردید یا اینکه سازمان تأمین اجتماعی آنها را بیمه نمی‌کرد، گفت: در واحدهای تولیدی حق بیمه کارگران 10 درصد است، اما در واحدهای پخش آن هم با ضوابط لازمه از جمله تعداد شاغلان بیش از 5 نفر حق بیمه 30 درصد است، که خود موانعی را برای بیمه شدن کارگر به وجود می‌آورد.

نوری‌زاده که بیش از 40 سال عمر خود را در ساختمان پلاسکو مشغول به کار بود و الان 50 سال دارد، تصریح کرد: برای اسکان موقت کسبه ساختمان پلاسکو تاکنون مکان‌های مختلفی پیشنهاد شده، اما هنوز مکانی برای فعالیت مجدد تعیین نشده است.

وی بیان داشت: بخش کمی از اجناس‌اش بیمه بود و از یکی از بیمه جواب‌ مثبتی را برای دریافت خسارت گرفته است، اما بقیه اموالش از بین رفته و در حال حاضر علاوه بر واحد پخش ساختمان پلاسکو که با خاک یکسان شده است، واحد تولیدی‌اش هم با چندین نفر کارگر  بلاتکیلف مانده است.

* رکود شدید بازار، عامل دپوی کالا در واحدهای تجاری پلاسکو

هاتف تشریری هم که یکی از کسبه ساختمان پلاسکو بوده است می‌گوید: 35 سال دارد و 12 سال سابقه فعالیت در این ساختمان را داشته است.

وی که یک واحد 30 متری در طبقه هفتم این ساختمان را داشته بیان داشت: واحدش مرکز پخش کالاهای تولیدی خودش بوده و ماهیانه 6 میلیون تومان اجاره پرداخت می‌کرده است.

تشریری آمار دقیقی از اجناس موجود در واحد تجاری‌‌اش که بر اثر آتش‌سوزی از بین رفته نمی‌دهد و می‌گوید: اجناس‌اش بیمه نبود، اما بسیار زیاد بود.

وی می‌گوید: اجناس تا چند ماه قبل بیمه بود، اما بیمه‌گذار برای بیمه مجدد با آنها تماس نگرفته بود و خود نیز از بیمه مجدد کالاهایش غفلت کرده‌است.

این کاسب تصریح کرد: گاو صندوق واحد تجاری‌اش یافت نشده و تمام چک‌ها مطالبه‌ای و مدارک و اسنادشان در این حادثه از بین رفته است.

وی گفت: متاسفانه مطالباتشان بدون چک قابل اخذ نیست، اما اگر بدهکاران ما به وجدانشان مراجعه کنند، ما می‌توانیم طلبمان را از آنها دریافت کنیم، ضمن اینکه تاکنون تعداد انگشت‌شماری به من اعلام کرده‌اند که بدون چک و مدرک بدهی خود را پرداخت می‌کنند.

تشریری بیان داشت: از بنیاد مستضفعان انتظار می‌رود تا هر چه زودتر تکلیف این ساختمان را به عنوان مالک اصلی مشخص کند و هر چه زودتر وضعیت اسکان کسبه که اموال خود را بر اثر این حادثه از دست داده‌اند، مشخص کند.

وی با بیان اینکه نقدینگی کسبه این ساختمان به فنا رفته است، گفت: این مرکز پخش کالای ایرانی عرضه می‌کرده و هم‌اکنون تمامی تولیدی‌های وابسته به این مرکز تجاری غیرفعال شده‌اند و کارگران بسیاری علاوه بر کارگران شاغل در ساختمان پلاسکو بیکار و بلاتکلیف هستند.

این فرد بیان داشت: هم‌اکنون واحدهای تولیدی‌ ما متوقف است و بدون نقدینگی و بدون برقراری ارتباط مجدد برای عرضه امکان تولیدی وجود ندارد.

تشریری با اشاره به رکود حاکم در بخش پوشاک گفت: سال 88 علیرغم وجود رکود وضعیت از امسال بسیار بهتر بود.

وی بیان داشت: یکی از دلایلی که اجناس زیادی در این واحدهای تجاری وجود داشت، مسئله رکود بازار پوشاک بود، به طوری که اجناس تولیدی در واحدهای پخش به دلیل کمبود تقاضا دپو می‌شد و به همین دلیل حجم قابل توجهی از اموال کسبه براثر این حادثه از بین رفت.

وی با بیان اینکه کارگرانش در واحد پخش ساختمان پلاسکو بیمه نبوده‌اند، گفت: کارگران واحدهای پخش اغلب جوان بودند که موضوع بیمه اولویت چندانی برایشان نداشت.

تشریری با اشاره به حق بیمه 300 هزار تومانی گفت: از آنجا که بخشی از این حق بیمه باید از حقوق کارگران کسر می‌شد، این افراد بیشتر تمایل داشتند، به جای کسر این مبلغ به عنوان حق بیمه، مبلغ آن را به عنوان بخشی از حقوق دریافت کنند.

* بیمه بخشی از خسارت را پرداخت کرد

رمضانعلی غلامحسینی یکی دیگر از کسبه ساختمان پلاسکو به خبرنگار فارس گفت: واحد تجاری‌اش با حدود 25 متر مساحت در طبقه نهم ساختمان پلاسکو قرار داشته که با حدود 650 میلیون تومان پوشاک از بین رفته است.

وی تصریح کرد: بخشی از اموالش به مبلغ 170 میلیون تومان بیمه بوده که توسط بیمه گذار 158 میلیون تومان آن پرداخت شد.

این فرد بیان داشت: یک کارگر در واحد تجاری مرکز پخش خود در ساختمان پلاسکو و 4 کارگر در واحد تولیدی دیگرش داشته است که هم‌اکنون 5 نفر آنها بیکار شده‌اند.

غلامحسینی تصریح کرد: علاوه بر کارگرانی که به صورت مستقیم با آنها کار می‌کرده است، حدود 10 تا 15 نفر کارگر به صورت غیرمستقیم با واحد تولیدی و پخش وی در ارتباط بودند.

وی گفت: کارگرش در مرکز پخش پلاسکو بیمه نبوده، اما سایر کارگرانش در واحد تولیدی بیمه بوده‌اند.

غلامحسینی که واحد تجاری‌اش سرقفلی بوده است، بیان داشت: از سال 77 در این ساختمان فعالیت اقتصادی داشته و ارزش سرقفلی واحدش حدود یک میلیارد و 500 میلیون تومان بوده است.

وی تصریح کرد: با توجه به حجم خسارت وارده و از دست رفتن مکان تجاری امکان فعالیت مجدد برای کسبه‌ای که نقدینگی‌شان را از دست داده‌اند، بدون کمک دولت وجود ندارد.

غلامحسینی با اشاره به اینکه بازار پوشاک در 6 ماه گذشته دچار رکود شدیدی بوده است، گفت: علاوه بر کارگرانی که به صورت مستقیم با ما کار می‌کردند، تعداد زیادی از کارگران به طور غیر مستقیم با واحدهای تجاری ما در ارتباط بودند که اکنون آنها هم بلاتکلیف هستند.

* سرمایه‌ام در آتش سوخت

افشار هم که از کسبه دیگر ساختمان پلاسکو است، در حالی که از اتفاق پیش‌آمده بسیار غمگین است و با بی‌حوصلگی به سوالات پاسخ می‌دهد، می‌گوید: 500 تا 600 میلیون تومان از اجناس‌اش در این ساختمان سوخت و از بین رفت.

وی بیان داشت: اجناس‌اش بیمه نبود، اما دو کارگرش بیمه بودند.

افشار تصریح‌ کرد: واحد تجاری‌اش سرقفلی بوده، اما از ارزش آن بی‌خبر است.

این فرد تصریح کرد: قول‌های زیادی برای فعالیت مجدد کسبه و همچنین اسکان موقت برای از سرگیری فعالیت داده شده، اما از قول تا عمل فاصله زیاد است.

افشار گفت: واحد تولیدی‌اش خارج از ساختمان پلاسکو بوده که در حال حاضر تولید در آنجا هم متوقف شده است.

گزارش از: سُندس معتمد منفرد


منبع : فارس

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .