تبیان، دستیار زندگی
هدایت الله بهبودی در مراسم گرامیداشت خود درباره کتاب «شرح اسم» که زندگی و زمانه رهبر انقلاب از تولد تا پس از پیروزی انقلاب رادر بر می گیرد می گوید: «شرح اسم» مدیون قهرمان خود است نه نویسنده اش.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«شرح اسم» مدیون قهرمان خود است نه نویسنده اش

هدایت الله بهبودی در مراسم گرامیداشت خود درباره کتاب «شرح اسم» که زندگی و زمانه رهبر انقلاب از تولد تا پس از پیروزی انقلاب رادر بر می گیرد می گوید: «شرح اسم» مدیون قهرمان خود است نه نویسنده اش.

بخش ادبیات تبیان
«شرح اسم» مدیون قهرمان خود است نه نویسنده اش

دومین برنامه پاسداشت هنرمندان انقلاب اسلامی با موضوع بزرگداشت هدایت الله بهبودی روزنامه نگار، تاریخ نگار و نویسنده انقلاب اسلامی عصر امروز در سازمان هنری رسانه ای اوج برگزار شد.

در این مراسم مرتضی سرهنگی مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری در سخنانی عنوان کرد: امروز در این نشست همه شما درباره چیزهایی خواهید شنید که آقای بهبودی نوشته اند. اما من تصمیم دارم درباره آن چیزهایی با شما بگویم که ایشان به رویشان خط کشیده است. هر وقت گفتم من نوشتن را از او یاد گرفته ام به رویش خط کشید. هر وقت نوشتم که الگویم در نظم و مدارا اوست باز هم به رویش خط کشید. هر جا نوشتم که اگر آقای بهبودی نبودند نه دفتر ادبیات مقاومت بود نه دفتر ادبیات انقلاب، و هر گاه نوشتم که اگر ایشان نبودند، ۲۰۰ شماره هفته نامه کمان منتشر نمی شد، و هر جا نوشتم که او به ادبیات انقلاب و جنگ تشخص ساده و مردمی داده است، به روی آن خط کشید. با این حال امروز می گویم که نگاه او درباره انقلاب و جنگ صادقانه است.

سرهنگی ادامه داد: این خط زدن ها معنایش این است که او از انقلاب و دفاع مقدس چیزی به حساب خود نریخته است و آن قدر این حساب را خالی نگاه داشته که شک ندارم این لحظه ها و ساعت ها هم برایش دلچسب نیست. با این حال امروز می گویم او یک جمله من را هرگز خط نزده است و آن برادری من با او بوده است.

در ادامه مراسم حجت الاسلام محمدرضا زائری نیز در سخنانی عنوان کرد: برخی کارها هست که رهبر انقلاب در این سال ها تک و تنها انجام داده اند و اگر قرار بود برای هر کدام از آنها طبق سیستم جاری کشور یک موسسه ایجاد کنیم جریانی ایجاد می شد که معلوم نبود راه به کجا می برد. ایشان تک و تنها ایستاده اند و بر کتاب های انقلاب و دفاع مقدس تقریظ نوشته اند و پیرامون ادبیات اسلامی جریان سازی کرده اند.

زائری ادامه داد: من بی انصافی نمی کنم که بگویم فرهنگ یعنی تنها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اما به این هم معتقدم که بسیاری از اهداف عالیه فرهنگی نظام از این دریچه باید محقق شوند. مثلا در موضوع سینما که متولی آن وزارت ارشاد است، من روحانی امروزه گاهی خجالت می کشم جلوی سردر سینماها بایستم و به تبلیغات فیلم ها نگاه کنم و البته گاهی هم خجالت می کشم جلوی دکه روزنامه ها بایستم و به تیترها نگاه کنم و یا در کتابفروشی ها به کتاب ها. مسئله این است که ما با هم تعارف داریم در حالی که حتی در خود ایالات متحده هم مثل ما کسی با کسی تعارف ندارد. به ویژه در زمینه سیاست های فرهنگی.

این فعال فرهنگی با تصریح بر اینکه برخی از آنچه که امروزه  در حال رخ دادن است، با اهداف انقلاب اسلامی همخوانی ندارد، گفت: اگر شخص رهبر انقلاب حمایت نمی کردند امروزه شاهد شکل گیری جریانی پیرامون ادبیات انقلاب اسلامی نبودیم. بدون تعارف می گویم که در کشور ما امروزه سیستمی برای فعالیت های فرهنگی نیست.

زائری ادامه داد: ما باید نسبت به وضعیت فرهنگی فعلی در کشور نگران و مضطرب و حتی عصبانی باشیم.

دیگر سخنان این مراسم علیرضا کمره ای پژوهشگر و تاریخ نگار بود.

وی در سخنان خود با بیان اینکه شخصیت آقای بهبودی در دو بعد رفتاری و اندیشه ای مورد توجه او بوده و هست گفت: اگر کسی از اخلاق بی بهره باشد اثر قلمی او در مخاطب هم تاثیر نمی گذارد. به همین خاطر است که وقار، نجابت، کم حرفی، بی حاشیه گی، خلوت گزینی و احتیاط پرهیزکارانه به آقای بهبودی گرد هم آمده است.

وی در ادامه گفت: به باور من تحقق ادبیات انقلاب اسلامی دور از دسترس نیست و شخصیتی مانند آقای بهبودی در پدیدآوردن این رویکرد تاثیر موسسانه داشته است.

کمره ای همچنین فعالیت های ژورنالیستی بهبودی را دارای خاصیت بی تاثیر ماندن در مقابل گذر زمان دانست و در ادامه به کتاب «شرح اسم» اشاره کرد و افزود: با نگاه عالمانه و منصفانه می شود در این کتاب همه چیز را دید و به نظر من این کار نقطه اوجی است در توان قلمی و تشخیص تاریخی آقای بهبودی و تطبیق آن با ادبیات.

حجت الاسلام خزاعی رئیس موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی نیز در این مراسم در سخنانی عنوان کرد: آقای بهبودی از پیشقراولان تاریخ نگاری در کشور هستند و به نظرم می توان ایشان را صاحب سبک، موسس و چهره ماندگار در این حوزه دانست.

وی در ادامه از تالیف کتاب دیگری از سوی هدایت الله بهبودی با موضوع زندگی و زمانه حضرت امام خمینی(ره) خبر داد که به گفته وی در سال آینده رونمایی خواهد شد.

آخرین سخنران این مراسم نیز هدایت الله بهبودی بود.

وی در این مراسم در بخشی از یادداشتی که به این مناسبت تهیه کرده بود، عنوان کرد: آدم هایی چون من که اسم آنها از خودشان بزرگتر شده است با گرفتاری مطلا شدن مس وجودشان همراه هستند. این مراسم پیش از آنکه و بیش از آنکه برای من باشد به دلیل دلدادگی به کتاب «شرح اسم» تشکیل شده است. «شرح اسم» اما صاحب اسمی دارد که اگر هر اسم دیگری جای آن بود مبدل به کتابی معمولی می شد. این کتاب مدیون قهرمانش است نه نویسنده آن.


منبع: مهر