تبیان، دستیار زندگی
یک منوی پیشنهادی برای جشنواره فیلم فجر که پیش رو است، آنچه در سی و دومین دوره جشنواره موسیقی فجر گذشت و....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استقبال از فجر

یک منوی پیشنهادی برای جشنواره فیلم فجر که پیش رو است، آنچه در سی و دومین دوره جشنواره موسیقی فجر گذشت و....

بخش سینما تلویزیون تبیان

استقبال از فجر

سینما تلویزیون

شادی های بعد از جایزه

در جشن و جشنواره های مهم سینمایی ما كمتر سینماگری است كه خالق لحظات خاص بعد از دریافت جایزه شود. عموما از یك الگوی كلیشه ای بهره می برند ؛یا می گویند هول شده ام و بعد از همه تشكر می كنند یا در نهایت آرامش آیین سپاس از همه را بجا می آوردند. در این میان نوید محمد زاده یك استثنا است ؛ او در جشنواره سال پیش فجر با رفتاری از پیش طراحی شده و غیر كلیشه ای شادی اش را نشان داد و در جشن حافظ هم شمه ای دیگر از توانایی اش در ارائه خوشحالی به رخ كشید. در آستانه سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر چند شادی بیادماندنی سینماگران پس از دریافت جایزه را مرور کرده ایم.

منوی پیشنهادی برای جشنواره فجر

این یک پیشنهاد است برای آن ها که می خواهند فیلم های جشنواره سی و پنجم فجر را به شکل گزینشی تماشا کنند.

داستان پوشش زنان در سینما

با تصویب قانون حجاب نوع پوشش در فیلم های سینمایی متاثر از شرایط اجتماعی تغییر کرد؛ تغییری که همچنان محل بحث است و هر از گاهی به یک موضوع مسأله ساز تبدیل می‌شود؛ نزدیک ترین اش هم مربوط به «کاناپه» کیانوش عیاری است که بخاطر نوع پوشش زنان و استفاده از کلاه گیس از جشنواره فجر کنار گذاشته شده است. در این گزارش ، با تکیه بر دیدگاه منتقدان سینمایی مروری داریم بر پوشش زنان در فیلم های سینمایی ، تغییراتی که در دوره های مختلف داشته و نظرات مختلفی که در مورد نحوه نمایش تصویر زنان در فیلم های سینمایی مطرح شده است.

دوئل جدیدی و هنرمندان

عالم سیاست، ورزش، فرهنگ و هنر و... پدیده هایی است که هر کدام بخشی از بار فضای رسانه ای مجازی را به دوش می کشند تا رفتارها، اظهارات و اقدامات عجیبشان نقل محافل شود.

پایداری

درسی شیرین برای تحول تا عبودیت

«احمد خنجری قمی» از جامعه پزشکانی است که سال‌های نوجوانی خود را در جبهه‌ها گذرانده و امروز به‌عنوان یک پزشک مدرس «علوم و معارف دفاع‌مقدس» مشغول فعالیت است.

نامه من به یک شهید

سال ۹۲ بود که شورای عالی انقلاب فرهنگی ۲۲ اسفند را روز «روز بزرگداشت شهدا» نام‌گذاری کرد تا به‌طور ویژه به مقام شهدا توجه شود؛ هرساله نیز تدابیری توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران به همین مناسبت انجام می‌شود. امسال نیز «جشنواره ملی نامه‌ای به یک شهید» را برگزار می‌کند.

شهادت پس از عملیات

پنجم بهمن ۱۳۶۵ و پس از عملیات کربلای ۵ با انفجار خمپاره‌ای «علیرضا آزمایش» فرمانده گردان حزب‌الله لشگر ۵ نصر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به شهادت رسید.

افتخار فرزند شهید به شهدای آتش‌نشان

ای شیرمردان شجاع من افتخار می‌کنم که جان مردم را در حادثه پلاسکو نجات دادید. این جمله دردانه شیر مردی است که در وصیت‌نامه خود می‌نویسد: «به یاد داشته باشیم که خط سرخ شهادت خطی است که بهترین بندگان خدا آر آن عبور کرده‌اند.»

تجلیل از چهار مدافع حرم

آئین تجلیل از خانواده چهار شهید مدافع حرم در فرهنگسرای رازی برگزار می‌شود.

هنر

واکنش دنیای هنر به واقعه پلاسکو 

خبر فروریختن اولین برج تجاری بزرگ تهران و در پی آن جان سپردن آتش نشانان عزیزمان قلب ملت ایران را فشرده کرد. جامعه هنری نیز به نوبه خود به این واقعه واکنش نشان داد.

تحلیل نقش نگاره اداد در هنر بین النهرین

اداد در اساطیر و افسانه های بین النهرین، خاصه در بابل و اکد، خدای طوفان و باران زمستانی است. با توجه به نگرشهای عصر باستان، این ایزد در بسیاری از آثار برجای مانده از بین النهرین تجسم تصویری داشته و از آنجا که در حوزه تخصصی هنر شناخت این دست از اساطیر لازم است به آن خواهیم پرداخت.

رموز اسب آبی در معبد ادفو

یکی از معابد مصری که امروزه باقی مانده، معبدی به نام ادفو است. این معبد با نقش برجسته هایی بی شمار تزئین شده. یکی از نقوش اسب آبی است که طی چند صحنه کشته می شود. اما اسب آبی نماد چیست؟

موسیقی های تازه

در هفته ای که گذشت، اختتامیه جشنواره فجر و حادثه پلاسکو مهمترین اخبار روز بود. هنرمندان بسیاری برای این فاجعه خواندند.

نگاهی به آخرین دوره جشنواره موسیقی فجر

سی و دومین دوره جشنواره موسیقی فجر جمعه گذشته به کار خود پایان داد. در طول یک هفته ای که این جشنواره در حال وقوع بود، حاشیه و اتفاق کم نداشت؛ از لغو بعضی اجراها گرفته تا فوت آیت الله هاشمی رفسنجانی و حادثه پلاسکو، همه و همه بر این دوره تاثیراتی داشتند.

کتاب و ادبیات

عروج قهرمانان از پلاسکو تا بهشت 

واکنش اهالی فرهنگ و ادب به حماسه جان فشانی آتش نشان ها.

رونمایی از دیوان اشعار اخوان ثالث

دیوان اشعار مهدی اخوان ثالث برای نخستین بار پس از ۲۷ سال منتشر شد.

تاسیس کانون نویسندگان زن مسلمان

سارا عرفانی از تاسیس «کانون بانوی فرهنگ؛ نویسندگان زن مسلمان» خبر داد.

ترسناک‌ترین داستان‌های جهان در یک کتاب

کتاب «وقتی که شهر خفته است» (داستان‌های کوتاه ترسناک از نویسندگان قرن بیستم) توسط انتشارات مروارید منتشر شد.

 «گلستان یازدهم» تلاشی برای الگو دهی به نسل امروز

کتاب «گلستان یازدهم» نوشته بهناز ضرابی‌زاده که دربردارنده خاطرات زهرا پناهی‌روا، همسر شهید علی چیت‌سازیان از فرماندهان دوران دفاع مقدس است، روز گذشته با حضور خانواده این شهید و جمعی از مدیران فرهنگی و نویسندگان ادبیات پایداری رونمایی شد.