تبیان، دستیار زندگی
د) همایش بین المللی «شیخ احمد قمی و نقش او در فرایند تحولات و مناسبات 400 ساله ایران و تایلند» در بانکوک برگزار شد. به گزارش مهر، .در این همایش دو روزه که در سوم و چهارم آذرماه توسط نمایندگی فرهنگی ایران در تایلند برگزار ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همایش شیخ احمد قمی مبلغ و مروج مذهب جعفری در آن سوی آسیا (سیام = تایلند)

همایش بین المللی «شیخ احمد قمی و نقش او در فرایند تحولات و مناسبات 400 ساله ایران و تایلند» در بانکوک برگزار شد.

به گزارش مهر، .در این همایش دو روزه که در سوم و چهارم آذرماه توسط نمایندگی فرهنگی ایران در تایلند برگزار شد، مقالاتی از طرف اندیشمندان ایرانی و تایلندی و برخی دیگر از کشورها ارائه شدند.

رحیم مشاعی ، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری هم طی سخنانی با اشاره به نقش سازنده شیخ قمی، او را مؤسس نهاد شیخ الاسلام و مروج مذهب شیعی در سرزمین بودایی تایلند دانست.

همچنین معاون وزیر آموزش و پرورش تایلند در سخنانی به تشریح نقش شیخ احمد در ترویج فرهنگ و هنر ایرانی و تأثیر شگرف آن در رشد و شکوفایی آیوتا پرداخت.

دکتر چولپس پزنگ استاد و باستانشناس تایلندی با نمایش اسناد و مدارک تاریخی به تشریح خدمات فرهنگی و علمی شیخ احمد در حکومت سیام و تأثیر گذاری او در عرصه های هنری، معماری، زبان و اجتماعی بویژه در دربار حاکمان وقت پرداخت.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در ادامه عماد افروغ رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس حضور مقتدرانه شیخ احمد قمی را عامل گسترش مذهب شیعه و ارتقاء جایگاه مسلمانان و نشر زبان فارسی دانست.

دکتر ول لوپ معاون استاندار بانکوک نیز شیخ احمد قمی را یکی از اسطوره های تاریخی و مشترک دو کشور دانست.

در حاشیه این همایش آثار نقاشی ، کتب و اسناد کتابخانه ملی تایلند و تمبر مشترک ایران و تایلند به مناسبت چهارصدمین سال روابط فرهنگی دو کشور از سوی شرکت پست تایلند تهیه و در معرض دید علاقه مندان قرار گرفتند.