تبیان، دستیار زندگی

دلایل ترسناک درد مفاصل

اگر مفصل شما درد می‌کند، بدون اینکه دلیل آن را بدانید و یا علائم عجیب و غریبی همراه با درد مفاصل مشاهده می‌کنید، باید سریعا پیگیر یافتن علت آن باشید. در موارد نادر، درد مفاصل نشان‌دهنده‌ی بروز یک مشکل جدی در بدن مانند یک بیماری مسری جنسی و یا یک اختلال خود ایمنی است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آرتروز

آرتریت عفونی

اگر جایی از بدنتان زخمی‌شود و آن را به خوبی تمیز نکنید، در صورتی که زخم نزدیک مفصل باشد، می‌تواند توسط باکتری هایی مانند استافیلوکوکوس اورئوس و یا استرپتوکوک آلوده شود و باعث آرتریت عفونی گردد. اگر متوجه ورم شدید و درد در ناحیه مورد نظر و تب و لرز گشتید، باید علت آن را پیگیری کنید.

شایع‌ترین مفصلی که آسیب می‌بیند، مفصل زانو است، اما باسن، مچ پا و مچ دست نیز آسیب پذیرند. در صورت ابتلا به این مشکل، ممکن است به  آنتی‌بیوتیک داخل وریدی  نیاز پیدا کنید. همچنین ممکن است نیاز باشد پزشک چرک مفصل را تخلیه کند. آرتریت سپتیک یا عفونی در صورت عدم درمان، می‌تواند به عفونت تمام بدن منجر شود که کشنده است.

نقرس

پروتئین خیلی زیاد در بدن می‌تواند مفصل را دچار مشکل کند. اگر شما بیش از حد پروتئین مصرف کنید، بدن تان اسیداوریک بسیار زیادی تولید می‌کند که بخشی از آن دفع نمی‌شود. این مسئله باعث یک واکنش التهابی شدید می‌شود که به آن نقرس می گویند و یکی از دردناک ترین انواع آرتریت است. علائم نقرس مانند گرما، ورم، قرمزی، و درد شدید مفصل است که معمولا ابتدا به انگشت شست پا و سپس سایر مفاصل انتشار پیدا می‌کند.

تنها عامل خطر نقرس، مصرف بیش از اندازه ی پروتئین نیست. مصرف بیش از حد الکل و نوشیدنی های شیرین، کم آبی بدن و یا مصرف داروهای خاص (مانند مسدودکننده‌های بتا) نیز می‌توانند سبب نقرس حاد شوند. وزن بیش از حد بدن هم یکی دیگر از عوامل خطر است.

سیستم ایمنی بدن افراد مبتلا به لوپوس، بیش از حد فعال است که به اشتباه می‌تواند مفاصل و همچنین پوست، خون، کلیه ها و اندام های دیگر را هدف قرار دهد. همراه با ورم و درد مفاصل، ممکن است یک راش پروانه‌ای شکل در سراسر گونه نیز مشاهده گردد

 

بیماری لایم

بیماری لایم نوعی عفونت است که از طریق نیش نوعی کنه به انسان منتقل می‌شود. این کنه ها از طریق مکیدن خون انسان، این عفونت را وارد جریان خون می کنند. علائم اولیه شامل خستگی، تب، سردرد و در بسیاری از موارد راش های پوستی بزرگ است. با این حال اگر شما در منطقه‌ی بومی این بیماری زندگی نمی‌کنید، تشخیص آن کمی مشکل خواهد بود.


همچنین ممکن است سفتی گردن و درد دست و پا را نیز تجربه کنید. با گذشت زمان ممکن است قلب و سیستم عصبی نیز تحت تاثیر قرار بگیرند.اگر بیماری لایم در شما تشخیص داده نشود و درمان لازم صورت نگیرد، باکتری عامل این بیماری می‌تواند به مفاصل شما به ویژه زانوها راه پیدا کند.

سل پوستی (لوپوس)

اگر این اختلال خودایمنی درمان نشود، می‌تواند تمام مفاصل را تخریب کند. سیستم ایمنی بدن افراد مبتلا به لوپوس، بیش از حد فعال است که به اشتباه می‌تواند مفاصل و همچنین پوست، خون، کلیه ها و اندام های دیگر را هدف قرار دهد. همراه با ورم و درد مفاصل، ممکن است یک راش پروانه‌ای شکل در سراسر گونه نیز مشاهده گردد. اما علائم در افراد مختلف متفاوت می باشد. ریزش مو، مشکلات تنفسی، مشکلات حافظه، زخم دهان و خشکی چشم و دهان  نیز می‌توانند از نشانه‌های لوپوس باشند.

سوزاک

این بیماری مقاربتی نه تنها اندام تناسلی را تحت تاثیر قرار دهد، بلکه می‌تواند به مفاصل شما نیز حمله کند و یک بیماری دردناک به نام آرتریت گنوکوکی ایجاد کند. این بیماری بر زنان بیشتر از مردان تاثیر می گذارد و شگفت آور اینکه در میان دختران نوجوان که از لحاظ جنسی فعال هستند شایع تر است.

اگر به این بیماری دچار شوید، مفصل متورم، داغ و قرمز را همراه با سایر علائم بیماری سوزاک (شامل احساس سوزش هنگام ادرار، ترشحات تناسلی مرد و یا افزایش ترشحات واژن) می‌توانید مشاهده کنید.

آرتریت روماتوئید

آرتریت روماتوئید یک اختلال خودایمنی است و بیشتر زنان را درگیر می‌کند (حدود 75 درصد مبتلایان زن هستند). مسئله نگران کننده مشاهده این بیماری در افراد جوان است. متاسفانه گاهی مادران جوانی دیده می‌شوند که با یک التهاب مفصلی بسیار بد در دست‌شان ناچار به مراقبت از نوزادان خود نیز هستند.

مفاصل متورم و احساس خشکی مفاصل بعد از بیدار شدن از خواب در صبح از علائم آرتریت روماتوئید هستند. همچنین ممکن است خستگی، تب و یا کاهش وزن بی‌دلیل نیز مشاهده شود.

البته نمی‌توان همه دلایل درد مفاصل را به طور کامل رفع کرد، اما همه آن‌ها را می توان درمان نمود. برخی از آن‌ها با مصرف یک دوره آنتی‌بیوتیک و سایر داروهای تجویزی درمان خواهند شد و برخی دیگر به مرور زمان خود به خود رفع می‌شوند. 

اما هر درد طولانی در مفاصل حتما دلیل محکمی دارد که باید توسط پزشک بررسی و شناسایی شده و مراقبت های اولیه انجام بگیرد. پزشک احتمالا شما را به یک روماتولوژیست و یا دکتر متخصص آرتروز ارجاع می‌دهد تا مطمئن شود که تشخیص درست بوده یا نه.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.