تبیان، دستیار زندگی
باید به جبران تهاجم سال 2003 به عراق که به حکومت صدام پایان داد نفت عراق را در اختیار خود می گرفتیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راه حل ترامپ برای نابودی داعش در عراق!

باید به جبران تهاجم سال 2003 به عراق که به حکومت صدام پایان داد نفت عراق را در اختیار خود می گرفتیم.

فرآوری: آزاده مرنی -بخش سیاست تبیان

راه حل ترامپ برای نابودی داعش در عراق!

آمریکا سال هاست که با جنگ افروزی در عراق و دیگر کشورهای منطقه زمینه ی ناامنی و عدم ثبات را ایجاد نموده و قریب به 17 سال است با دخالت در امور داخلی کشور عراق مشکلات جدی و متعددی را برای دولت و مردم این کشور به وجود آورده اند که با گذشت سال ها از آغاز جنگ آمریکا در عراق؛ هنوز هم این پس لرزه های، روند سیاست های این کشور را با اختلالاتی جدید همراه کرده است.

جبران تهاجم سال 2003 آمریکا به عراق

اخیرا "دونالد ترامپ" رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در سخنرانی خود برای مقامات سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) اشاره کرد که آمریکا باید به جبران تهاجم سال 2003 به عراق که به حکومت صدام پایان داد نفت عراق را در اختیار خود می گرفت.

امروزه روابط آمریکا و تروریست ها بالاخص گروه تروریستی داعش، امری پیچیده و دور از ذهن نیست و چنانچه با افشای برخی حمایت های مالی و نظامی دولتمردان آمریکایی از تروریست های داعش؛ سخن از مبارزه با تروریسم از زبان آنها باعث بدبینی بیش از پیش جهانیان به دولت آمریکا شده است .

وی همچنین اشاره کرده بود که گرفتن نفت عراق از طریق حذف منبعی برای تامین مالی گروه (تکفیری صهیونیستی) داعش از قدرت گرفتن این گروه جلوگیری می کرد.

واکنش نخست وزیر عراق به اظهارات جنجالی ترامپ

حیدر العبادی نخست وزیر عراق در واکنش به اظهارات اخیر دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا که گفته بود اگر نفت عراق را نگه می داشتیم ، داعشی در کار نبود، تصریح کرد: نفت عراق تنها متعلق به مردم این کشور است و هر کسی خلاف این را گفته باشد، سخنانش کاملا مردود است. العبادی تصریح کرد، گمان نمی کنم مسئولی در جهان یافت شود که ادعای چیزی را داشته باشد که به وی تعلق ندارد.

عبادی با تاکید بر اینکه هیچ نیروی خارجی در خاک عراق علیه داعش حضور ندارد، افزود: از آن جایی که جامعه جهانی خطر تروریسم را به خوبی درک کرده است، تلاش های زیاد منطقه ای و جهانی در حمایت از عراق صورت گرفت.

وی درخصوص اسلام حاکم بر عراق نیز گفت: ما اسلام تندرو نداریم، اما برخی هستند که چهره اسلام را مخدوش کرده اند و این کاملا مردود است.

نخست وزیر عراق همچنین با اشاره به این که دولت جدید آمریکا پیام هایی به مقام های عراقی ارسال کرده است که از افزایش حمایت واشنگتن از بغداد حکایت می کند، تاکید کرد: علاوه بر تداوم حمایت های آمریکا در دوره جدید، این پشتیبانی ها، جنبه های مختلفی خواهد داشت.

ترامپ چند روز پیش گفته بود که درصدد است برای مبارزه با تروریسم و ریشه کن کردن آن ائتلافات جدیدی را پایه ریزی کند. اگر ما نفت عراق را نگه می داشتیم، خبری از داعش در این کشور نبود.

سخنان العبادی درحالی مطرح می شود که وی چند روز پیش از آزاد سازی کامل محله های شرقی موصل خبر داده بود. عملیات موسوم به آزادسازی موصل روز 26 مهرماه (17 نوامبر) با فرمان حیدر العبادی نخست وزیر عراق به صورت رسمی آغاز شد.

روابط آمریکا و تروریست ها

در این میان باید توجه داشت که امروزه روابط آمریکا و تروریست ها بالاخص گروه تروریستی داعش، امری پیچیده و دور از ذهن نیست و چنانچه با افشای برخی حمایت های مالی و نظامی دولتمردان آمریکایی از تروریست های داعش؛ سخن از مبارزه با تروریسم از زبان آنها باعث بدبینی بیش از پیش جهانیان به دولت آمریکا شده است که البته امید آن می رود تا با اِعمال سیاست های جدید آمریکا (دولت جدید ایالات متحده) این روند با اصلاحات عمده ای همراه گردد زیرا یکی از بزرگترین شعارهای انتخاباتی دونالد ترامپ مبارزه با داعش بوده است.

منابع : خبرگزاری ایرنا / شبکه خبر / خبر فارسی