تبیان، دستیار زندگی
اخیرا نیز سه سناتور آمریکایی طرحی برای وضع تحریم های غیرهسته ای علیه ایران معرفی کرده اند. تاد یانگ ، مارکو روبیو و جان کورنین سه سناتور جمهوری خواه هستند که طرحی موسوم به تحریم های غیرهسته ای ایران را برای وضع تحریم های مالی و اقتصادی علیه ته
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موج جدید تحریم های غیر هسته ای

اخیرا نیز سه سناتور آمریکایی طرحی برای وضع تحریم‌های غیرهسته‌ ای علیه ایران معرفی کرده ‌اند. "تاد یانگ" ، "مارکو روبیو" و "جان کورنین" سه سناتور جمهوری‌ خواه هستند که طرحی موسوم به "تحریم‌های غیرهسته ‌ای ایران" را برای وضع تحریم‌ های مالی و اقتصادی علیه تهران ارائه کرده ‌اند.

فرآوری:آزاده مرنی -بخش سیاست تبیان

موج جدید تحریم های غیر هسته ای

موضوع تحریم ها ی جهانی علیه جمهوری اسلامی ایران ، امر جدید نیست اما تمدید های مکرر و همچنین بهانه تراشی های واهی برای اِعمال تحریم های همه جانبه موضوعی است که طی یک دهه اخیر شدتی بیش از پیش به خود گرفته است. در واقع دولت آمریکا معتقد است حفظ تحریم‌ها برای جلوگیری از گسترش نفوذ ایران در خاورمیانه ضروری است.

در این راستا اخیرا نیز سه سناتور آمریکایی طرحی برای وضع تحریم‌های غیرهسته‌ ای علیه ایران معرفی کرده ‌اند. "تاد یانگ" ، "مارکو روبیو" و "جان کورنین" سه سناتور جمهوری‌ خواه هستند که طرحی موسوم به "تحریم‌های غیرهسته ‌ای ایران" را برای وضع تحریم‌ های مالی و اقتصادی علیه تهران ارائه کرده ‌اند.

قانونگذاران مجلس سنا با متهم کردن ایران به حمایت از تروریسم ، نقض حقوق بشر و پیگیری اهداف تهدیدآمیز در برنامه موشکی هدف از طرح تحریمی جدید خود را مقابله با این اقدامات تهران عنوان کرده‌اند.

این قانون که زیربنای تحریم‌های یک ‌جانبه آمریکا علیه ایران به شمار می‌آید، اولین بار در سال 1996 با هدف جلوگیری از سرمایه‌گذاری کلان خارجی در بخش نفت و گاز ایران تصویب شد و از آن زمان یک بار در سال 2006 تمدید شده است.

یانگ در بیانیه ‌ای گفت : این طرح تبعاتی جدی به ایران تحمیل کرده و روشن خواهد کرد که روزهایی که فعالیت‌های تروریستی و موشکی ایران با پاسخی فراتر از بیانیه از جانب واشنگتن رو به رو نمی‌شد، به پایان رسیده ‌اند.

این سه تن کیستند؟

"تاد یانگ" (Todd Young) ؛ او نماینده حوزه انتخابیه نهم ایندیانا از حزب جمهوری‌خواه ایالات متحده آمریکا در مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا بود که برای نخستین‌بار در ۷۵ ژانویه ۲۰۱۱ میلادی به‌عضویت این مجلس درآمد. یانگ با پیروزی بر ایون بای، در انتخابات ۸ دسامبر ۲۰۱۶ جانشین دن کوتس به عنوان سناتور ایالات متحده از ایندیانا شد.

"مارکو روبیو" (Marco Antonio Rubio) ؛ سناتور ایالت فلوریدا در سنای ایالات متحده آمریکا از حزب جمهوری خواه است که برای نخستین ‌بار در ۳ ژانویه ۲۰۱۱ به ‌عضویت این مجلس درآمد. روبیو مدافع حضور فعال تر آمریکا در امور جهانی و "یک نقش قدرتمند برای آمریکا در مقابله" با ایران، روسیه و کره شمالی است.

"جان کورنین" (John Cornyn) ؛ سناتور ارشد ایالات متحده از ایالت تگزاس است. وی دومین مقام عالی رتبه حزب جمهوری خواه در سناست. وی از دانشگاه ویرجینیا دارای مدرک فوق دکترای حقوق می ‌باشد.

تحریم های جدید آمریکا علیه ایران

قانونگذاران مجلس سنای آمریکا روز یازدهم آذر با 99 رأی مثبت و بدون هیچ رأی مخالف طرح تمدید 10 ساله قانون تحریم‌های ایران را تصویب کرده بودند. این طرح برای برای تبدیل شدن به قانون به باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا ارسال شد.

این قانون که زیربنای تحریم‌های یک ‌جانبه آمریکا علیه ایران به شمار می‌آید، اولین بار در سال 1996 با هدف جلوگیری از سرمایه‌گذاری کلان خارجی در بخش نفت و گاز ایران تصویب شد و از آن زمان یک بار در سال 2006 تمدید شده است. قانون تحریم‌های ایران پایان سال جاری میلادی ، منقضی می‌شود. اگرچه رئیس جمهور آمریکا این تحریم‌ ها را امضا نکرد اما اجازه داد بدون امضای وی تمدید تحریم‌ها علیه ایران به قانون تبدیل شود.

اما در این میان طرح تحریم های غیرهسته‌ ای علیه ایران از سوی سه سناتور آمریکایی و با استناد به دلایل واهی نقض چندباره ی توافق نامه هسته ای ایران و گروه 1+5 است که بی تردید با واکنش قاطعانه ی دولتمردان ایران اسلامی همراه خواهد شد.

منابع : خبرگزاری فارس / باشگاه خبرنگاران جوان / جام جم