تبیان، دستیار زندگی
مقالات خواندنی گروه دین در هفته ای که گذشت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هشدار برای پدیده ای جدید تا ایثار در آتش!

مقالات خواندنی گروه دین در هفته ای که گذشت.

گروه دین تبیان
خون بازی،ایثار،آتش

هشدار برای پدیده ای جدید !  

سخن از نوجوانانی (خصوصاً دختران) است که به تازگی، به آسیب رساندن به بدن خود با تیغ و ایجاد خراش‌های عمیق بر روی دست خود روی آورده‌اند. چرا باید چنان از تربیت نسل جوان و نوجوان خود به قدری غافل باشیم که چنین رفتارهای خودآزارانه و خشنی را از سوی آنها شاهد باشیم.

احكام صندوق های قرض الحسنه غیر رسمی !  

تأسیس صندوق های وام و قرض الحسنه خانوادگی، اشکال ندارد، لیکن گذاشتن پول به قصد وام گرفتن جایز نیست و اگر کسی به قصد اینکه وام بگیرد در صندوق عضو شود، گرفتن وام حکم ربا را دارد و جایز نیست. اما اگر به قصد اینکه صندوق تقویت شود و کسانی که نیاز به پول دارد از آن استفاده کند بگذارد، و بعدا برای خودش هم وام بدهند؛ اشکال ندارد.

پاداش میلیاردی به آتش نشانان فداکار  

حادثه غم‌انگیز آتش ‌سوزی ساختمان پلاسکو که موجب شهادت و مصدومیت تعداد زیادی از نیروی‌های شجاع، فداکار و مخلص آتش‌نشانی تهران را به دنبال داشت، نه تنها موجبات ناراحتی و تأسف تهران بزرگ را فراهم کرد، بلکه ایران اسلامی را به سوگ و ماتم نشاند.

ایثار،فراموش ،مرگ

بیماری مزمن به نام "فراموشی"  

چرا این قدر غریب؟! اگر همیشه آتش ها را نشانده اند، امّا این بار، آتشی در دل هر ایرانی به پا کرده اند که بوی دودش چشم و دل هر انسان باوجدانی را غرق اشک و خون می کند. به راستی چرا باید، الآن بشناسیم قدر و قیمت این جانفشانی را؟ چرا الآن باید آتش این علاقه ها از زیر خاکستر غفلت زبانه بکشد؟

لباسی که به انسان زینت می بخشد!      

در مواردی حیا؛ پسندیده و رفتاری عاقلانه است؛ مانند حیای از خود، حیای از خدا و فرشتگان، حیا از دست‌درازی پیش مردم، حیا از عیب و خلاف‌کاری در طول عمر و حیا در روابط نامحرمان. اما در مواردی حیاورزیدن بجا و پسندیده نیست؛ مانند حیا در بیان حق یا در بیان احکام شریعت، حیا در ترک اعمال نیک یا در آموختن علم، حیا در عذر خواهی و... به هر حال باید به این فضیلت اخلاقی در تمام ابعادش توجه شود که چنین توجهی موجب پاکسازى فرد و جامعه می‌گردد.

«ترس» را بترسانید!!   

اگر در ملّتى، فرهنگ «شهادت طلبى» زنده شود، و ترس از مرگ از میان برود، هرگز سُستى و زبونى و گریز از مسئولیّت ها، دامنگیر آن ملّت نخواهد شد.

نه از دینداری مردم خوشحال شوید و نه از بی ایمانی آن ها مأیوس! 

نه از استقبال مردم هیجانى شویم كه؛ درختانى كه زود گل مى‏كنند سرما مى‏خورند و نه از كسانى كه دیر تصمیم مى‏گیرند مأیوس شویم كه ایمان باید بر اساس فكر و انتخاب احسن باشد.

معالجه ی مرضی به نام آرزوهای طولانی!! 

امام حسن علیه السلام: مرگ، بزرگ ترین شادی است که به مؤمنان می رسد؛ زیرا از سرای رنج و بدبختی به نعمت جاویدان منتقل می شوند و بزرگ ترین هلاکتی است که بر کافران می رسد» (میزان الحکمه، ص 5669، ح 19105)

راه هایی برای بخشیده شدن گناهان ! 

انسان باید مراقب باشد که ارزش خویش را حراج نکند و به کمتر از بهشت راضی نشود. ولی از آنجا که انسان غفلت می‌کند و هدف شیطان نیز جهنمی کردن اوست؛ به جز معصومان کسی نیست که دچار گناه نشود. گناهانی که باید بخشیده شوند تا انسان بهشتی شود. البته که هر گناهی بخشیدنی نیست. پس باید این نوع گناهان را شناخت و با فراهم آوردن کارهایی برای بخشیده شدن، گذرگاهی مطمئن برای بهشتی شدن خویش آماده کرد.

یک راه ساده برای شاد کردن اهل بیت(علیهم السلام)   

امام علی علیه السلام فرمودند: ای كمیل! خانواده ات را فرمان ده كه روزها به دست آوردن بزرگواری و شب‌ها در رفع نیاز خفتگان بكوشند. سوگند به خدایی كه هر صدایی را می شنود!  هر كس دلی را شاد كند خداوند از آن شادی لطفی برای او قرار دهد كه به هنگام مصیبت چون آب زلالی بر او باریدن گرفته و تلخی مصیبت را بزداید. « نهج البلاغه،حکمت257»

فرق جاهل قاصر و جاهل مقصر  در احکام چیست؟  

ملاك التفات داشتن و احتمال بطلان و شكِ در صحت و عدمِ صحت عمل است به این معنى كه اگر كسى احتمالِ بطلانِ عمل خاصى را بدهد و در صحتِ آن شك داشته باشد و در عین حال سؤال نكند، جاهلِ مقصّر محسوب مى شود و معذور نیست امّا اگر التفات و توجه به جهل خود نداشته باشد و احتمال بطلان ندهد و عمل را صحیح بداند، جاهل قاصر محسوب مى شود و معذور است.در هر عصر و زمانى تفسیر و تبیین مصادیق جاهل قاصر ، به عرف همان عصر مربوط مى شود.(بهجت، استفتائات، ج1، س52)

سرچشمه بسیاری از فضایل انسانی!  

ترس از خداوند، همانند خالی بر چهره بندگان مخلص خدا پدیدار است، به گونه ای که مردم از هیبت و وقار آنان می ترسند، پیامبر گرامی اسلام فرمود: «آنکه از پروردگار ترسید هر چیزی از او می ترسد و کسی که از غیر خدا بترسد، خداوند وی را از هر چیزی می ترساند.»

طول عمر ،امام زمان عج،امامت

راز طول عمر امام زمان (عجل الله تعالی فرجه)  

طول عمر حضرت مهدی علیه السلام همواره یکی از سوالات حوزه مهدویت می باشد. دلیل اصلی این پرسش ندیدن انسان با عمرهای طولانی و زندگی های کوتاه مدت اطرافیان مان است. در صورتی که نباید عمر حضرت را که اراده الهی بر طولانی بودن آن تعلق گرفته با عمر سایر انسان ها مقایسه کرد.

چگونه مرگ را یاد کنیم؟  

یاد مرگ مورد عنایت روایات است و شاید علت اصلی آن آثار و برکات تربیتی فراوانی باشد که یاد مرگ دارد. فهرستی از روایات بررسی شده که اگر انسان به یاد مرگ باشد چه برکات و چه ثمرات تربیتی دارد. به جهت همین آثار سازنده تربیتی یاد مرگ است که روایات توجه ویژه و خاصی به آن دارند.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.