تبیان، دستیار زندگی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کاشی‌کاری صحن حرم امام‌علی (ص) به سبک صفوی

جانشین معاونت فنی ستاد بازسازی عتبات عالیات از اجرای کاشی کاری صحن حضرت زهرا (س) در حرم امام علی (ع) خبر داد.

بخش هنری تبیان
کاشی‌کاری صحن حرم امام‌علی (ص) به سبک صفوی

«حامد امیری» با بیان این که کاشی‌کاری این صحن توسط استادکاران ایرانی و به همت خیران کشورمان درحال انجام است، افزود: با توجه به نما و شکل معماری داخل حرم مطهر علوی که مربوط به عصر صفوی است، تصمیم بر این شد که در طراحی و ساخت صحن و شبستان حضرت زهرا (س) نیز این الگوی ایرانی و اسلامی رعایت شود.

وی گفت: براساس این الگو، استفاده از کاشی‌های هفت رنگ، معرق و معقلی در نقاط مختلف بنا در دستور کار معماران و استادکاران ایرانی قرار گرفته است.

امیری با بیان اینکه نماکاری طرح با اتمام «سفت‌کاری‌ها» آغاز شده است، اظهار کرد: هم اکنون از بالاترین نقطه صحن حضرت زهرا(س) که نزدیک‌ترین فضا به گنبد و حرم قدیم یعنی فضای ۱+ و طبقه اول بخش زیارتی است، مراحل نماکاری آغاز شده و به دست استادکاران برجسته این رشته در حال اجرا است.

کاشی‌کاری صحن حرم امام‌علی (ص) به سبک صفوی

وی همچنین با بیان اینکه نماکاری توسط گروه‌هایی که تجربه اینگونه کارها در اماکن زیارتی ایران و اعتاب مقدسه را داشته‌اند، اجرا می‌شود افزود: در حال حاضر دو پیمانکار ایرانی مشغول هستند که یکی طبقه اول و حیاط داخلی و دیگری اجرای نمای فضاهای سرپوشیده و راهروهای رواق شمالی که به سمت بیرون و خیابان امام زین العابدین است را برعهده دارند.

جانشین معاونت فنی ستاد بازسازی عتبات در پروژه صحن فاطمه زهرا (س)، گفت: طول نماکاری طبقه اول حدود ۲۰۰ متر است که هم اکنون نیمی از آن به مرحله کاشی‌کاری رسیده و نیم دیگر در مرحله اجرای آجرنما و کاربندی‌ها ورسمی‌های رواق‌ها است.

وی اظهار کرد: در طبقه اول، حدود ۱۰ هزار و ۲۰۰ مترمربع فضای مسقف و ۴ هزارمتر مربع فضای روباز وجود دارد که عملیات اجرای سنگ کف فضای مسقف تقریبا به اتمام رسیده و سنگ‌کاری دیوارها در حال اجراست. همچنین عملیات آئینه‌کاری حدود ۲ هزار مترمربع از فضای مسقف به اتمام رسیده است.

کاشی‌کاری صحن حرم امام‌علی (ص) به سبک صفوی

امیری گفت: پیش‌بینی می‌شود تا یک ماه آینده عملیات نماکاری طبقه اول از بخش زیارتی طرح توسعه حرم مطهر علوی تکمیل شود و  اجرای کاشی‌های معرق و خطاطی آن نیز تا پایان امسال صورت گیرد.

وی ادامه داد: برای اجرای کاشی‌های معرق که آخرین مرحله از عملیات نماکاری است در مرحله انتخاب خطاط و تعیین آیات و احادیثی هستیم که باید روی کاشی‌ها نقش بسته شود.

کاشی «معقلی» که در این صحن اجرا شده، نوعی کاشی کاری است که با ساخت و تهیه کاشی با ابعاد بسیار کوچک و پهلوی هم قرار گرفتن این کاشی‌ها، کار معقلی صورت می‌گیرد.

کاشی‌کاری صحن حرم امام‌علی (ص) به سبک صفوی

تلفیق کاشی با آجر در نماسازی از انبساط و انقباض کاشی‌ها جلو گیری می‌کند. با این عمل، پریدن و خرد شدن لعاب کاشی به حداقل می‌رسد. انواع خطوط مستقیم در محورهای عمودی و افقی و گاه خطوط مورب با زاویه ۴۵ درجه و شطرنجی از نقوشی هستند که در کاشی کاری معقلی مورد استفاده قرار می‌گیرد و جلوه‌ای بی‌نظیر و روحانی به نما می‌بخشد.


منبع: روابط عمومی ستاد بازسازی عتبات عالیات