تبیان، دستیار زندگی
همزمان با ۱۵۰ سالگی انتشار اولین کتاب «مارک تواین»، قصه کودکانه ای که او برای دخترهایش گفته بود، برای نخستین بار به چاپ می رسد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انتشار داستان کودکانه «مارک تواین» برای اولین‌بار

همزمان با ۱۵۰ سالگی انتشار اولین کتاب «مارک تواین»، ‌قصه کودکانه‌ای که او برای دخترهایش گفته بود،‌ برای نخستین‌بار به چاپ می‌رسد.

بخش ادبیات تبیان
مارک تواین

«مارک تواین» نویسنده برجسته آمریکایی داستان‌های کودکانه زیادی را به نگارش درآورده، اما «دزدیدن شاهزاده اولیومارگارین» تنها اثر به‌جامانده از او در این حوزه است که به زودی برای اولین‌بار منتشر می‌شود.

سپتامبر امسال صدوپنجاهمین سالگرد انتشار اولین کتاب نویسنده «هاکلبری فین» است و به همین مناسبت ۱۶ صفحه دست‌نوشته‌ از «تواین» که مربوط به داستانی کودکانه است،‌ برای نخستین‌بار وارد چرخه چاپ می‌شود.

نام این اثر «دزدیدن شاهزاده اولیومارگارین» است و یک پژوهشگر در سال ۲۰۱۱، زمانی که در حال بررسی مدارک و اوراق موجود از «تواین» در دانشگاه کالیفرنیا بود، آن را کشف کرد.‌

«دزدیدن شاهزاده اولیومارگارین» قصه‌ای است که «مارک تواین» یک شب در سال ۱۸۷۹ در پاریس برای دخترانش تعریف کرد. این داستان درباره پسری است که می‌تواند با حیوانات حرف بزند و از آن‌ها می‌خواهد تا برای نجات شاهزاده‌ای ربوده‌شده به او کمک کنند.

با این که خالق «تام سایر» معمولا برای دخترانش قبل از خواب قصه می‌گفت،‌ به نظر می‌رسد این تنها نمونه‌ ثبت‌شده از آن داستان‌هاست. به همین علت چاپ اثر تازه کشف‌شده این نویسنده، از اهمیت بالایی برای اهالی دنیای ادبیات برخوردار است.

این داستان را «فیلیپ» و «ارین استد» که از چهره‌های مطرح ادبیات کودک آمریکا محسوب می‌شوند، تصویرگری کرده‌اند. «دابل‌دی» نیز انتشاراتی است که برای اولین‌بار آن را روانه بازار می‌کند. تاریخ انتشار این اثر ۲۶ سپتامبر اعلام شده. «تواین» سال ۱۸۶۷ درست در همین روز اولین کتاب خود را که یک مجموعه داستان کوتاه بود منتشر کرد.

«ساموئل لانگورن کلمنس» معروف به «مارک تواین» نویسنده و فکاهی‌نویس نام‌دار آمریکایی روز ۳۰ نوامبر ۱۸۳۵ در فلوریدای آمریکا متولد شد. او را بیش‌تر به ‌واسطه‌ رمان‌های «ماجراهای هاکلبری‌ فین» که هنوز جزو آثار بزرگ آمریکا محسوب می‌شود و همچنین «ماجراهای تام سایر» می‌شناسند. «تواین» در نویسندگی از «چارلز دیکنز» تأثیر گرفت و نویسندگان بسیاری مانند «کورت ونه‌گات»، «ارنست همینگوی» و «ویلیام فاکنر» از او تأثیر گرفتند.


منبع: ایسنا