تبیان، دستیار زندگی
2 نمایش خارجی جشنواره بین المللی تئاتر فجر با استقبال مخاطبان در سومین روز جشنواره به صحنه رفتند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نور و حرکت ژاپنی روی صحنه تئاترشهر

2 نمایش خارجی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با استقبال مخاطبان در سومین روز جشنواره به صحنه رفتند.

بخش سینما وتلویزیون تبیان

title

نمایش «سفید» از کشور ژاپن عصر سوم بهمن‌ماه در اولین نوبت اجرای خود از ساعت 17 در سالن اصلی تئاترشهر به صحنه رفت و اگرچه سالن به طور کامل پُر نشد، اما تشویق‌های تماشاگران در حین اجرا نشان از رضایت آن‌ها داشت.

«سفید» به کارگردانی کوکوونا کاری از گروه تئاتر «سیرو- اِی» و مبتنی بر حرکت و نور است که در روز چهارم جشنواره هم اجرا می‌شود.

این اثر 60 دقیقه‌ای در ابتدا از تعدادی از تماشاگران خواست تا با حضور روی صحنه ژست خاصی برای عکاسی بگیرند و پس از آن بخش‌های حرکتی اجرا به همراه نور که برای تئاتر ایران بیشتر به رخ کشیدن تکنولوژی دیجیتال بود آغاز شد.

استقبال از «من، سیزیف» بلغارستان


یکی دیگر از نمایش‌های خارجی روز سوم جشنواره نمایش «من، سیزیف» از بلغارستان بود که با زبان بلغاری داستان پوچی انسان را روایت می‌کرد و با استقبال زیاد تماشاگران ایرانی روبرو شد.

این اثر در بخش مسابقه بین‌الملل سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر فجر با حضور داوران در تالار قشقایی مجموعه تئاترشهر به صحنه رفت و با توجه به حضور بیش از ظرفیت سالن، عده‌ای هم بدون بلیت منتظر ورود به محل اجرا بودند.

«من، سیزیف» برگرفته از داستان اسطوره یونان است که از طرف خدایان یونانی محکوم می‌شود سنگ بزرگ و گردی را بالای قله کوهی ببرد. در این کار گوشه‌هایی از این افسانه نیز به نمایش گذاشته شد.

در این اثر کم دیالوگ که عروسکی هم در آن حضور داشت، به درخواست کارگردان تذکر داده شد که از عکسبرداری و تصویربرداری حتی با وجود داشتن مجوز خودداری شود. همچنین درخواست شد تا در حد امکان موبایل‌ها روشن نشود که به خاطر در اختیار قرار دادن ترجمه نمایش به صورت مکتوب، عده‌ای از تماشاگران خلاف این خواسته رفتار کردند و در طول نمایش بارها موبایل‌ها روشن شد تا با نور آن، متن ترجمه شده به فارسی خوانده شود.

این نمایش که کاری از گروه کارگاه عروسک بلغارستان است به کارگردانی و طراحی "وسلکا کونچوآ" توسط تنها بازیگر بلغاری آن "استویاندویچوو" که عروسک گردانی را هم انجام می داد، اجرا شد. موسیقی در کنار حرکات بازیگر، دیگر بخش این نمایش به شمار می‌آمد که اجرای آن با "هریستو ناملیو" بود.

"من، سیزیف" از بخش ملل در جشنواره امسال تئاتر فجر تنها یک اجرا داشت.
دیگر نمایش این روز «نیمروز اسکاتلند» براساس داستان "مکبث" ویلیام شکسپیر به کارگردانی ندا هنگامی بود که با ٣٠دقیقه تأخیر آغاز و با استقبال خوبی روبه رو شد.


منبع: ایسنا

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .