تبیان، دستیار زندگی
منافذ پوستی در سراسر بدن وجود دارند و یک مسئله بسیار طبیعی هستند، اما بزرگ شدن و نمایان شدن منافذ پوستی، یک امر غیر طبیعی است و از زیبایی صورت می کاهد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه منافذ باز پوست را محو کنیم؟

منافذ پوستی در سراسر بدن وجود دارند و یک مسئله بسیار طبیعی هستند، اما بزرگ شدن و نمایان شدن منافذ پوستی، یک امر غیر طبیعی است و از زیبایی صورت می‌کاهد. پوست صورت چرب‌ترین نقطه بدن است و منافذ آن نیز به همین دلیل بیشترین رشد را دارند و بیش از نقاط دیگر بزرگ می‌شوند و به چشم می‌آیند. در اینجا تعدادی از روش های خانگی و طبیعی رفع منافذ باز پوست را بیان می کنیم.

فرآوری : نیره ولدخانی - بخش سلامت تبیان

منافذ باز پوست صورت

بخور صورت

در ظرفی آب را جوش بیاورید. سپس روی سر خود یک حوله بیندازید و بالای بخار آب ظرف بگیرید. زمانی که پوست صورت شما شروع به عرق کردن کرد نشانه این است که منافذ پوست در حال بسته شدن هستند. این کار را دو بار در هفته انجام دهید. این بخور باعث می‌شود به سرعت گردوخاک و چربی پوست خارج شوند و منافذ بسته شوند.

همچنین بخور دادن پوست با برخی از گیاهان مانند گل ختمی، نعنا ، بابونه و رزماری در رفع منافذ باز پوست موثر است. هر یک از این گیاهان را باید نظیر چای دم کرده و در داخل یک کاسه ریخته و بخور دهید. بهتر است بطور چرخشی روزانه با هر یک از این گیاهان بخور دهید و این مواد را با هم ترکیب نکنید.

معمولا اگر به مدت 5 تا 10 دقیقه این بخور انجام شود، منافذ پوست تا حدودی بسته می‌شوند.

شستن صورت

شستشوی منظم روزانه صورت باعث می‌شود منافذ باز پوست کوچک‌تر شوند، زیرا این منافذ برای این به وجود آمده‌اند که آلودگی و چربی سطح پوست را بیرون برانند و وقتی شستشوی صورت می‌گیرد، دیگر نیازی نیست که منافذ این کار را انجام دهند.

به صورت خود آب بزنید و بعد با سرانگشتان، صورت را کمی ماساژ دهید تا آلودگی‌ها خارج شوند. سپس صورت خود را با آب بشویید و با یک حوله تمیز خشک کنید.

همچنین راه فوری برای رفع این منافذ، شستن صورت با آب سرد با دمای حدود 4 تا 5 درجه‌ی سانتی‌گراد است.

لایه‌برداری

علاوه بر شستشوی روزانه صورت، هفته‌ای دو مرتبه نیز لایه‌برداری پوست کنید. لایه‌برداری باعث می‌شود که سلول‌های مرده روی سطح پوست کنده شوند و پوست بتواند به طور طبیعی نفس بکشد.

گلاب هم برای بستن منافذ باز پوست و هم برای کنترل آکنه و پوست چرب موثر است. ابتدا صورت خود را بشویید و سپس کمی گلاب بر روی پوست صورتتان بمالید. بعد از آن لازم نیست صورت تان را بشویید

این کار را با یک دستمال تمیز انجام دهید. البته لایه‌برداری با ماسک‌های خانگی نیز می‌تواند مفید باشد، اما حتما بعد از لایه برداری، یک پارچه تمیز را به آرامی روی سطح پوست بکشید تا سلول‌های مرده جدا شوند.

ماسک جو دو سر برای لایه برداری ملایم پوست ، از بین بردن جوش های سر سیاه ، بستن منافذ باز پوست و کنترل چربی اضافی پوست به کار برده می شود. برای تهیه ماسک جو دوسر به پنج قاشق غذاخوری عسل ، دو قاشق غذاخوری پودر جو دوسر و دو قاشق غذاخوری شیر نیاز دارید. مواد را باهم مخلوط کرده و به مدت یک ساعت در یخچال نگهداری کنید. بهتر است ابتدا پوست را شست و بخور داد. سپس با این ماسک به صورت حرکت دایره ای صورت را ماساژ داد و پس از گذشت 15 تا 30 دقیقه بعد با آب سرد شستشو داد. تکرار یک یا دو بار در هفته مفید است.

گلاب

یکی از بهترین محلول های قابض یا تونرها برای پوست، گلاب است. گلاب هم برای بستن منافذ باز پوست و هم برای کنترل آکنه و پوست چرب موثر است. ابتدا صورت خود را بشویید و سپس کمی گلاب بر روی پوست صورتتان بمالید. بعد از آن لازم نیست صورت تان را بشویید.

کرم مرطوب کننده

گاهی اوقات به دلیل خشکی پوست و یا خشک بودن آب و هوا به خصوص در شب، منافذ روی پوست بزرگ‌تر می‌شوند. در این صورت با استفاده از یک کرم مرطوب کننده می‌توان رطوبت کافی برای پوست را تامین کرد و از بزرگ شدن منافذ جلوگیری نمود.

هر شب بعد از شستشوی صورت، مقداری کرم مرطوب کننده به روی پوست خود بمالید. چند مرتبه در هفته از ماسک‌های مرطوب کننده خانگی نیز می‌توان استفاده کرد و پوست را آبرسانی نمود تا خشک نشود.

آب مرکبات

آب مرکباتی نظیر لیمو، پرتقال و نارنج را با مقداری آب مخلوط کنید و به مدت 20 دقیقه روی پوست صورت قرار دهید.

برای استفاده از یخ، ابتدا آن را در یک تکه پنبه قرار دهید و سپس به مدت 10 تا 20 دقیقه روی پوست صورت خود بمالید که نتیجه آن بسته شدن منافذ پوست و خروج گردوغبار از داخل آن است

ویتامین ث موجود در آب مرکبات به طور موضعی به بازسازی کلاژن‌های پوست کمک می‌کند و این امر باعث بسته‌ شدن منافذ و شادابی صورت می‌شود.

البته توجه داشته باشید که میزان آب مرکبات را در آب زیاد نکنید و مستقیم به پوست صورت خود نمالید، چون خاصیت اسیدی دارند.

یخ

برای استفاده از یخ، ابتدا آن را در یک تکه پنبه قرار دهید و سپس به مدت 10 تا 20 دقیقه روی پوست صورت خود بمالید که نتیجه آن بسته شدن منافذ پوست و خروج گردوغبار از داخل آن است. ضمنا کمپرس یخ برای ورم پلک ها بسیار موثر است.

ماسک صورت

تعداد زیادی ماسک‌های کارخانه‌ای و همچنین ماسک‌های خانگی برای از بین بردن منافذ باز پوست وجود دارند که استفاده از آن‌ها بعد از بخور دادن به پوست، یکی از بهترین روش‌های درمان منافذ باز است. اگر وقت کافی هم ندارید، حداقل یک بار در هفته این کار را انجام دهید تا نتیجه خوبی بگیرید.

ماسکی ساده برای شفافیت و رفع منافذ باز پوست

یک قاشق غذاخوری روغن زیتون، یک قاشق چای‌خوری عسل، نوک قاشق چای خوری پودر زعفران و 5 قطره سرکه‌ی خانگی انگور را با یک‌دیگر مخلوط کنید تا ماسکی ایجاد شود. شب به هنگام خواب این ماسک را به صورت بمالید و صبح با آب ولرم پوست را بشویید. بسته به میزان نازکی پوست صورت هر فرد، میزان سرکه‌ی موجود در ماسک متغیر است. پوست‌های نازک باید از سرکه‌ی بسیار کم و پوست‌های ضخیم همان میزان دستور اولیه را استفاده کنند. میزان سرکه از یک قطره تا حداکثر 5 قطره برای هر نوع پوست متغیر است. البته سرکه همان عاملی است که سبب روشن شدن و شفافیت پوست می‌شود.

ماسکی ساده برای رفع جوش و منافذ باز پوست

یک قاشق مرباخوری آب لیموی تازه را با یک عدد سفیده‌ی تخم‌مرغ مخلوط کرده و به مدت 10 دقیقه بر روی پوست صورت خود قرار دهید. سپس با آب ولرم صورت را بشویید. وقتی هفته ای دو بار از این ماسک استفاده کنید نتیجه خوبی می گیرید. برای بهتر شدن اثر آن بعد از بخور دادن صورت، از آن استفاده کنید.


منابع:

جام نیوز

باشگاه خبرنگاران جوان

وبسایت دکتر گیتا فقیهی - متخصص پوست

حکیم تهرانی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.