تبیان، دستیار زندگی
این یک پیشنهاد است برای آن ها که می خواهند فیلم های جشنواره سی و پنجم فجر را به شکل گزینشی تماشا کنند
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رنجبر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

منوی پیشنهادی برای جشنواره فجر

این یک پیشنهاد است برای آن ها که می خواهند فیلم های جشنواره سی و پنجم فجر را به شکل گزینشی تماشا کنند.

احمد رنجبر - بخش سینما و تلویزیون تبیان
فیلم

* فراری

کارگردان: علیرضا داوودنژاد

بازیگزان: محسن تنابنده، ترلان پروانه، رضا کیانیان، سیامک صفری و رضا داودنژاد

این هم یک پیشنهاد ویژه برای کسانی که دوست دارند فیلمی درباره حال روز جوان های امروزی ببینید. بازیگر فیلم جدید علیرضا داود نژاد ترلان پروانه است که تا چند سال پیش نقش دختر بچه ها را بازی می کرد و بعد از چند نقش نوجوانانه حالا جوان اول فیلم «فراری» شده. او از شمال به تهران می آید تا به یک آرزوی ساده اش که گرفتن عکس یادگاری با یک فراری هشت میلیاردی است عکس یادگاری بیندازد. ورود یک دختر جوان در پایتخت سرآغاز شکل گیری اتفاقات پیش بینی نشده ای است و همین داستان فیلم را پرکشش و جذاب می کند.

* رگ خواب

کارگردان: حمید نعمت الله

بازیگران: لیلا حاتمی،کوروش تهامی، حمیدرضا آذرنگ، الهام کردا

هر آن چه حمید نعمت الله ساخته مورد تحسین خاص و عام قرار گرفته: بوتیک، بی پولی، آرایش غلیظ و سریال وضعیت سفید. پس این نام کافی است که برای تماشای فیلم جدیدش «رگ خواب» بلیت خرید! نعمت الله نقش اول فیلم جدیدش را به لیلا حاتمی سپرد که فیلم قبلی او «بی پولی» برایش سیمرغ به ارمغان آورد و یکی از نقش های متفاوت کارنامه اش را رقم زد. گفته می شود او در «رگ خواب» زنی تنهاست که از همسرش جدا شده و به تنهایی روزگار می گذراند. آشنایی اش با یک مرد (کوروش تهامی) فصل تازه زندگی اوست اما این بار هم رابطه اش دوام نمی آورد. همین قدر کفایت می کند تا بدانیم نقش انگ خود حاتمی است ؛ او از «لیلا» تا امروز نقش های زیادی بازی کرده که موتیف شان سرگردانی و استیصال بوده. حاتمی هر بار به آن ها رنگی دیگر بخشیده و نقش ها را از دام تکرار نجات داده است. گفته می شود لیلا حاتمی در «رگ خواب» جنسی دیگر از سرگشتی زنانه را پیش چشم مخاطبان می گذارد. تصاویر و نیز تیز فیلم هم حکایت از این تفاوت دارد. درباره خود فیلم هم این طور گفته می شود که هیات انتخاب آن را با آرا قاطع به بخش مسابقه فرستاده اند.

* خوب، بد، جلف

کارگردان: پیمان قاسمخانی

بازیگران: پژمان جمشیدی،سام درخشانی، حمید فرخ‌نژاد، ویشکا آسایش، مانی حقیقی

اگر می خواهید یک دل سیر و با خیال راحت بخندید،«خوب،بد،جلف» را از دست ندهید. فیلم پیمان قاسمخانی نه تنها می خنداند که بر عکس خیلی از کمدی ها ،مناسب تمام اعضای خانواده است! حتما می دانید که قاسمخانی از سال ها پیش برای کارگردانی دورخیز کرده بود و «خوب،بد،جلف» سرآغاز مسیر تازه این فیلمنامه نویس طناز و موفق شده. او بعد از موفقیت «پژمان» ،ورژن سینمایی این سریال را نوشت و خودش کارگردانی اش کرد. ماجرای فیلم هم با حال است و حتی خلاصه داستانش بر لب آن ها که با «پژمان» خندیده اند ، لبخند می نشاند: پسر یک تهیه کننده (ویشکا آسایش) که از سریال «پژمان»  لذت برده، دوست دارد پژمان جمشیدی و سام درخشانی بازیگران فیلم جدید مادرش باشند. از قضا کارگردان این فیلم یک آدم روشنفکر (مانی حقیقی) است و اولین تضاد همین جا شکل می گیرد. این دو بازیگر برای اشراف بیشتر به نقش شان نیاز به یک پلیس (حمید فرخ نژاد) دارند و در ماموریت ها همراه او می شوند. واکنش سام درخشانی و پژمان جمشیدی (که در نقش واقعی خودشان بازی کرده اند) موقعیت های خنده دار زیادی ایجاد کرده است. جدیت و ملاحت حمید فرخ نژاد بر موقعیت کمدی فیلم  افزوده است.

فیلم

* بدون تاریخ ، بدون امضا

کارگردان: وحید جلیلوند

بازیگران: هدیه تهرانی، ‌امیر آقایی، نوید محمدزاده، سعید داخ

کارگردان «چهارشنبه 19 اردیبهشت» این بار یک فیلم اجتماعی دیگر ساخته که به روایت آن ها که فیلم را دیده اند اثری جذاب، تکان دهنده و تاثیرگذار شده است. «بدون تاریخ ، بدون امضا» دو بازیگر مطرح دارد؛ نوید محمد زاده و هدیه تهرانی. اولی جوان خوش استعداد سینمای ماست که سال پیش برای «ابد و یک روز» سیمرغ گرفت و خانم تهرانی پس از سال ها با «بدون تاریخ ، بدون امضا» و «اسرافیل»  نقشی خاص در کارنامه اش رقم زده. نشانه ها و شنیده ها می گوید هدیه تهرانی به روزهای اوج بازگشته و از حالا می توان نامش را در میان نامزدهای سیمرغ دید. هر دو کارگردان یعنی وحید جلیلوند و آیدا پناهنده در فیلم اول شان نشان دادند توانایی گرفتن بازی خوب از بازیگران را دارند.

* آباجان

کارگردان: هاتف علیمردانی

بازیگران: فاطمه معتمدآریا، سعید آقاخانی،حمیدرضا آذرنگ،شبنم مقدمی، فریبا متخصص

این هفتمین فیلم هاتف علیمردانی است که «به خاطر پونه» و «کوچه بی نام» او تحسین شده است. علیمردانی دهه شصت را محمل فیلم جدیدش «آباجان» قرار داده و داستان در شهر زنجان می گذرد. نقطه اتکا فیلم فاطمه معتمدآریا است که در «آباجان» شکلی دیگر از مادرانگی را تجربه کرده : هوو دارد(فریبا متخصص) و لهجه ترکی اش ترکی است و آن طور که از تیزر فیلم بر می آید گویا فرزند مفقودالاثری هم دارد. جمع این ها مواد اولیه مناسبی است برای خانم معتمدآریا تا به نقش مادر رنگ و لعابی تازه ببخشد. آخرین بار که او را در قامت مادر دیده بودیم مربوط است به «اینجا بدون من» ، چند سال قبل در سریال «زیر تیغ» و کمی قبل تر «گیلانه». هیچ کدام شبیه دیگری نیستند و هر کدام شناسنامه ای مجزا دارند. معتمد آریا در «آبا جان» از این سه نقش عبور کرده و شمایلی تازه از نقش مادر به کارنامه اش افزوده است. او در «گیلانه» قدرت و تسلطش را بر لهجه گیلکی به رخ کشیده بود و حالا دیالوگ های ترکی چالش جذابی برای او در«آباجان» است. معتمد آریا متخصص شکل دادن به لحظات حسی فیلم ها است و همین ویژگی، نقطه قوت دیگر او در فیلم هاتف علیمردانی است.

فیلم

* قاتل اهلی

کارگردان: مسعود کمیایی

بازیگران: پرویز پرستویی، لعیا زنگنه ، پگاه آهنگرانی، امیر جدیدی،پولاد کیمیایی

«قاتل اهلی» درباره مفاسد اقتصادی است و آن طور که شنیده می شود جزو بهترین ساخته های اخیرکیمیایی بشمار می رود. می دانیم که در سال های اخیر از نقطه اوج فاصله گرفته اما کیست که فیلمی از کیمیایی اکران شود و وسوسه تماشا نداشته باشد؛ بویژه آن که تهیه کننده و برخی عوامل مدعی اند «قاتل اهلی» بهترین فیلم چند سال اخیر اوست. همکاری کیمایی با پرویز پرستویی عامل دیگری است که فیلم را در کانون توجه قرار می دهد. کارنامه پرستویی بویژه در سال های افت و خیز زیاد داشته اما نقش حاج حیدر ذبیحی «بادیگارد» او را به اوج بازگرداند. حضور جلوی دوربین کیمیایی آن هم در دوران اوج حتما باید منجر به اتفاقات خوب شده باشد. می گویند نقش پرستویی در این فیلم از نظر مفهومی یادآور حاج حیدر «بادیگارد» است؛ یک آدم عقیده مند که از چرخش روزگار خسته است.

* زیر سقف دودی

کارگردان: پوران درخشنده

بازیگران: فرهاد اصلانی، مریلا زارعی، بهنوش طباطبایی، آرزیتا حاجیان

پوران درخشنده چهار سال بعد از فیلم تکان دهنده « هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند» سراغ یک سوژه ملتهب دیگر رفته است. گسترش پدیده بحران طلاق عاطفی میان همسران آن قدر خطرناک هست که بتوان همچون سوژه تجاوز به کودکان در فیلم «هیس...» روی آن زوم کرد:«بحث طلاق عاطفی در جامعه ما موضوع مهم و ویژه‌ای است که باید با نگاهی عمیق به آن بپردازیم. البته به نظر من ما خیلی عقب هستیم و برای پرداخت به آسیب‌های اجتماعی وقت زیادی را از دست داده ایم. جامعه ما در حال منفجر شدن است.» این بخشی از گفته های پوران درخشنده است که در میانه تولید«زیر سقف دودی» رسانه ای شد و نشان از دغدغه اش دارد. درخشنده سعی کرده معضلات اجتماعی را محور فیلمش قرار دهد و برغم کاستی هایی در روایت، عمدتا تلنگری بوده اند به جامعه. او نقش های اصلی فیلم « زیر سقف دودی» را به فرهاد اصلانی و مریلا زارعی سپرده است که گفته می شود شاهد بازی های درخشانی از آن ها خواهیم بود. فیلم های درخشنده به مرور پخته تر شده اند و چه بسا «زیر سقف دودی» کامل ترین شان باشد.

* ویلائی ها

کارگردان: منیره قیدی

بازیگران: طناز طباطبایی ، پریناز ایزدیار ، علی شادمان ، ثریا قاسمی

سال پیش کارگردان های فیلم اول همه را شوکه کردند ؛ امسال هم چند فیلم اولی هست که از آن ها به عنوان غالفگیری یاد می شود. یکی از آن ها «ویلائی ها» است که منیره قیدی آن را ساخته. می پرسید چرا تماشای فیلم را توصیه می کنیم؟ آن ها که فیلم را دیده اند می گویند خانم قیدی تصویری تازه از دوران دفاع مقدس در «ویلائی ها» نشان داده. داستان فیلم در سال 65 می گذرد و حکایت التهاب و بزرگ منشی زنانی است که همسران شان در جبهه می جنگند. پریناز ایزدیار که سال پیش سیمرغ بهترین بازیگر زن را از آن خود کرد این بار هم نقش متفاوتی دارد. طناز طباطبایی دیگر بازیکر اصلی فیلم است که بار قصه بر دوش آن ها است. درباره سابقه مینره قیدی هم بدانید که پیش از این منشی صحنه و دستیار کارگردان فیلم های زیادی بوده و چند فیلم کوتاه ساخته است؛ مثل «دختر، پسر، پیرمرد»، «در راه ویلا» و مستند «تهران، شهر چناران».  این را هم فراموش نکنید که فضاسازی «ویلائی ها» دیگر برگ برنده آن است.

فیلم

* ماجرای نیمروز

کارگردان: محمد حسین مهدویان

بازیگران: مهرداد صدیقیان، احمد مهرانفر، هادی حجازی‌فر، لیندا کیانی، جواد عزتی ، مهدی پاکدل

از فیلم محمد حسین مهدویان اطلاعات به شکل قطره چکانی وارد رسانه ها شده و ترجیح می دهیم از شنیده ها درباره قصه عبور کنیم و روی یک خبر قطعی مانور دهیم : «ماجرای نیمروز» با 6 رای، انتخاب قاطع هیات انتخاب بوده است. شنیدن این خبر با توجه به عقبه فیلمسازی مهدویان چندان غریب نیست. او سال پیش «ایستاده در غبار» را به جشنواره رساند و همه را شگفت زده کرد. روایت مستند گونه او از زندگی جاوید الاثر حاج احمد متوسلیان تصویر بی بدیلی است که در سینمای ایران ثبت شد. مهدویان در مجموعه «آخرین روزهای زمستان» تجربه ای مشابه از سر گذرانده بود و حالا «ماجرای نیمروز» اولین تجربه بلند او در ساختار روایی کلاسیک بحساب می آید. می گویند مهدویان قصه ای نفس گیر و وفادار به تاریخ ساخته که از شگفتی های جشنواره سی و پنجم خواهد بود. او در پروسه تحقیق به اطلاعات بکری درباره گروهک منافقین دست یافته که برگ برنده فیلمش تلقی می شود. پ

* گشت 2

کارگردان: سعید سهیلی

بازیگران: حمید فرخ نژاد ، ساعد سهیلی ، پولاد کیمیایی

«گشت ارشاد» را دوست داشتید؟ اگر بله «گشت 2» را ببینید. سعید سهیلی سال 90 فیلم کمدی اش را به جشنواره رساند؛ خیلی ها دوست داشتند و خیلی ها هم نه. «گشت ارشاد» در اکران اما با اعتراض هایی روبر شد و چند روز بعد از پرده پایین آمد. سعید سهیلی بیکار نشست و بعد از ساخت فیلم تلخ کلاشینکف بار دیگر به «گشت ارشاد» رجوع کرده و این بار با عنوان «گشت 2» به جشنواره آورده است. بازیگران اصلی همان ها هستند که در لباس گشت ارشاد وارد می شدند و اخاذی می کردند. اگر خاطرتان باشد در پایان فیلم حسن و عباس(سعید سهیلی و حمید فرخ‌نژاد) به زندان می افتد و عطا (پولا کیمایی) به کما می روند. داستان «گشت 2» چند سال و از زمانی که این سه دوست به زندگی برگشته اند روایت می شود. آن ها تصمیم دارند کار قبل را از سر بگیرند. تیزرهای فیلم نشان می دهد «گشت 2» مقادیر زیادی حرف تند اجتماعی دارد اما آیا شوخی های سعید سهیلی و موقعیت های کمدی فیلم به اندازه «گشت ارشاد» از طراوت و تازگی برخوردار است؟

* نگار

کارگردان: رامبد جوان

بازیگران:نگار جواهریان، محمدرضا فروتن، مانی حقیقی، اشکان خطیبی،آتیلا پسیانی

این یکی پیشنهاد مناسب کسانی است که عاشق تجربه های خاص در سینما هستند و در چارچوب کلاسیک فیلم های سینمایی گیر نکرده اند! رامبد جوان برای ساخت «نگار» ذهنش را رها کرده و یک فیلم جنایی – معمایی با مقادیر زیادی تخیل ساخته است. در لحظات اول شاید بازی نگار جواهریان شما را یاد «اعترافات ذهن خطرناک من» بیندازد؛ این مقایسه اما خیلی زود از بین می رود چرا که بازی جواهریان در «نگار» پر جنب و جوش تر است. خلاصه با یک نگار جواهریان دیگر روبرو هستید و خبری از آن صدای پایین و معصومیت کاراکترها نیست. رامبد جوان تا قبل از «نگار» سه فیلم «اسپاگتی در هشت دقیقه» ، «پسر آدم، دختر حوا» و «ورود آقایان ممنوع» را ساخته بود . هر سه ته مایه هایی از فانتزی داشتند اما «نگار»  شبیه هیچ کدام نیست  و تا دل تان بخواهد در فیلم صحنه های عجیب و غریب می بینید. قصه فیلم درگیرتان می کند اما برای تماشای آن باید ذهن تان آمده پذیرش یک فیلم غیر متعارف باشد.