تبیان، دستیار زندگی

10 بیماری ناشی از آفت کش‌ها

همانطور که می‌دانید سموم شیمیایی از جمله آفت کش‌ها از دلایل اصلی بروز برخی بیماری‌ها در انسان به حساب می‌آیند. در این نوشتار سعی شده تا به برخی از عوارضی که بدلیل تاثیر آفت کش‌ها بر کودکان بوجود می‌آید پرداخته شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آفت کش

نویسنده: صادق مظفری
بیش فعالی  (ADHD)

مطالعات پزشکی نشان می‌دهد که میان نوعی از آفت‌کش‌ها و بیش فعالی کودکان رابطه وجود دارد. همچنین بر اساس این مطالعات، بیش فعالی در کودکان پسر بیشتر از دختران بروز می‌کند. این نوع آفت‌کش‌ها از رایج‌ترین حشره‌کش‌ها در بازار به حساب می‌آیند.

آسم

خصوصا برای کودکان، قرار گرفتن در معرض آفت‌کش‌ها بسیار خطرناک است. محققان اعتقاد دارند میزان احتمال ابتلا به آسم در کودکان نوپا (در طول یک سال اول زندگی) و کودکان تا سن پنج سالگی که در معرض علف کش‌ها و یا آفت‌کش‌ها قرار می‌گیرند، به ترتیب  4.5 و 2.5 برابر بیشتر است. به طور کلی قرار گرفتن در معرض آفت‌کش‌ها در طی سال‌های اول زندگی می تواند با علائم تنگی نفس آسم در کودکان همراه باشد.

اوتیسم 

عوامل محیطی نقش بسیار مهمی را در ایجاد بیماری اوتیسم ایفا می‌کنند و حتی هنوز هم بخش‌های ناشناخته‌ای از رابطه‌ی این دو باهم وجود دارد که کشف نشده‌اند. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که رابطه‌ی نزدیکی میان چند نوع آفت کش و بروز بیماری اوتیسم وجود دارد.

همچنین رابطه‌ی نزدیکی بین قرار گرفتن در معرض آفت‌کش‌های سنگین و آلودگی هوا در دوران بارداری و بیماری اوتیسم (ASD)  وجود دارد. همچنین مواجهه مادر در دوران بارداری با آفت‌کش‌ها در بروز اختلالات عصبی در کودکان موثر است.

قرار گرفتن والدین در معرض آفت‌کش‌ها می تواند سبب افزایش تولد نوزادانی با سرطان مغز شود

 

نقص هنگام تولد

مادرانی که در معرض آفت‌کش‌ها قرار می‌گیرند، خطر نقص هنگام تولد در کودکان آنها افزایش می‌یابد. با وجود اینکه رابطه میان ابتلا به بیماری های عروق قلبی و حشره‌کش‌ها در مادرانی که بر اساس شغلشان با آفت‌کش‌ها در ارتباطند به اثبات نرسیده ، اما احتمال می رود که با برخی زیرشاخه های این نوع بیماری در ارتباط باشند؛ به عنوان مثال رابطه‌ی استفاده از حشره‌کش‌ها با نقص دیواره‌ی بین دهلیزی قلب و یا تاثیرات این سموم در ابتلا به سندرم قلب چپ هیپوپلازی و تنگی دریچه ریوی و همچنین افزایش ابتلا به تترالوژی فالوت.

سرطان مغز

قرار گرفتن والدین در معرض آفت‌کش‌ها می تواند سبب افزایش تولد نوزادانی با سرطان مغز شود. به عنوان مثال در یک تحقیق که در طول یک سال قبل از بارداری بر اساس استفاده از آفت‌کش‌ها در خانه انجام گرفت معلوم شد که بین قرار گرفتن در معرض آفت‌کش‌ها در قبل و حین حاملگی با افزایش خطر ابتلا به تومورهای مغزی در کودکان ارتباط وجود دارد. 

حتی در یک تحقیق اینطور بیان شد که در کودکانی که پدرانی با شغل‌های مرتبط با آفت‌کش‌ها دارند (قبل و بعد از تولد) نیز احتمال ابتلا به سرطان مغز وجود دارد.

ناتوانی رشد شناختی

محققان معتقدند قرار گرفتن در معرض آفت‌کش‌های خاصی در کاهش رشد شناختی کودکان موثر است. تحقیقی در یکی از کشورهای اروپایی با اندازه‌گیری میزان غلظت دو نوع از آفت‌کش‌ها بر روی مادران و کودکان 6 تا 19 هفته و کودکان شش ساله نشان داد که غلظت آفت کش خاصی در کودکان سبب کاهش قدرت درک کلامی و حافظه‌ی آنان می‌گردد.

قرار گرفتن در معرض حشره‌کش‌های خانگی می‌تواند سبب ابتلای کودکان به سرطان حاد خونی گردد


چاقی کودکان

افزایش چاقی کودکان امری بسیار نگران کننده است. مطالعات نشان می‌دهد که میزان چاقی در کودکان و نوجوانان در چند دهه اخیر یک سیر صعودی را طی کرده است. اما آیا می توان آفت‌کش‌ها را نیز در این مشکل دخیل دانست؟

برخی از کارشناسان اعتقاد دارند که قرار گرفتن در معرض آفت‌کش‌ها سبب اختلال در عملکرد غدد درون ریز در طول دوره‌ی رشد کودکان می گردد که این امر منجر به چاقی می‌شود.

تحقیقات جدید نیز احتمال تاثیر مخرب آفت‌کش‌ها بر روی کارکرد غدد درون ریز را دور از ذهن نمی داند.

تاخیر در بلوغ دختران 

محققان در حال مطالعه اثر آلاینده های آلی پایدار بر تاخیر بلوغ در دختران نوجوان هستند. برای این کار اثر آلاینده‌های مختلفی اندازه گیری و بررسی شد. نتایج، تاخیر 6 تا 11 ماهه در شروع سن بلوغ دخترانی که تحت تاثیر غلظت بالایی از آفت‌کش‌ها بودند را نشان داد.

کم کاری تیروئید

تحقیقات فراوانی برای تشخیص ارتباط بین قرار گرفتن در معرض آفت‌کش‌ها و افزایش کم کاری تیروئید انجام گرفته است که وابستگی آنها را نشان می‌دهد. یک تحقیق که اثرات 50 نوع آفت کش را بر روی کم کاری تیروئید بررسی کرد ، نشان داد که این مشکل در مردانی که با این آفت‌کش‌ها در ارتباط بودند و همچنین همسرانشان به میزان قابل توجهی بالا بود.

سرطان خون

یک تحلیل جامع که با بررسی 40 مطالعه تحقیقاتی معتبر انجام گرفت نشان می‌دهد که خطر ابتلا به لوسمی و لنفوم (انواع سرطان خون) به طور قابل توجهی در کودکانی که مادران شان (خود و یا نزدیکانشان) در طول دوره‌ی بارداری در معرض آفت‌کش‌ها قرار گرفته اند وجود دارد. مطالعه‌ی دیگری که در کشور چین صورت گرفته نیز نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض حشره‌کش‌های خانگی می تواند سبب ابتلای کودکان به سرطان حاد خونی گردد.


 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.