تبیان، دستیار زندگی
یک فعال در حوزه تورهای گردشگری ژاپن گفت: ژاپنی ها سرمایه مازادشان را در گردشگری کشورهای دیگر هزینه می کنند و ایران نیز می تواند از این فرصت بهره ببرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

علاقه ژاپنی ها به جاذبه های کویری

یک فعال در حوزه تورهای گردشگری ژاپن گفت: ژاپنی ها سرمایه مازادشان را در گردشگری کشورهای دیگر هزینه می کنند و ایران نیز می تواند از این فرصت بهره ببرد.

بخش گردشگری تبیان

علاقه ژاپنی ها به جاذبه های کویری

به گزارش تبیان از مهر ؛ حسین کی نژاد که به صورت تخصصی از چهار سال پیش روی تورهای گردشگری ژاپن کار می کند  درباره شناخت مردم این کشور نسبت به ایران و جاذبه های گردشگری آن گفت: به دلیل عدم اطلاع رسانی درباره امکانات و ویژگی ها و جاذبه های  ایران در کشور ژاپن؛ مردم این کشور هنوز شناختی از ایران ندارند. چون ما نتوانسته ایم برای ژاپنی ها جاذبه ای ایجاد کنیم. مهمتر از آن اینکه آنها اصلا خاورمیانه را خوب نمی شناسند. ژاپنی ها بسیار محتاط هستند. تنها نگاهی به وسایل ورزشی و تفریحی آنها نشان می دهد که چقدر به استاندارد و امن بودن اهمیت می دهند. این باعث شده که خاورمیانه را برای سفر جای امنی ندانند. درحالی که ایران در خاورمیانه قرار دارد ولی امن است. حتی کشور ما اکنون از اروپا امن تر است. کشورهای دیگر اگرچه حضور داعش را احساس کرده اند اما این احساس حتی در ایران وجود ندارد. بنابراین اطلاع رسانی درباره اینکه در این شرایط ایران امن است و جاذبه های زیادی برای دیدن آنها وجود دارد ضرورت دارد اما در این باره کاری نکرده ایم.

وی درباره اینکه یکی از فعالیت های رایزنان فرهنگی معرفی جاذبه های ایران است ادامه داد: خانم خبرنگاری هست که گزارشی را یک بار درباره سفر یکی از تورهای گردشگری به ژاپن نوشت و در آن ذکر کرد که این گردشگران غذاهای حلال می خورند برخی از آنها دانشجو هستند و در ژاپن زندگی می کنند. ما باید به فکر توریست هایی از این نوع که غذای حلال می خورند هم باشیم. او توانست در حد وسع خودش ایران و گردشگران ایرانی را معرفی کند.

روحیه شرقی و مهمان نواز ایرانی ها

کی نژاد گفت: در مدتی که توریست ایرانی به ژاپن می برم متوجه شدم که آنها خیلی خوب با توریست ها رفتار می کنند. روحیه شرقی دارند و آنها هم مردمانی مهمان پذیر هستند که با توریست تعامل می کنند. گردشگران ژاپنی وقتی به ایران می آیند گاهی از ترافیک تهران خسته می شوند چون خودشان خیلی قانونمند و نظام مند رفتار می کنند.

حضور در کویر ، تجربه ای جالب برای ژاپنی ها

این فعال در حوزه گردشگری درباره جذابیت هایی که ایران می تواند برای ژاپنی ها داشته باشد هم بیان کرد: ژاپن جزیره ای است که طبیعتی بکر دارد و سواحل بسیار عالی اما به همین هم اکتفا نکرده اند و سواحل مصنوعی ساخته اند . فکر می کنم برای آنها شهرهای شمالی ما جذابیتی ندارد، منتها شکل زندگی سنتی در طبیعت ایران برای آنها جالب است.  برای ژاپنی ها از مرکز تا جنوب ایران بسیار شگفت انگیز و تماشایی است چون آنها به عنوان مثال کویر ندارند و حضور در کویر برایشان جالب خواهد بود. اگر قرار باشد که تورهای ورودی از ژاپن به ایران بیاید بهتر است به سمت مرکز و جنوب ایران باشد اکنون برخی از آژانسهای مسافرتی این کار را می کنند و تور ورودی از ژاپن به ایران می آورند اما مخاطب آنها بیشتر گردشگران سالمند ژاپنی است. مخاطب اصلی ایران جوانان ژاپنی نیستند و ما نتوانسته ایم که آنها را جذب کنیم.

علاقه ژاپنی ها به جاذبه های کویری

تمایل ژاپنی ها به سرمایه گذاری در کشورهای دیگر

وی درباره سرمایه گذاری ژاپنی ها در ایران نیز بیان کرد: ژاپنی ها در دنیا سرمایه گذاری می کنند. سرمایه گذاری در ژاپن به حد کافی انجام شده  دیگر جای توسعه در ژاپن نیست.  آنها سرمایه مازاد دارند میزان سرمایه گذاری آنها در گردشگری و هتلداری کشورهای دیگر نشان می دهد که دیگر آنها از سرمایه گذاری در کشورشان به سمت سرمایه گذاری در کشورهای دیگر رفته اند . در این زمان است که ما باید کشورمان را به آنها معرفی کنیم تا سرمایه گذاری کنند.

جذابیت بوم گردی برای ژاپنی ها

وی درباره امکاناتی که می توان در اختیار گردشگران ژاپنی قرار داد هم بیان کرد: ما اقامتگاه مناسب برای آنها نداریم. اقامتگاه ها و هتلها در ژاپن استاندارد واقعی دارند یک هتل ۵ ستاره در ژاپن بسیار لوکس است طوری که نمونه آن را در هتلهای اروپا هم نمی بینیم. یک گردشگر خدماتی که در ژاپن می گیرد تا چند سال پیش در اروپا هم نمی گرفت. برای آنها سنت بوم گردی جذابیت دارد. آنها در کشورشان هتل لوکس و هتلهای سنتی دارند اما هتلهای سنتی شان گران تر است. بوم گردی بسیار شیک و تمیزی دارند. آنها در کنار خدمات اقامتی، توانسته اند خدمات جانبی خوبی بدهند به عنوان مثال اگر ما در ایران خزینه هایمان را خراب کرده ایم آنها توانسته اند در هتلهای سنتی این خزینه ها را احیا کنند.

وی درباره نرخ سفر ژاپنی ها به ایران هم گفت: سفر ۱۲ روزه ژاپنی ها به ایران حدود ۴ هزار دلار نرخ دارد که برای آنها این قیمت خیلی خوب و ارزان است. قیمت ها در ایران با ژاپن قابل قیاس نیست. حمل و نقل در ژاپن بسیار گران است.

تور ژاپن، لوکس و گران قیمت

کی نژاد درباره سفر ایرانی ها و گردشگران کشورهای دیگر به ژاپن هم توضیح داد: فکر نمی کنم از ایران حدود ۵۰۰ نفر بیشتر در سال به ژاپن بروند. معمولا گردشگرانی که به ژاپن می روند افرادی هستند که کشورهای دیگر را دیده اند و حالا می خواهند ژاپن را هم ببینند اما بی شک همه آنها بعد از سفر می گویند که تجربه سفر به ژاپن برای آنها متفاوت است. همچنین توان مالی این گردشگران بسیار متفاوت است چون تورهای ژاپن جزو تورهای گردشگری لوکس و گران قیمت به حساب می آید. گردشگران ژاپن، بیشتر آمریکایی، استرالیایی، کانادایی و اروپایی ها هستند. شهرهای اوسای، توکیو، هاکونه و کیوتو و نارا معمولا جزو شهرهای گردشگری ژاپن قرار دارند برخی از این شهرها از نظر تاریخی و برخی دیگر از لحاظ مدرنیته دیدنی هستند.

سخت گیری ژاپنی ها برای ورود ایرانی ها

این فعال گردشگری درباره گرفتن ویزای ژاپن هم بیان کرد: چند سال پیش عده زیادی به ژاپن برای کار رفتند و بازار را خراب کردند به همین دلیل اکنون برای ورود ایرانی ها به ژاپن سخت گیری می کنند و می گویند که باید حتما تمکن مالی داشته و تمام مدارک لازم توسط دادگستری تایید شود. چون حداقل هزینه سفر به ژاپن چهار هزار دلار است. آماده کردن مدارک مورد نیاز سفارت ژاپن زمان بر است. اما نکته مثبت این است که تا وقتی به گردشگر ویزا نداده، پول نمی گیرد. برعکس سفارت خانه های دیگر که اول پول می گیرند بعد اقدام به صدور ویزا می کنند درصورتی هم که ویزا به گردشگر داده نشود، پول را بر نمی گردانند.

پرواز مستقیم به ژاپن نداریم

وی درباره سفر هوایی به این کشور هم گفت: ما هنوز پرواز مستقیم به ژاپن نداریم باید برای سفر به این کشور اول به دوبی برویم و توقف داشته باشیمو بعد وارد ژاپن شویم سفر از ایران به ژاپن ۷ ساعت طول می کشد اما به دلیل توقف در دوبی ۱۱ ساعت باید زمان گذاشت. ضمن اینکه از این طریق هم دوبی پول بیشتری از ایرانی ها می گیرد و هم اینکه ایرانی ها در فرودگاه و در همان مدت توقف خرید زیادی می کنند و از این طریق دوبی سود زیادی می برد.


منبع :مهر